25 542 läst ·
37 svar
26k läst
37 svar
Köpa hus där säljaren önskar tillträde om 10 månader
Sida 1 av 3
Hej!
Tack för ett mycket trevligt forum!
Har snokat runt lite och försökt lära mig lite om det mesta då jag dels kommer att förestå en försäljning av ett dödsbo och själv letar sommarhus ( tyvärr har jag kommit fram till att renoveringsbehovet på dödsbohuset är så pass stort att det är en betydligt bättre ekonomisk investering att leta annat till mig själv).
Jag har hittat ett hus jag gillar och skulle vilja lägga ett bud på egentligen. Problemet är att nuvarande ägare önskar inflyttning i maj nästa år, och vill bo kvar i huset under tiden de får sin nya bostadsrätt färdigbyggd. Det är inte p g a ekonomin de vill sälja reda nu, utan för att de enligt mäklaren hoppas att kunna få ett bättre pris på sommaren och inte vill vänta till nästa år.
Detta får mig att backa från att lägga ett bud. De vill alltså bo i huset i tio månader innan jag får ta över om jag köper det. Jag slutbetalar ju inte förrän vid inflyttning, men det verkar som upplagt för tvist om något skulle uppstå under mellantiden. Vid eventuell skada blir det ju nästan garanterat en process om huruvida skadan fanns vid undertecknandet eller uppstod senare, och om huruvida de tidigare ägarna använt huset felaktigt eller negligerat nödvändigt underhåll (incitamentet lär ju minska att utföra jobbigt arbete på ett redan sålt hus).
Säljarna är troligen väldigt negativt inställda till klausuler om återköp vid skada då mäklaren antydde att de skulle välja en säljare som inte inkom med krav om egen besiktning. Redan det är ju en varning. Huset är för övrigt varudeklarerat via Anticimex och har riskkonstruktioner såsom torpargrund med senare tilläggsisolering. Angivet 84 år gammalt.
Vad ska jag göra? Följa magkänslan och hoppa över det och hoppas att de inte får det sålt innan våren? Hur hade ni tänkt?
För övrigt ligger huset perfekt till för mig, nära min uppväxttrakt och nära mina fritidsintressen.
Mvh
Daniel
Tack för ett mycket trevligt forum!
Har snokat runt lite och försökt lära mig lite om det mesta då jag dels kommer att förestå en försäljning av ett dödsbo och själv letar sommarhus ( tyvärr har jag kommit fram till att renoveringsbehovet på dödsbohuset är så pass stort att det är en betydligt bättre ekonomisk investering att leta annat till mig själv).
Jag har hittat ett hus jag gillar och skulle vilja lägga ett bud på egentligen. Problemet är att nuvarande ägare önskar inflyttning i maj nästa år, och vill bo kvar i huset under tiden de får sin nya bostadsrätt färdigbyggd. Det är inte p g a ekonomin de vill sälja reda nu, utan för att de enligt mäklaren hoppas att kunna få ett bättre pris på sommaren och inte vill vänta till nästa år.
Detta får mig att backa från att lägga ett bud. De vill alltså bo i huset i tio månader innan jag får ta över om jag köper det. Jag slutbetalar ju inte förrän vid inflyttning, men det verkar som upplagt för tvist om något skulle uppstå under mellantiden. Vid eventuell skada blir det ju nästan garanterat en process om huruvida skadan fanns vid undertecknandet eller uppstod senare, och om huruvida de tidigare ägarna använt huset felaktigt eller negligerat nödvändigt underhåll (incitamentet lär ju minska att utföra jobbigt arbete på ett redan sålt hus).
Säljarna är troligen väldigt negativt inställda till klausuler om återköp vid skada då mäklaren antydde att de skulle välja en säljare som inte inkom med krav om egen besiktning. Redan det är ju en varning. Huset är för övrigt varudeklarerat via Anticimex och har riskkonstruktioner såsom torpargrund med senare tilläggsisolering. Angivet 84 år gammalt.
Vad ska jag göra? Följa magkänslan och hoppa över det och hoppas att de inte får det sålt innan våren? Hur hade ni tänkt?
