Ingper har absolut rätt!
Riskerna med Radon finns, men de är små. T.ex. så läste jag någongång att bo på Hornsgatan i Stockholm ger en fyra gånger högre risk för cancer (som ju risken består i) än om du bor i ett hus med rejält förhöjd Radon halt (kommer tyvärr inte ihåg nivån de nämnde).

radonrisken.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I diagrammet syns tydligt att riskerna är minimala för icke rökare (och därmed också barn).

Sen förstår jag inte varför man inte skulle använda dosorna för att mäta strålningshalten i betongen... Man får fyra dosor att placera ut (vi gjorde en snabbmätning innan vi köpte vårt nuvarande hus) och jag placerade dem i "fyra" hörn av huset uppe och nere både mot tapet, målad vägg och mot bar betong.
Dosan som varit mot målad vägg (med väv) visade inget utslag, tapet visade lite och den bara betongen (blå lättbetong) visade att vi har lågstrålande betong. Sen får man ju anta att hela huset är byggt av liknande material men det behöver ju naturligtvis inte vara så men man får en god indikation i alla fall.
Vi gjorde också en snabb radonmätning (10 dagar) som visade på 660 bq i medeltal men vi köpte huset ändå eftersom jag såg goda möjligheter att sanera.
Det enda jag nu gjort är att lägga till friskluftsventiler (en per 25 kvm ungefär) eftersom det helt saknades tidigare då många 70-tals hus tar in luft genom otäta fönster, etc. istället. Mekanisk frånluft fanns redan.
Med den lilla insatsen har vi nu efter en långtidsmätning ett medelvärde på 120 Bq med högsta mätvärde 180.

Nej, TS frågade angående "blåbetonghus" inte Radon...

Nej, Radon anses även förorsaka lungcancer hos icke-rökare, dock så är risken flera gånger högre hos rökare, men att påstå att det är en risk "bara hos icke-rökare" är felaktigt (appropå att röra till det mer...).

Jag anser INTE att jag "överdriver till skyhög nivå" Jag skrev ju att lågnivåstrålning ska ses i relation till alla andra risker i samhället och att mycket annat givetvis är riskablare! (tråkigt när folk lägger ord i ens mun som man inte påstått :(
Vad gäller riskerna med gammastrålning i låg nivå så finns det ingen konsencus kring detta, utan forskningen ger olika resultat. Det man vet är att det finns en risk och att den är låg, men hur liten den är kan ingen säkert svara på. Jag är av åsikten att den är låg, vilket inte hindrar mig att rent känslomässigt vilja välja bort den för egen del!

Gränsvärden är ju av naturen sådana att risken inte är noll på ena sidan och jätterisk på andra sidan gränsvärdet, utan en nivå man kommit fram till genom att väga in en rad olika faktorer, där även ekonomi spelar in. Det enda säkra gränsvärdet är noll. Tidigare fanns en teori om sk. tröskelvärden, men den har man numera övergivit.

Dina åsikter om forskare får stå okommenterade...det är ju finessen med ett forum, att var och en får tro och skriva vad man vill och läsaren får själv värdera :)

Ingper skrev:
Jag tycker nog du blåser upp problem som inte finns, och bidrar till att röra till det hela ännu mer.
TS fråga handlar om ev. radongas från blåbetong. Den har - i höga doser och i kombination med andra riskfaktorer såsom t ex rökning - visat sig ge ökade hälsorisker. Men först då. Och den går att åtgärda.

När det gäller radioaktiv strålning så finns den ju överallt - i små doser. Du avslutar med att tala om barn och högstrålande blåbetong - billiga argument för något du överdriver till skyhög nivå. Visst skall man ha respekt, men vetenskapen har tämligen god kännedom om lämpliga gränsvärden inom området.

