harry73
harry73: Besiktningsprotokollet beskriver många problem, men antyder att de inte är så pass allvarligt att ma behöver oroa sig. bra om ni också har en egen besiktning. resultatet av denna besiktning är att ni inte kan åberopa dold fel på nästan alla fuktskador,dränering, mm. Bra att ta hänsyn till i budgivning
3 svar · 2,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Grattis! Och det är väl en himla tur att du blev arbetslös just nu. Det finns säkert massor att göra på det nya huset, så du skall nog inte behöva ha långtråkigt :) Jag minns Sven Lundins, numera Sven Yrvinds första essä i Kryssarklubbens årsbok. De var tre arbetslösa grabbar som gled omkring i en gammal raggarbil på Göteborgs båtuppställningsplatser. Så hittade de en
8 svar · 8,9k läst
harry73
harry73: Prata med kommundns lantmäteriavdelning. De har bäst svar. - luftledningen kanske gör att du inte kan stycka av - de kan uppskatta vad avstyckningen kostar - för vägen betalar man lantmäterikostnader+ eventuellt en inträdesavgift om samfälligheten har gjord stora investeringar. Lantmäteriet bestämmer. Servitut betalar man ersättning till markägaren. Men det ingår oftast i tomtpris
2 svar · 1,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kan inte tänka mig att ni kommer att få några problem alls oavsett vilken bank ni anlitar.
8 svar · 2,3k läst
O
Odjuret: klokt val att hoppa av köpet... framförallt När du inte får besiktiga huset själv. Då ska man inte köpa det... så enkelt är det....
5 svar · 2,4k läst
A
AndersS: Sotning görs när det är dags och du får meddelande om det, men kolla så att inte tidigare ägare har utfört det själv. Gäller väl även avloppsdelen och är det tank så tömmer man när det är dags, dvs när det larmar. Känns onödigt att tömma en halvfull tank, kostnadsmässigt. Så det skulle ni stämt av före kontrakt hur det skulle regleras. Dricksvattenbrunn samma där och det
2 svar · 2,3k läst
O
Odjuret: [citat] Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar... För att kunna få igenom något som dolt fel, så behöver du inte gjort en egen besiktning av huset. Felet var trots allt dolt och hade inte kunnat upptäckas.... (Förutsatt att felet alltså är dolt enligt rätten....) Dock så bör man göra en egen besiktning. Inte bara "köpa" köparens besiktning. Anledningen till att man
15 svar · 10,4k läst
H
hälsinge: De andra drog ut på det och var tvungna att kolla med banken innan varje nytt bud så vi la ett med tidsgräns, säljaren ville vänta på de andra så vi drog oss ur. Slutpriset hamnade över vad vi var villiga att ge så det kändes skönt att vi inte hängde med i deras segdragna bankbesök. Ryktesvägen har jag även hört att det visade sig vara en hel del brister i elen så win-win för
35 svar · 13,9k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Vårat försäkringsbolag sa åt oss att kontakta byggaren då det var yngre än 10 år just för detta. Vi hade dock otroligt tur då inte inget våtrums skikt blev skadat utan bara hall utanför badrummet samt tak ock isolering under badrummet.
31 svar · 7,4k läst
L
lauden: Om du behöver massor till utfyllnad för grovplanering av tomt eller dylikt, hör av dig till mig!
0 svar · 2,1k läst
H
hempularen: nu har jag bara läst ett av dokumenten. Värmepannan är sedan 1989, kan fungera några år till, men med bara lite otur så är det dags att byta ut den typ nu. Det står att huset är omdränerat, och den raden ser ut att höra till åtgärder år 2013. Men det är otydligt vilket år det är gjort. Samtidigt talar protokollet om bristfällig fuktisolering av källarväggarna (som alltså är
1 svar · 1,8k läst
D
danne87: Huset är äldre än så, kanske därför lucka saknas. Får kolla med det besiktningsbolaget jag ska anlita om det är nåt de kan kontrollera utan lucka eller kanske göra en lucka. Annars är de väl bäst att inte köpa huset antar jag.
3 svar · 2,9k läst
cashew75
cashew75: Hej! Ett sent, svar men vi har varit fullt upptagan med lite annat. Huset är från 1976, vi var där en sväng till och tittade, men har gett upp tanken på just det huset. Tack alla för hjälpen!
7 svar · 3,3k läst
·
O
oceanis: Har tidigare missat tråden men jag förstår inte varför så många ser så mycket fel och olagligheter i ett auktionsförfarande med friskrivning. Kronofogden kör ju precis detta förfarande varje vecka dvs auktion och total friskrivning mot allt vad fel heter, men jag ser inga trådar om detta. Detta var mest en undran för jag håller med dom som skrev att förutsättningarna var ju
101 svar · 32,2k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Jimmy är duktig!
