M
-MH-: Bra fråga det är nog något du får fundera ut själv. Beror såklart på marknadsintresset för detta hus.
6 svar · 2,1k läst
R
Rogero: Tja, bästa årstid är inte alldeles enkelt att svara på. Mellan sommaren 2011 och fram till hösten 2013 var det väldigt trögt på husmarknaden (möjligen bortsett från de större städerna). Samtidigt har priserna på lägenheter ökat kraftigt. Vad man vet är dock att december fram till en bit in i januari är en nästan "död" tidpunkt. När det gäller sommaren så är det inte längre
11 svar · 9,4k läst
R
Rogero: 39.000 blir 31.200 efter avdrag för momsen. Kostnader för annons, fotograf och övriga objektkostnader, åtminstone 5.000 + moms Kvar är då ca 26.000 kr. Om mäklaren är anställd får han/hon ca 26-28% (normalt) i arvode = ca 7.000 kr Om han/hon har eget företag under ett "paraply" så får mäklaren betala sin egen skatt och egenavgifter. Kvar blir då ca 11.500 kr (men då måste
20 svar · 13,5k läst
O
Odjuret: Blåbetong har samma hållbarhet som annan betong, skillnaden är väl att blåbetongen kan innehålla radon... Man kan snabbt räkna ut att det borde vara blåbetong med tanke på åldern.
7 svar · 2,2k läst
P
Plåthuset: jag säger absolut inte att det är fel - har inte full koll på detta, men det brukar ju å andra sidan inte heller mäklare ha :-) Men om parabol och hatthylla skulle räknas till tillbehör till byggnaden ser jag inte varför inte en femtiotums-TV som var fastskruvad med stativ i väggen skulle räknas dit också. Den är ju minst lika ägnad för stadigvarande bruk som parabolen.
14 svar · 5,8k läst
A
AskeHolst: Det var nog att läsa in för mycket i statistiken. Kvadratmeterpriser kan ju lika väl bero på kundgrupp och vilken typ av objekt som säljs. BMW har inte nödvändigtvis bättre säljare än Kia bara för att snittpriset per hjul är högre....
45 svar · 37,5k läst
H
hempularen: Avloppet kan vara utdömt eller på väg att dömas ut. Kolla tomten, storlek, är den friköpt, vad finns det för byggrätt, går det att bygga ut, är det inom strandskyddat område (i s å fall kan det vara svårt att ens få sätta upp en friggebod, eller fälla träd/buskar osv). Hur ä det med vatten? Själva huset, räkna med att papptaket behöver bytas om de är från 70-talet. Finns
1 svar · 1,8k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Säljarbesiktningar som sådana behöver inte alls vara värdelösa. Då har du nog missuppfattat kritiken. Problemet är i första hand att säljarbesiktningen inte ersätter köparens besiktning, vilket vissa mäklare antyder, och att köparen inte automatiskt kan utkräva ansvar av besiktningsmannen om besiktningen är dåligt gjord. För det krävs ett särskilt avtal mellan
67 svar · 13,0k läst
O
Odjuret: Och till sist.... Akta er för AntiCimex.....
13 svar · 5,1k läst
P
Pumba: [citat] Jag menade ju så klart att utgångsläget var det samma, alltså att inget kontrakt var skrivit, känns orimligt att någon som var på en visning ett par månader tidigare kan hålla säljaren ansvarig för hans hus brann ner bara för det var med på bild i ett häfte ett par månader tillbaka. Om huset är sålt är det ju något helt annat.
44 svar · 36,0k läst
A
Anders_Nilsson: Du skall inte alls skämmas, det är just för sådana som du som man har straffria hävningsklausuler. Vad du sagt när du skrev på kontraktet är "jag kan inget om hus utan måste ta in ett proffs för dyra pengar. När proffset upplyst mig om status på huset behöver jag betänketid innan jag fattar mitt beslut". Detta är väl rätt naturligt eftersom de flesta som köper hus inte är
73 svar · 40,5k läst
mangen5
mangen5: [citat] Nej, det tror jag inte. Det är nog värre med mobiltelefoner, datorer och liknande prylar...
11 svar · 4,8k läst
O
Odjuret: Ett vanligt hus byggs med vanliga reglar inget tryckat virke där inte... Så det är inte alls säkert att det kan räknas som dolt fel, eftersom det inte behöver vara fel....
21 svar · 7,5k läst
M
Marijairena: Men kan man verkligen döda alla kryp som kommer in. Det kommer väl ändå flera om de finns utomhus. Skillnad kanske om det är skadedjur. Men jag skulle nog också säga som det är om du inte får rätsida på det. Surt om de tror att du undanhållit informationen. Hoppas på en lösning! Eller så får du väl använda rödceder så att de flyttar in till grannen, tillfälligt ;)
38 svar · 15,8k läst
E
e93mw: Stort tack hempularen! Nu har jag bättre koll på läget.