För övrigt ligger huset perfekt till för mig, nära min uppväxttrakt och nära mina fritidsintressen.
Mvh
Daniel
Mäklaren borde då tala om för dem att som husköpare har man en mycket långtgående undersökningsplikt, näst intill kriminellt att som säljare motsätta sig en besiktning.TLZ skrev:
Det är troligtvis ganska listigt.TLZ skrev:
Krångliga människor kan vara värre än ruttna hus...TLZ skrev:
Tänk efter hur mycket husets kvaliteer kan kompensera risken för strul.
Att sälja nu med tillträde i maj nästa år för att få ett bättre pris är nog ett feltänk, normalt sett, eftersom ev strul nog skrämmer bort en del köpare. Nu är det ju då denna gång ett val i mellantiden, och vi vet vet inte hur den kommande regeringen kommer att se ut och inte heller vad en ny regering kan hitta på för tokigheter som påverkar fastighetsmarknaden och fastighetsskatten...
Jag skulle avstå affären i nuläget.
Redigerat:
Det är nog ett bra råd, och jag kommer att följa den linjen om inget helt makalöst händer, t ex om ingen bjuder överhuvudtaget och man kan få en bra "rabatt" och godkänt att besiktiga huset. Jag upplever nämligen inte att priset är satt med hänsyn till de något extrema förbehållen, det är rimligt prissatt för en normal krångelfri affär med hänsyn till andra försäljningar i området.
Mäklaren erkände att förbehållen skrämde en del köpare, men de hoppas väl att hitta någon som går med på det ändå.
Jag lastar inte säljarna om de nu hellre tar en spekulant som väljer att bara köpa Anticimex Varudeklaration rakt av, som väl är helt värdelös om man inte följer upp anmärkningar mer noggrant. För säljaren vore det ju klockrent. Dock kan man ju ha synpunkter på att de verkar vilja ha en problemfri blixtförsäljning utan dröjsmål med potentiellt strul med köparen när de är lagt ut huset 10 månader innan de kan tänka sig att flytta.
En sak som oroar mig är att bostadsmarknaden inte verkar helt normal av det lilla jag sett hittills (välkommen till verkligheten Daniel
. Jag var och tittade på ett annat permanentbonat fritidshus för ett tag sedan som låg ute till ett rimligt pris. På plats framkom att ny dränering behövdes omgående, fasaden och taket behövde fixas och avloppet skulle snart bli föremål för ett åläggande. Sammantaget 3-400k till alltså på utgångspriset på 475k. Det såldes för 30% mer än utgångspriset.
Men det är väl så. Jag bestämmer ju själv hur mycket något är värt för mig och om någon annan sedan är beredd att ta en större risk/ lägga mer pengar än jag anser att det är värt så är det ju bara att gilla läget.
Skulle huset bli sålt får jag väl hitta ett annat, även om sådana här objekt som passar mig perfekt inte växer på träd direkt
Angående valet är jag inte orolig ( i fastighetsfrågan) men klart är nog att ett regeringsbyte skulle hjälpa till att kyla ned bostadsmarknaden. Kanske slopat jobbskatteavdrag, höjd fastighetsskatt osv.
Mäklaren erkände att förbehållen skrämde en del köpare, men de hoppas väl att hitta någon som går med på det ändå.
Jag lastar inte säljarna om de nu hellre tar en spekulant som väljer att bara köpa Anticimex Varudeklaration rakt av, som väl är helt värdelös om man inte följer upp anmärkningar mer noggrant. För säljaren vore det ju klockrent. Dock kan man ju ha synpunkter på att de verkar vilja ha en problemfri blixtförsäljning utan dröjsmål med potentiellt strul med köparen när de är lagt ut huset 10 månader innan de kan tänka sig att flytta.
En sak som oroar mig är att bostadsmarknaden inte verkar helt normal av det lilla jag sett hittills (välkommen till verkligheten Daniel
Men det är väl så. Jag bestämmer ju själv hur mycket något är värt för mig och om någon annan sedan är beredd att ta en större risk/ lägga mer pengar än jag anser att det är värt så är det ju bara att gilla läget.
