9 903 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Trasigt golv. Kan man be säljaren åtgärda eller köper man huset i befintligt skick?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som påpekats i ett tidigare inlägg så syftar begreppet "dolt fel" oftast på reglerna i jordabalken om fel i en fastighet man köpt. Jordabalken är den lag som reglerar fastighetsköp.musikhelle skrev:
En bostadsrätt är inte en fastighet, utan rättsligt så gäller istället köplagen när du köper en bostadsrätt från en privatperson. En bostadsrätt är rättligt "lösöre". Så det är samma lagar och regler som gäller när du köper en beg. cykel på blocket. Med ett undantag. Ett köp av en bostadsrätt förutsätter att du blir beviljad medlemskap i föreningen.
I köplagen finns paragrafer med en lydelse om fel i varan du köpt, som påminner om formuleringarna i jordabalken. En köpare har rätt att få ersättning om varan visar sig vara behäftad med fel som köparen inte hade anledning att förvänta sig. Men precis som i jordabalken finns där en paragraf som säger något i stil med: Köparen kan inte begära ersättning för brister i varan som kunde upptäckas eller borde kunnat upptäckas vid en nogrann undersökning av varan i samband med köpet.
Dvs. OM du efter köpet upptäcker en vattenskada, så går den oftast inte som dolt fel, eftersom den oftast går att upptäcka vid en nogrann kontroll före köpet. Detsamma gäller om ex. en badrumsombyggnad är felaktigt utförd, oftast går det att upptäcka om man vet vad man skall leta efter.
En väsentlig skillnad mellan jordabalken och köplagen är att jordabalken ger säljaren ett 10 årigt ansvar fr dolda fel, köplagen ger bara 2 års ansvar.
Så nej i de allra flesta fall kan man inte kräva ersättning för dolt fel. Det räcker att det finns en indikation på att något är fel, så går det inte som dolt fel.
Föreningens ekonomi är stabil.
Vi köpte bostadsrätten för 1 480 000 kr efter budgivning som höll på i 6 dagar.
Får fixa golven själv. Kunde inte ställa krav på något för då hade de bara sålt till nån annan.
Men ville gärna ha den. Fanns ingen annan ute i det området där jag har familjen och vänner.
Vi köpte bostadsrätten för 1 480 000 kr efter budgivning som höll på i 6 dagar.
Får fixa golven själv. Kunde inte ställa krav på något för då hade de bara sålt till nån annan.
Men ville gärna ha den. Fanns ingen annan ute i det området där jag har familjen och vänner.
Du bör kolla upp så att det inte beror på en fuktskada att det tex läcker från altandörren, detta kan tex få golvet att resa sig.
Om det bara är att slipa så behöver det inte bli så dyrt, ej heller att lägga nytt.
Om det bara är att slipa så behöver det inte bli så dyrt, ej heller att lägga nytt.
Andy78
Det är 1 meter in från altandörren som har en altan med tak på.
Ägarna har redan talat om vad som hänt. En julgran har stått där vars fot som man har vatten i
hade svämmar över och de upptäckte inte det förens golvet svällt.
Ska dit på tisdag (ägaren är hemma då) med 2 olika golvslipare som ska tala om om det går att laga eller om jag måste riva ut hela parketten och lägga nytt, vilket skulle kosta ca 10 000 kr.
Grrrrr pga av en julgran!!
Det är 1 meter in från altandörren som har en altan med tak på.
Ägarna har redan talat om vad som hänt. En julgran har stått där vars fot som man har vatten i
hade svämmar över och de upptäckte inte det förens golvet svällt.
Ska dit på tisdag (ägaren är hemma då) med 2 olika golvslipare som ska tala om om det går att laga eller om jag måste riva ut hela parketten och lägga nytt, vilket skulle kosta ca 10 000 kr.
Grrrrr pga av en julgran!!
Å andra sidan hade kanske slutpriset hamnat 50000 högre om golvet varit i nyskick, så det är ju inget som säger att du förlorat några pengar på det.musikhelle skrev:
Andy.
Jag har tyvärr ingen bild. Har inte flyttat dit än och när jag var där för att ta emot 2 st golvslipare för att få offert
tog jag aldrig något kort. (Hade gjort upp med ägarna att få komma dit)
Men båda golvsliparna sa att det skulle gå att byta ut några stavar i de skadade plankorna. 2 1/2 skadad planka
fast det är korta plankor.
Men fick offert nu av en av golvsliparna. De skulle ha 19 400 kr för att slipa och laga golvet innan rot.
11 900 kr efter rot. Det var ju ett hutlöst pris. Kan man ju få ett helt nytt golv lagt för samma
.
De sa innan på telefon att de tar ca 400-450 kr per m2 för golvslipning innan rot. Det är 19 m2. Blir 8 550 kr om man räknar det dyrare priset.
Det kan ju inte kosta 10 850 kr (innan rot) att åtgärda de där plankorna.
De sa att plankorna skulle ta ca 4 h (extra) att åtgärda. Ja om de skulle ta 400 kr i timmen (innan rot) skulle det kosta
1 600 kr (innan rot) i arbetskostnad för att laga plankorna. Materialet kan inte kosta resten av summan.
Vet inte hur de räknat!!!!
Har inte fått offert från den andra än. Tänkte invänta den innan jag ringer den första för att fråga hur 17 de har räknat!!
Jag har tyvärr ingen bild. Har inte flyttat dit än och när jag var där för att ta emot 2 st golvslipare för att få offert
tog jag aldrig något kort. (Hade gjort upp med ägarna att få komma dit)
Men båda golvsliparna sa att det skulle gå att byta ut några stavar i de skadade plankorna. 2 1/2 skadad planka
fast det är korta plankor.
Men fick offert nu av en av golvsliparna. De skulle ha 19 400 kr för att slipa och laga golvet innan rot.
11 900 kr efter rot. Det var ju ett hutlöst pris. Kan man ju få ett helt nytt golv lagt för samma
.
De sa innan på telefon att de tar ca 400-450 kr per m2 för golvslipning innan rot. Det är 19 m2. Blir 8 550 kr om man räknar det dyrare priset.
Det kan ju inte kosta 10 850 kr (innan rot) att åtgärda de där plankorna.
De sa att plankorna skulle ta ca 4 h (extra) att åtgärda. Ja om de skulle ta 400 kr i timmen (innan rot) skulle det kosta
1 600 kr (innan rot) i arbetskostnad för att laga plankorna. Materialet kan inte kosta resten av summan.
Vet inte hur de räknat!!!!
Har inte fått offert från den andra än. Tänkte invänta den innan jag ringer den första för att fråga hur 17 de har räknat!!
Klicka här för att svara