2 svar · 4,2k läst
G
Gråsixten: Allt som ingår är rätten att ha huset. Underhåll av gemensamma grönområden, VoA, underhåll av den anläggningen, vägar på området och allt extra får bekostas separat av stugägarna. Markägarna bekostar inget. Får inte fälla träd på tomten utom i de fall markägaren separat godkänner. Vi får då bekosta fällningen och det ska göras så att markägaren får fulla intäkten utan
7 svar · 8,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det har skrivits en hel del på sistone om hur byggare av nya bostäder med konstlade medel har hållit nere avgifterna för att locka till sig köpare till nybildade bostadsrättsföreningar http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/swedbank-hojd-avgift-kalldusch-for-manga-bostadsrattsagare_3696218.svd http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/orimligt-att-forbjuda-progressiv-avskrivning_3571508.svd
108 svar · 70,2k läst
T
thomasx: Även jag tror, trots allt, att du ska vara mer glad än ledsen för det som hänt. Ni kommer säkert att hitta ett mycket bättre hus och den dagen ni gör det kommer du att se tillbaka på detta lilla äventyr som någonting bra som gav er erfarenhet och kunskap i husköparaffärerna. Jag är mer orolig för de som faktiskt köpte huset, de hade nog inte den koll ni har på vad som krävs av en
40 svar · 7,3k läst
BrilliantDisguise
BrilliantDisguise: Köpte mitt hus i mars förra året. Jag tror jag älskar det mer och mer för varje dag. Det har inte varit lätt. De första månaderna efter att jag flyttade in gick jag i princip runt och oroade mig konstant för att något skulle hända för gudarna ska veta att jag hade inte råd att fixa något då. Varje gång det regnade fick jag för mig att taket hade börjat läcka och jag fick
30 svar · 12,8k läst
roland53
roland53: [citat] Om du avser mitt inlägg ovan, så ber jag som mycket om ursäkt om du tycker det var nedvärderande, det var inte alls det jag ville framföra. Du kan ju gärna göra en sökning på forat på "Anticimex" eller "besiktningsman" så inser du kanske hur frekvent diskussionen dyker upp. Det måste ju innebära att det finns ett missnöje - det var detta jag ville framhålla även om det
38 svar · 6,5k läst
T
TLZ: Jo, det är självkostnadspris. Dränering är väl normalt inte svårt, bara jobbigt :)
11 svar · 2,3k läst
roland53
roland53: [citat] Rättelse: Naturligtvis menar jag vägar som man kör på, inte väggar som man hänger Picasso på :cool:
5 svar · 1,8k läst
roland53
roland53: [citat] Stora plattor i badrummet!! Detta är en varningssignal! Kolla så fallet mot brunnar är korrekt. Det är svårare att få rätt fall mot brunnar med stora plattor. Det är kanske därför det också är bom under plattorna som kanske ligger och rider på ett iofs korrekt spacklat golv.:confused:
4 svar · 13,9k läst
T
TLZ: Ingen fara, jag har full koll ;) Jag har inte skrivit på någonting än! Jag var på mäklaren om att få skriva kontrakt med bes. klausul redan efter visningen så att jag inte besiktar i onödan, men mäklaren var upptagen de tider och dagar jag föreslog, och p g a jour på jobbet blev det sedan ingen skrivning före besiktning. Annonsen togs bort på säljarens initiativ efter visningen då
23 svar · 10,0k läst
T
TLZ: [citat] Vi får hoppas att det är så enkelt att det räcker att leda bort vattnet från pumpen, det behöver inte vara mycket om det får lång tid på sig. Morsan med karl köpte nytt hus för ett par år sedan. Efter besiktning slutade det med att de fick riva ur hela tvättstugan och rummet bredvid i källaren p g a fuktskada. Det fanns en genomföring för vattenslang i tvättstugan som
9 svar · 1,8k läst
M
Magnus Lindberg: Mäklaren säger inget. Hon är en passiv del som hjälper oss att genomföra köpet. Jag är mer orolig för säljaren som är helt oengagerad. Hon var knappt intresserad av besiktningen. Bryr man sig så lite nja känns inte bra. Jo det är pladtmatta i badrummet och våtrumstapet. I det stora finns bubbelbadkar och i det lilla en duschkabin. Ska prata med sotaren idag om hur det såg ut vid
7 svar · 2,1k läst
A
andersmc: Ett vägservitut innebär normalt enbart rätten att utnyttja en viss del av granntomten till väg. Det innebär inte att grannen är skyldig att bygga, underhålla eller snöröja vägen.
1 svar · 1,4k läst
pelpet
pelpet: Fast byggyta är ju den markyta som huset får ta upp. Bygger du ett tvåvåningshus med källare på hela utan får du 300 kvm yta.
10 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Men om de som sagt skriver något i stil med "äldre tak", så tittar de ofta inte så mycket mer. Det är då underförstått att taket är slut, de ser ingen anledning att undersöka ytterligare. De är däremot ofta inte så bra på att kommunicera detta. Men AC är säkert ett bra och etablerat företag när det gäller att döda vägglöss och liknande. Men deras besiktningar är ökänt
9 svar · 3,5k läst
V
Voh: Som titeln lyder söker jag en besiktningsman, med goda referenser, i Vetlanda kommun. Känner någon till?
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.