Skulle huset bli sålt får jag väl hitta ett annat, även om sådana här objekt som passar mig perfekt inte växer på träd direkt
Angående valet är jag inte orolig ( i fastighetsfrågan) men klart är nog att ett regeringsbyte skulle hjälpa till att kyla ned bostadsmarknaden. Kanske slopat jobbskatteavdrag, höjd fastighetsskatt osv.
Redigerat:
Intressant resonemang med säljarna... Att de skulle få bättre betalt om de säljer redan nu.....
Jag tror att så lång inflyttnings tid som 10 månader sänker värdet... eller åtminstone gör den mer svårsåld, färre budguvare...
Men man ska alltid följa sin magkänsla! Framför allt när det gäller husköp och bilkörning....
Jag tror att så lång inflyttnings tid som 10 månader sänker värdet... eller åtminstone gör den mer svårsåld, färre budguvare...
Men man ska alltid följa sin magkänsla! Framför allt när det gäller husköp och bilkörning....
Jag skulle lagt bud om jag gärna velat ha huset men....
utformat budet så att
priset var tex 100.000 lägre om säljaren motsatte sig/inte önskade besiktning
priset var tex 50.000 högre om tillträdet var inom 3 mån (eller vad du anser skäligt)
osv.
Dessutom skulle jag tidsbegränsat mitt bud till tex 2 veckor för att få ett snabbt avslut och inte låta mäklaren få chansen dra ut på budgivningen i det oändliga. (kanske 10 mån
)
Då ser köparen att det kostar att ställa (enligt ditt tyckande) oskäliga krav.
Finns ett ordspråk; Man kan inte både ha kakan och äta den.
Om annan spekulant bjuder högre alt. inte ställer samma krav som du, ja då är alltid risken att denne får köpa, men du har givit det bud som du tycker är skäligt. Mer tycker jag inte att du ska sträcka dig.
Lycka till
utformat budet så att
priset var tex 100.000 lägre om säljaren motsatte sig/inte önskade besiktning
priset var tex 50.000 högre om tillträdet var inom 3 mån (eller vad du anser skäligt)
osv.
Dessutom skulle jag tidsbegränsat mitt bud till tex 2 veckor för att få ett snabbt avslut och inte låta mäklaren få chansen dra ut på budgivningen i det oändliga. (kanske 10 mån
Då ser köparen att det kostar att ställa (enligt ditt tyckande) oskäliga krav.
Finns ett ordspråk; Man kan inte både ha kakan och äta den.
Om annan spekulant bjuder högre alt. inte ställer samma krav som du, ja då är alltid risken att denne får köpa, men du har givit det bud som du tycker är skäligt. Mer tycker jag inte att du ska sträcka dig.
Lycka till
Redigerat:
Mycket kan hända på tio månader.
Val med ett troligt regimskifte står för dörren.
Vad händer med räntorna, avdragsrätten, kontantinsatsen, amorteringskraven?
ISIS lever rövare i mellanöstern och ryssarna bufflar sig i Ukraina. Båda utvecklingarna påverkar energipriserna och kan förlänga lågkonjukturen.
Jag skulle kanske inte tveka attt köpa med tillträde nu, men om tio månader? Knappast.
Val med ett troligt regimskifte står för dörren.
Vad händer med räntorna, avdragsrätten, kontantinsatsen, amorteringskraven?
ISIS lever rövare i mellanöstern och ryssarna bufflar sig i Ukraina. Båda utvecklingarna påverkar energipriserna och kan förlänga lågkonjukturen.
Jag skulle kanske inte tveka attt köpa med tillträde nu, men om tio månader? Knappast.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Följ magkänslan. Men även jag tycker att du självklart skall se till att göra en egen besiktning, så faktiskt inte just "varudeklarerat" (varianten från sv. fastighetsförmedl.) helt värdelös. Den har oväntade friskrivningar som de flesta doldafelsförsäkringar. Men de har en så vitt jag vet unik lösning för att kompensera den dåliga besiktningen från AC.
