H
hempularen: Man måste ju också tänka på att det är mycket som skall administreras runt veckouthyrning. Hyresgästen ringer och berättar att Tvättmaskinen pajat osv. Min dotter hyr för närvarande en lägenhet utomlands tillsammans med några andra tjejer (studier). Strax före Jul (innan min dotter flyttade in) pajade spishällen, nu för en månad sedan pajade kylskåpet, och någon vecka efter det
13 svar · 8,9k läst
M
MH1001: Mätning med mobilen är nog ingen höjdare, vad mäter den egentligen? Vägverket talar om ekvivalent dygnsmedelnivå. Ekvivalent ljudnivå kallar vi LAeq, det är en sorts "medelljudnivå" under en viss tid. Jag har gjort själv gjort entimmes-mätningar under dagtid på min fastighet och hamnat på LAeq=63 dB, trafikverkets simulering ger 61 dB med det är ett årsmedel över hela dygnet och
52 svar · 18,5k läst
Bödde
Bödde: Kom på en grej till: Köp ett bra släp med häckar. Det blir rena investeringen jämfört med å hyra, eftersom du kommer köra 2000 rundor till återvinningen och bygghandeln.
17 svar · 12,8k läst
K
kindvall: Det är ju ingen skillnad på värderingsmetod, värdering är ju just bara en uppskattning av värdet, baserat på fastighetens läge, skick och rådande marknad. Marknaden är ju det som är svårast att uppskatta. Värderingen säger att det är vad huset borde få för slutpris vid en öppen försäljning, men det säger inget om hur länge försäljningen tagit, och hur mycket det kostat att
28 svar · 5,0k läst
pjapen
pjapen: Jag känner bara till personer i växjö, På Grontmij i växjö finns en som jag har stort förtroende för men vill inte lägga ut namnet utan personens vetskap, det finns även personer på Tyrens och ÅF som jag varit i kontakt med i olika ärenden som är mycket kompetenta. dock så är alla i Växjö och de är inte billiga. brukar ligga på c:a 1400 kr / timme och ska de resa till Ljungby
1 svar · 3,7k läst
P
Pära: [citat] Absolut, håller helt med. Men min erfarenhet vad gäller just radon är att folk som inte kan någonting blir livrädda av ordet, medan de som har ägnat ett par minuter åt googling (och alltså "tänker till före") ofta är betydligt lugnare. Ordet "radon" har potential att skrämma bort okunniga intressenter, medan besiktningsprotokollens anmärkningar på dränering, fönster, tak
13 svar · 8,0k läst
O
Odjuret: Frågan hur man värderar att hus med lågt till tak är tycker jag lite är frågan om man ser glaset halvfullt eller halvtomt.... Tror inte det behöver påverka slutpriset , men man vet aldrig naturligtvis... Men troligtvis så har huset några år på nacken och då spelar det nog ingen roll.
7 svar · 8,4k läst
L
lilla frugan: tack för alla svar, nu är man husägare =D i slutet av april blir det inflyttning! plastpappan följde med och det gick hur bra som helst!
10 svar · 3,5k läst
Anna1984
Anna1984: Tråkigt att dom inte ringde er innan de tog dit en elektriker. Men som andra påpekar har ni kanske också gjort lite fel. Som Hemmakatten skriver kunde ni ha ansträngt er lite för att få de nya ägarna att känna sig lite mer välkomna. Jag hade betalat elektrikern och sett det som en läxa.
36 svar · 9,7k läst
M
-MH-: [citat] Flera fastighetsskatter á noll kronor... På skogs- och jordbruksmark betalar man bara fastighetsskatt på tomterna. Om fastigheterna är små kan du slå ihop dem, men du kan inte dela upp dem igen om du skulle vilja sälja en av delarna.
14 svar · 7,5k läst
C
cecar33: Det är väl inte bara fråga om fastigheten är styckningsbar, det handlar även om hur kommer byggrätterna att ser ut efter styckning.
8 svar · 4,5k läst
Z
Znille: Ta hjälp av banken, beroende på vilken bank ni har så kan de hjälpa Er. Bankerna samarbetar ju ofta med mäklare som kan ordna fram rätt dokument osv som måste fyllas i. De är säkert mer än villiga att hjälpa till med den biten bara de får låna ut pengar... Om ni har samma bank så underlättar det säkert en hel del. När vi sålde en lägenhet så kunde banken hjälpa till med den
6 svar · 2,9k läst
M
-MH-: Man får inte avverka mer, vilket kan blir lite tråkigt på likviditetsfronten om man tex tänkt sig en avverkning för att (del-)finansiera köpet.
35 svar · 9,0k läst
·
H
hempularen: Bristfällig lutning skall man också vara lite vaksam över. Det borde betyda att man använt ett materila (ex. pannor) på lägre lutning än vad som rekomenderas. Det kan innebära att vatten sugs in eller blåser in genom skarvar. OM det är ett problem så kan det vara svårt och dyrt att åtgärda (konstruera om taket).
4 svar · 7,5k läst
·
Göran.W
Göran.W: Inhandlad i polen så den var inte stulen. Diesel stölder är för övrigt ett gissel här där jag bor.
23 svar · 9,8k läst
Herr hatt
Herr hatt: Ja det får vi hoppas. Ser ganska bra ut än så länge i alla fall. Huset är gemensamt 50/50 och köptes strax innan tvättmaskinen. Då det är såpass nyinköpt och för att slippa allt besvär med värdering etc blev lösningen att det tas över för "inköpspriset". Där är alla överens.
17 svar · 7,9k läst
Johan_A_M
Johan_A_M: [citat] Tack för råd att du tagit dig tid! Köper vi huset så tar vi nog dit någon som kan ventilation bra mycket bättre än vi också får vi se om det går med FTX eller ej. Det kanske räcker att göra som du säger.
8 svar · 4,5k läst
J
JOW: Låt det vara, den som köpte lägenheten såg väl att det satt diverse saker på väggen. Då får man räkna med att det finns hål efter infästningar.
16 svar · 33,8k läst
C
cykelbud: Bra argument hempularen! Ska ta med mig dem..
10 svar · 21,0k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Mät huset utvändigt och dra sedan ifrån ytterväggens tjocklek....
3 svar · 5,0k läst
C
cykelbud: Hej, Har inte lusläst allt i tråden men vid gåva övertar man givarens omkostnadsbelopp och det är detta man avräknar mot försäljningspriset vid beräkning av kapitalvinsten vid en försäljning i framtiden. Det kallas för kontinuitetsprincipen. Så vad du får skatta i framtiden beror alltså inte av vad du faktiskt betalar till syrran utan vad som hon betalade. Gåva mot (del) betalning
42 svar · 34,4k läst
pelpet
pelpet: Inte säkert att du får stycka av tomten till tre fastigheter heller. Kolla med kommunen och vad detaljplanen säger.
2 svar · 1,7k läst
O
Odjuret: Som tidigare talare.... Som köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Om man tolkar hej vilt gällande en dom om dolt fel och hantverkare, så var det negativt för säljaren att han var hantverkare.... Men även om det är så måste det finnas pengar hos säljaren om det skulle vara ett dolt fel.... Men säljaren vill säkert fixa detta själv... han är ju hantverkare.... Nå det
6 svar · 3,6k läst
R
Rosten1000: [citat] Så hade jag gjort, Då blir inte skorsten förstörd som den blir om man sätter in bergvärme. Samt att man får en naturlig ventilation i källaren tack vare pelletsbrännaren. Sen var det kostar att renovera kan man inte svara på. Det beror på så mycket. Vissa hävdar att det kostar 100 000 att göra ett badrum vårat kostade 23 000:-. Då var det en firma som flytspacklade och
21 svar · 9,2k läst
F
Fredrik Å: Tja definitionen av renovering är rätt flytande. Även om man bara lägger klinkers i pannrummet och där finns en gammal brunn som inte behöver bytas pga tätskikt så är det bra att byta brunnen ändå,om inte annat för att inte behöva byta den efter 2år när den rostat sönder. Gör man någonting med golvet i ett rum där det finns en gjutjärnsbrunn så är mitt tips att byta brunnen.
33 svar · 10,1k läst
S
Snigeln12: [citat] Tyvärr är inte badrummen inkluderade i det som är renoverat, det är t.om. dem vi är "rädda för" gällande besiktningen. Det positiva i det hela är, om allt går i lås, att vi kan sätta vår egen prägel på renoveringen när/om detta sker. Sådant uppskattar jag, som har mycket att säga till om vad gäller inredning och stil ;)
15 svar · 2,8k läst
S
Sinner: Margretedalsvägen i härryda
3 svar · 1,7k läst
S
Stuff: [citat] Innan du lämnar tråden helt är jag nyfiken på att höra hur det gick. Slutförde ni köpet? Lyckades ni pruta något?
57 svar · 10,0k läst
A
Anders_Nilsson: Men allt är slut på 70-tal och äldre. Möjligen är dränaget fortfarande ok om det är sluttande bergstomt men tyvärr har man från 70-80-talen och framåt blivit allt mer desperat och byggt på sjöbotten och liknande träskmarker, åtminstone här i GBG, tror inte Stockholm är mycket bättre. Och tak, värmesystem och våtrum är slut efter 40 år. El och VVS ok kanske om det är
14 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: [citat] "Arrendeavtal", "Nyttjanderätt", "Avtalsservitut" .... exempelvis. Och det luriga är att sådana handlingar ibland kan ligga och "skräpa" endast hemma hos de personer som undertecknat det. Är du spekulant på en fastighet är det alltså SÄLJAREN personligen du måste fråga om dessa papper finns. Plus hos hos inskrivningsmyndigheten, givetvis.
14 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.