3 svar · 2,7k läst
F
Fredrik Å: Beror väl på hur det ser ut.Kolla skicket på pappen.Jag tror att ditt tak har en hyffsad livslängd kvar. Vårt byttes 2008 och kåken byggdes 1967. Bara för att det nått sin teoretiska tekniska livslängd betyder det inte att taket är slut. De flesta husen här i området byter tak nu och alla är byggda i princip från 1960-1970 Fredrik
9 svar · 5,7k läst
pelpet
pelpet: En del av avgiften i en bostadsrätt går ju till underhåll. Just posten underhåll brukar inte finnas med i bankens boendekostnadskalkyl men jag skulle räkna på ca 2500kr/mån för en vanlig villa.
10 svar · 5,8k läst
Sven
Sven: [citat] Ja det stämmer. Det är en nackdel med att man så ofta gör fastighetsregleringar nuförtiden. Man gör det eftersom man slipper stämpelskatt då. Förrättningslantmätaren måste gå igenom alla alla inskriva nyttjanderätter och servitut på den fastighet som man styckar av från. Dessa handlingar finns inte i digital form utan måste beställas från det regionala landsarkivet.
18 svar · 5,8k läst
O
Odjuret: När besiktningsmannen skriver "anlita expert" så är det för att friskriva sig. Det är som du säger svårt för en expert att göra så mycket mer utan att knacka loss plattor och sådant skoj. Jag är skeptisk till att kolla fukthalten under golvet i ett badrum eftersom det är bara intressant om någon inte har duschat på några dagar... Men räkna med att badrummets ekonomiska värde är
1 svar · 1,7k läst
T
TimPellet: Håller med kindvall, vi har haft en liknande situation två gånger då det var självklart att vi skulle få lånet men datorsystemet sade nej. Skandia, länsförsäkringar och Swedbank gick bet på att lösa problemet. Handelsbanken löste det utan att blinka. Seb lyckades tillslut lösa det när vi eskalerat till ledningsnivå för hela regionen. Ring helt enkelt Handelsbanken :)
12 svar · 11,6k läst
E
Exuperance: På mitt lån? 63 punkter på deras listränta, så det slutade på 1,8 och "no questions asked". Nåja, inte riktigt, men inget krav på helkund eller sparande eller att sambon skulle byta bank.
34 svar · 11,0k läst
·
Erikoolio
Erikoolio: ErG - Hur har det gått, blev ni med gård tillslut eller strulade det till sig?
46 svar · 18,4k läst
H
huggan: Fullt avdrag för båda. Eftersom ni tilläggsisolerat med isodrän är det en förbättringsutgift, även så med badrummet. I en renovering räcker det att flytta ett eluttag för att hela utgiften ska få räknas som en förbättringsåtgärd.
4 svar · 7,1k läst
O
Odjuret: [citat] Japp jag skulle bo där även om det hade varit den dubbla radonhalten. tror att den oron Ni har är nog farligare än radonet. Det finns ingen anledning att oroa sig! Sen kan det naturligtvis vara skönt att göra all renovering innan man flyttar in. För att slippa byggkaos.... Men det har ingenting med radonet att göra. Er radonhalt är dessutom inte speciellt hög. Sen handlar det om
31 svar · 16,5k läst
·
G
goodyear77: Densia helt klart, dom hittade ett problem med dräneringen som säljaren fick åtgärda, 100,000 kr kostade fixen så det var helt klart värt priset för besiktningen. Dessutom kröp dom på kattvindar och i grunden, vilket säljarens besiktningsman sa inte gick att komma åt.
5 svar · 3,5k läst
P
PurreP: Tack för alla fina svar! Man har mycket att lära när det kommer till hus, det är tydligt. Jag har dock kommit fram till jag hellre ser ett hur med tydliga fel eller åldersfaktorer än en sminkad gris... Vi har backat på huset då budgivningen (inte helt oväntat) dragit iväg 25% över accept... Kanske kommer det upp fler protokoll framöver...
34 svar · 8,9k läst
J
johan42: Tack för svaret KnockOnWood. Jag har läst en hel del om hus relaterade ämnen på byggahus.se men det här är min första inlägg, Zeeland är en län i Nederländerna. Beträffande ekonomibyggnader: om den nya ägare ska använda dem själva han eller hon är inte berett att sälja dem. Så om ekonomibyggnaderna säljes har dem litet bruksvärde till säljaren. Jag antar att det finns ingen
2 svar · 3,3k läst
H
hempularen: [citat] Om du har ett avtal som hindrar dig att sälja inom 5 år, och det verkligen är gällande. Då tror jag inte att du kan skriva ens ett köpeavtal inom den tiden. Ur vissa skatteaspekter så har du sålt redan vid kontraktsskrivning, inte vid överlåtelsen. Nu har jag lite svårt att se att ni kan ha skrivit ett giltigt avtal som hindrar dig att sälja. För då borde du inte kunnat få
11 svar · 4,1k läst
I
injonil: Det är inget fel på att använda begreppet dolda-fel! Det som är fel är att säga att det kommer från JB. Begreppet är till för att beskriva en viss "funktion" inom lagstiftningen som finns både i Köplagen och Jordabalken. Jo, tiden man har att reklamera ett fel skiljer sig, det är antagligen den största skillnaden. Finns andra mindre skillnader som jag inte kommer ihåg på rak arm
9 svar · 7,5k läst
M
-MH-: Prata med säljaren, det är han/hon du har ett avtal med.
29 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.