Vi skall låna till villa för första gången. Nu har vi ett lånelöfte men vi är inställda på förhandla med flera banker. Ett bra hus skall visas snart och vi vet inte om vi hinner klart med "bankrundan".

Kan vi ta ett villalån (tex rörlig ränta/ingen bindningstid) och SEDAN göra "rundan" och slutligen bestämma om lånet skall förbli i denna bank ...?

MVH

man kan alltid byta bank (efter 3 mån)(obunden), men det är ju så att varje kreditkoll på er minskar erat "värde" för bankerna... så pass opp på det..

Känns som det blir en massa onödiga kostnader om ni tänker lägga om lånen en gång extra. Men det är väl klart att det går, bukar kunna gå fint att förhandla räntan om man visar att man tänker flytta.

MagicFingers skrev:
man kan alltid byta bank (efter 3 mån)(obunden), men det är ju så att varje kreditkoll på er minskar erat "värde" för bankerna... så pass opp på det..
Jag har också hört det där många gånger men stämmer verkligen det?
Det låter helt absurt om en bank bedömmer din kreditvärdighet genom att basera den på antal kreditkollar??
Jag förstår att om man har väääldigt många kollar så borde det naturligtvis spela roll, men för vanliga svensson? Knappast... Numera gör ju butiker och företag kreditkollar både för det ena och det andra så att några extra kollar skulle påverka tycker jag låter väldigt långsökt, men jag kan ha fel.
Om kunden har en god ekonomi och uppenbarligen vill bli kund så vore ju banken helt galen om den tackade nej till det för att någon skaffat ett bauhaus-kort t.ex...

bjolo360 skrev:
Jag har också hört det där många gånger men stämmer verkligen det?
Det låter helt absurt om en bank bedömmer din kreditvärdighet genom att basera den på antal kreditkollar??
Jag förstår att om man har väääldigt många kollar så borde det naturligtvis spela roll, men för vanliga svensson? Knappast... Numera gör ju butiker och företag kreditkollar både för det ena och det andra så att några extra kollar skulle påverka tycker jag låter väldigt långsökt, men jag kan ha fel.
Om kunden har en god ekonomi och uppenbarligen vill bli kund så vore ju banken helt galen om den tackade nej till det för att någon skaffat ett bauhaus-kort t.ex...
Har också svårt att se varför en bank skulle tacka nej till en om man har många kreditkollar gjorda på sig så länge allt ser bra ut. Ska man göra kanske sitt livs viktigaste och dyraste investering att köpa sitt första hus så är det klart att man vill kolla med de flesta stora bankerna på marknaden det kan ju komma att skilja rätt så många tusen kronor på ett år. Det borde väl de flesta bankerna också känna till.

Nu vet jag inte om de kan se vilka som har gjort kreditkontroll och det kan kanske spela någon roll kan jag tänka mig.

Tack för alla synpunkter
Ja frågan är hur mycket i merkostnad. Just det om kreditkontroller har jag hört men jag tror vi är ganska attraktiva som kunder; ger de oss nobben skall de få veta att det är elektrikern och förskolläraren med enbart ett CSN lån som vill köpa hus ca 1,5''
Men vi skall försöka hinna runt men visst har man ett bra förhandlingsläge när man bara kan flytta alla konton och huslånet till vilken som helst.

Ja... En del banker är inte överdrivet intresserade att låna ut "så lite". Så de bästa rabastterna tror jag man får om man lånar avsevärt mer pengar, typ 3 milj och uppåt. Trots att det rimligen måste vara en större risk för banken.

Redigerat:
Bankerna kollar beloppen som förfrågningarna är på. Vill du ha lånelöfte för bostad på tre miljoner, så påverkar inte fem olika förfrågningar på tre miljoner din kreditvärdighet.

Har du däremot en massa olika kort på Siba, Media Markt, Hornbach, tillsammans med flera abonnemangsförfrågningar på mobilabonnemang osv, så ligger det dig till last. Om man har god ekonomi så behöver man inte sånt skräp. Cash is king :)

• Gilla
leva_dö_norden
  • Laddar…
Du har ju säkert 3 mån innan överlåtelsen på dig att träffas bankerna. Du behöver ej ha valt bank vid kontraktskrivning

• Gilla
leva_dö_norden
  • Laddar…
Du har ett lånelöfte - det räcker för att köpa huset. När du skrivit kontraktet så kan du ta en förhandlingsrunda med bankerna.

• Gilla
leva_dö_norden
  • Laddar…
Som pelpet nämner så är det ju oftast ett antal månader mellan kontraktsskrivning och överlåtelse varvid du ska vara god för hela köpesumman. Vid kontraktsskrivning betalar du ju som regel en handpenning på 10% som hålls på mäklarens konto tills överträdelsedagen då han först tar sin provision från denna och sedan övergår resten tillsammans med resterande 90% till säljaren.

Säg att det är 2-3 månader till överlåtelsen, då hinner ni ju utvärdera flera banker under denna tid.

• Gilla
leva_dö_norden
  • Laddar…
falkn skrev:
Som pelpet nämner så är det ju oftast ett antal månader mellan kontraktsskrivning och överlåtelse varvid du ska vara god för hela köpesumman. Vid kontraktsskrivning betalar du ju som regel en handpenning på 10% som hålls på mäklarens konto tills överträdelsedagen då han först tar sin provision från denna och sedan övergår resten tillsammans med resterande 90% till säljaren.

Säg att det är 2-3 månader till överlåtelsen, då hinner ni ju utvärdera flera banker under denna tid.
Detta har jag dock aldrig varit med om. att handpenningen hålls av mäklaren tills överträdelsdagen. Utan den här jag fått direkt -mäklarens arvode

bjornligan skrev:
Detta har jag dock aldrig varit med om. att handpenningen hålls av mäklaren tills överträdelsdagen. Utan den här jag fått direkt -mäklarens arvode
Jag hade för mig att det var praxis nuförtiden. Det blir ju ganska mycket enklare om kontraktet av någon händelse skulle brytas. Oavsett så spelar det ju ingen roll för TS.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.