Vid en vanlig bes. om världen hade varit perfekt så är ju alla oväntade fel antingen dolda fel,eller miss från bes. mannen som bes. företaget är ansvarigt för, utom alla friskrivningar som VVS, El och formella fel, som mindre tomt osv.
I praktiken så faller många dolda fel på att de borde upptäckts av bes. mannen om man då stämmer bes. företaget så måste man bevisa att felet inte var dolt. Dvs. du som köpare får ofta ta "bevisgapet". Varudeklarerat fyller det gapet. Hittar du ett fel så tar de på sig felet oavett om det är dolt, eller om bes. manne borde hittat det. MEN de har precis som andra en mängd reservationer.
Det är ganska vanligt med affärer med lång tillträdestid. Jag skulle kanske inte vara jätteorolig för ev. skador under tiden.Men där finns ju finansiella risker. Om vi ex. får kraftigt prisfall på marknaden, så kanske banken nekar lån vid tillträdet som exempel.
Vid en vanlig bes. om världen hade varit perfekt så är ju alla oväntade fel antingen dolda fel,eller miss från bes. mannen som bes. företaget är ansvarigt för, utom alla friskrivningar som VVS, El och formella fel, som mindre tomt osv.
I praktiken så faller många dolda fel på att de borde upptäckts av bes. mannen om man då stämmer bes. företaget så måste man bevisa att felet inte var dolt. Dvs. du som köpare får ofta ta "bevisgapet". Varudeklarerat fyller det gapet. Hittar du ett fel så tar de på sig felet oavett om det är dolt, eller om bes. manne borde hittat det. MEN de har precis som andra en mängd reservationer.
Det är ganska vanligt med affärer med lång tillträdestid. Jag skulle kanske inte vara jätteorolig för ev. skador under tiden.Men där finns ju finansiella risker. Om vi ex. får kraftigt prisfall på marknaden, så kanske banken nekar lån vid tillträdet som exempel.
Tack för många goda råd!
Att köpa ett hus nu och betala ett fastställt pris om tio månader är ju egentligen precis samma sak som att köpa terminer på börsen.
Det är ju ett erbjudande man i så fall kan lägga fram om det inte blivit sålt om en månad. Men man är ju ansvarig för fastigheten som uthyrare, och det kan nog även i det fallet bli tungrott att försöka få eventuella skador till last för hyresgästen. Men den stora fördelen är väl att man faktiskt får utföra löpande underhåll och funktionskontroller själv då istället för att förlita sig på hederligheten hos folk som egentligen inte har intresse i huset längre.
Men allt är ju på spekulationsstadiet än så länge. Visningen är idag, så vi får väl se när/ om buden börjar trilla in. Lägger en enda spekulant ett bud på dessa premisser hoppar jag över det, för det kan jag inte konkurrera med.
Det oroar mig litegrann då jag tänkt låna 75% av köpesumman. Min bankman påtalade att ett lönelöfte gäller sex månader. Det finns alltså en risk för att jag kan nekas lånet nästa maj trots god inkomst om marknaden vänder nedåt. Samtidigt har jag då förbundit mig att köpa huset för ett marknadsvärde som kanske inte alls motsvarar det faktiska. Om vi skulle få krav på amortering, höjd fastighetsskatt och slopat jobbskatteavdrag vore det inte alls otroligt om fastighetsmarknaden vände nedåt rejält. Och vem vill betala för mycket?hempularen skrev:
Att köpa ett hus nu och betala ett fastställt pris om tio månader är ju egentligen precis samma sak som att köpa terminer på börsen.
Tanken har slagit migpeternicklas skrev:
Men allt är ju på spekulationsstadiet än så länge. Visningen är idag, så vi får väl se när/ om buden börjar trilla in. Lägger en enda spekulant ett bud på dessa premisser hoppar jag över det, för det kan jag inte konkurrera med.