Sedan är väl Blåbetong gjord av bergarten Alunskiffer, som innehåller en varierande mängd uran. Men "uranskiffer" finns ingen bergart som heter, möjligen som smeknamn på den variant av Alunskiffer som innehöll så höga halter uran att man trodde den var utvinningsbar på 60-70-talet någon gång. Det var väl dessutom bara där (i Skövdetrakten ?) "uranskiffer" bröts, och heller inte för att göra Blåbetong av. Skräm inte TS och andra genom att tala om "uranskiffer" :eek:

Att man forskat själv är ingen garanti för att man är mer kunnig eller nått närmare sanningen. Ofta när man forskar själv gör man det ju av en viss anledning och för att få en viss inriktning verifierad, vilket tenderar till att färga resultatet rätt ordentligt.

Men respekt för risker skall man absolut ha - "ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man begriper". Men det sistnämnda bör man kanske även ha i åtanke innan man ger tvärsäkra rekommendationer till andra också....

Jodå, har alldrig påstått att dosorna inte skulle fungera, däremot anser jag att det är ett dyrt sätt att mäta och passar mindre bra om man vill kolla en hel fastighet som nog fallet är med TS. Har man en eller ett par specifika väggar och inte vill anlita en firma eller kan låna via kommunen så kan det väl vara ett alternativ. Mättekniskt så fungerar det säkert bra.
Men en dosa visar bara vad en vägg avger. Har man många väggar att kolla så blir det ju rätt dyrt som sagt.

Appropå Hornsgatan, så är det nog allra sämst att bo i en lägenhet med hög Radonhalt just där, iom att den höga partikelhalten i luften sannolikt multiplicerar riskerna från Radonet, enligt samma principer som rökningen...

anders07 skrev:
Ingper har absolut rätt!
Riskerna med Radon finns, men de är små. T.ex. så läste jag någongång att bo på Hornsgatan i Stockholm ger en fyra gånger högre risk för cancer (som ju risken består i) än om du bor i ett hus med rejält förhöjd Radon halt (kommer tyvärr inte ihåg nivån de nämnde).

[bild]

I diagrammet syns tydligt att riskerna är minimala för icke rökare (och därmed också barn).

Sen förstår jag inte varför man inte skulle använda dosorna för att mäta strålningshalten i betongen... Man får fyra dosor att placera ut (vi gjorde en snabbmätning innan vi köpte vårt nuvarande hus) och jag placerade dem i "fyra" hörn av huset uppe och nere både mot tapet, målad vägg och mot bar betong.
Dosan som varit mot målad vägg (med väv) visade inget utslag, tapet visade lite och den bara betongen (blå lättbetong) visade att vi har lågstrålande betong. Sen får man ju anta att hela huset är byggt av liknande material men det behöver ju naturligtvis inte vara så men man får en god indikation i alla fall.
Vi gjorde också en snabb radonmätning (10 dagar) som visade på 660 bq i medeltal men vi köpte huset ändå eftersom jag såg goda möjligheter att sanera.
Det enda jag nu gjort är att lägga till friskluftsventiler (en per 25 kvm ungefär) eftersom det helt saknades tidigare då många 70-tals hus tar in luft genom otäta fönster, etc. istället. Mekanisk frånluft fanns redan.
Med den lilla insatsen har vi nu efter en långtidsmätning ett medelvärde på 120 Bq med högsta mätvärde 180.

Humulus skrev:
Appropå Hornsgatan, så är det nog allra sämst att bo i en lägenhet med hög Radonhalt just där, iom att den höga partikelhalten i luften sannolikt multiplicerar riskerna från Radonet, enligt samma principer som rökningen...
Men nu gällde ju jämförelsen ett vanligt radonhus (som TS kanske bor i) och en lägenhet på Hornsgatan utan radon....

Jag tycker det kompliceras och problematiseras en hel del här. Främst görs gammamätning för att hitta ev blåbetong och radonmätning för att mäta radon. Ex "Radonboken" tar upp hälsoaspekter. Där står att gammastrålning på den nivå man får av blåbetong ej är en hälsorisk. Däremot är radonet det om man överstiger 200bq.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.