Jag skulle gissa att säljarna är väldigt ivriga att få till en affär snabbt nu under sommaren (trots det sena inflyttningsdatumet) och att de helt enkelt inte vill ha något "krångel". Men jag tror som dig att de nog krånglar till det för sig själva värre än en normalt försiktig köpare skulle kunna göra. Jag har ingen anledning att tro att huset är ruttet av vad jag sett. Nej, att köpa ett hus med t ex hussvamp har ajg itne råd med. Jag kanske inte blir ruinerad, men det skulle helt klart vara onödigt 
Ja, om det inte verkligen är din drömvilla, så gå vidare.
Annars har roland53 en del bra tips tycker jag. Dock, ställ som krav att få besiktiga huset, det är din skyldighet att besiktiga huset, kan du påpeka, och det är mäklarens skyldighet att uppmana dig att besiktiga huset, kan du också påpeka.
Om ni skriver avtal nu, se då till att dokumentera huset ordentligt nu, så du har bevis vid eventuella uppkomna skador. Gör också upp om vilket underhåll som minst ska utföras på huset under de 10 månaderna, och, ja, nej, gå vidare istället, så mycket enklare. Låt någon annan sätta sig i den sitsen, om det finns någon annan som vill
Annars har roland53 en del bra tips tycker jag. Dock, ställ som krav att få besiktiga huset, det är din skyldighet att besiktiga huset, kan du påpeka, och det är mäklarens skyldighet att uppmana dig att besiktiga huset, kan du också påpeka.
Om ni skriver avtal nu, se då till att dokumentera huset ordentligt nu, så du har bevis vid eventuella uppkomna skador. Gör också upp om vilket underhåll som minst ska utföras på huset under de 10 månaderna, och, ja, nej, gå vidare istället, så mycket enklare. Låt någon annan sätta sig i den sitsen, om det finns någon annan som vill
Jag tycker inte bara säljaren slår i kokobongvarningsklockan, utan även mäklaren. Säljaren beter sig korkat och vill sälja ett hus nu, och sedan bo kvar? De får skärpa till sig och hyra i 10mån istället. Mäklaren meddelar köparen att säljaren inte vill ha ytterligare besiktningar? Är det ens enligt god mäklarsed? Dessutom har man använt Anticimex, med alla deras friskrivningsklausuler. Du skall så klart även tänka en annan tanke (och säljaren) - vad händer om deras radhus inte blir färdigt i tid?
Jag skulle endast lägga bud om jag kunde köpa en ordentlig besiktning och få normalt tillträde UTAN att de bor kvar. Det finns många hus därute, och många affärer med mindre risk. Fly som en skållad katt.
Jag skulle endast lägga bud om jag kunde köpa en ordentlig besiktning och få normalt tillträde UTAN att de bor kvar. Det finns många hus därute, och många affärer med mindre risk. Fly som en skållad katt.
Jag tror att säljarna bara tycker att de har hittat på något bra, saknar förmåga att sätta sig in i köparens situation.TLZ skrev:Jag skulle gissa att säljarna är väldigt ivriga att få till en affär snabbt nu under sommaren (trots det sena inflyttningsdatumet) och att de helt enkelt inte vill ha något "krångel". Men jag tror som dig att de nog krånglar till det för sig själva värre än en normalt försiktig köpare skulle kunna göra. Jag har ingen anledning att tro att huset är ruttet av vad jag sett. Nej, att köpa ett hus med t ex hussvamp har ajg itne råd med. Jag kanske inte blir ruinerad, men det skulle helt klart vara onödigt![]()
Absolut tycker de nog så, vem vill inte sälja så snabbt som möjligt med så lite krångel för dom själva som möjligt? Själv hade jag nog antingen väntat till våren eller parkerat mig i en hyreslägenhet över vintern i samma situation (det är inget problem att få tag i lägenhet på den aktuella orten). Och om pengar inte är ett problem spelar det ju ingen roll om huset inte skulle bli sålt förrän typ juli -15. Konstigt att inte mäklaren avråder dom, men han har väl ett fast arvode oavsett slutsumma bara det blir sålt antagligen.Fotografen skrev: