Valjer mellan tva maklare fran stora firmor. Den forsta tar fast arvode 45 tusen alltsa strax under 2 procent av acceptpris. Den andra tar ocksa 45 tusen men vill ha 10% om priset passerar rekord i omradet. Den forsta ar lite trevligare och den andra har lite snyggare matrial. Bada verkar vara bra maklare som kan omradet. Vilken skulle ni valja?

Första frågan är ju hur "rekord i området" definieras. Totalpris, elller kvm pris? Inom vilket tidsspann? Vad händer ex. om ett annat hus säljs samma vecka till ännu högre pris?

Hur definieras området? Är definitionen tillräckligt snäv så kanske det senaste huset såldes för 3 år sedan, då är det ju inte sååå svårt att slå det priset.

Men OM ni får en definition av "rekord i området" som man kan vara nöjd med, så är det ju ingen stor risk att arvodet skall bli väldigt mycket högre än basarvodet.

I så fall skulle jag bortse från arvodesmodellen, och bara välja utifrån andra kriterier, vilken av dem kommer att lyckas bäst.

Jag tror inte att "snyggare material" säljer en fastighet, däremot så säljer det tjänsten att sälja en fastighet. Dvs. jag tror att du som säljare blir mer impad av "snyggheten" än ev. spekulanter. Däremot så är det viktigt att materialet i form av farmförallt prospektet ser seriöst, och komplett ut. Och givetvis att bilderna inte ser alltför amatörmässiga ut, ibland ser man ju rena katastrofbilder som mäklare har lagt ut.

Men kom ihåg att en mäklare är en säljare, men det är ett missförstånd att de säljer fastigheter. De säljer tjänsten att sälja fastigheter. Själva försäljningen av fastigheten är produktion, för mäklaren. Och precis som i andra branscher så skall produktionen vara så billig och effektiv som möjligt. Hade det gått att outsorca till Kina så hade det gjorts.

• Gilla
Saltis och 5 till
  • Laddar…
Be mäklare 2 om vad totalsumman blir vid olika försäljningspriser och gör jämförelsen utifrån det.
Kolla upp några försäljningar som mäklarna gjort och kolla referenser från både köpare och säljare.
Gå själv på lite visningar som mäklarna har och skaffa dig ett eget intryck av hur de agerar.

Om mäklare 2 inte ger ett avsevärt bättre intryck så välj mäklare 1. Vid en enskild försäljning är tur den enskilt viktigaste faktorn.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Varför inte ge ett eget erbjudande till mäklaren? Ett fast arvode upp t o m x kronor och sen en stigande %-skala om priset ökar med y kr? Men då styr du själv vad du tycker det är värt om priset ökar över din egen förväntan.

Redigerat:
  • Gilla
Saltis och 2 till
  • Laddar…
Skulle definitivt valt alt2 då jag själv är säljare och om jag får ett fast arvode gör jag mitt jobb och försöker få upp priset till accepterat nivå så snabbt som möjligt och till minsta möjliga jobb och tid. Om jag kan tjäna mer blir motivationen och belöningen större och jag kommer engagera mig mer i ER försäljning....det ni riskerar är att utöver det ni är nöjda med få dela med er 10% av den extra vinsten = båda tjänar mer. Jag är inte i partist utan har bara själv erfarenhet av 5 egna fastighetsförsäljningar. Lycka till!

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Ta den mäklare du tror lägger ner mer tid och engagemang, dvs dem som har mer tålamod vilket bygger på att han/hon tjänar pengar på er. Han/hon har ju fler parallella uppdrag och kommer ju lägga mest engagemang på den mest intressanta affären som ger mest och är kul att jobba med (pengar=kul). Du får också dra av mäklarkostnaden så din reella kostnad är bara drygt 60% av arvodet.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Varför stoppa en massa pengar i handen på en mäklare som vill ha 2-3% Varför ska de få mera? Hemnet och Blocket är där alla tittar. Tidningsannonser hör forntiden till-bara kostar.Dessutom vill flertalet mäklare att du betalar för dessa.
Nej, det finns andra alternativ. Som Hemverket tex. Det är ett mäklarföretag med auktoriserade mäklare. De tar bilderna. Spekulanter lämnar bud där.De gör presentationen. de gör kontrakt och ordnar med bankbiten. De gör ALLT utom att du själv visar huset- du som känner till huset och kan beskriva det. Om du letar efter ytterligare trygghet i din försäljning, tar du på skyddsväst och hjälm.
Och- det kostar 5000.- att få detta. Senare efter försäljning betalar du 5000.- till. TUTTI!

Mäklarna å andra sidan argumenterar att de har en kundstock. Detta är oftast osanning. Gissa varför. De hävdar att de kan driva upp priset. Jag tror att det är spekulanterna i sin budgivning som gör det. Säljsnack, mao.
Det finns visst något som heter Privatmäklaren. men de besöker visst inte huset i flera timmar. Det gör Hemverket. De har med sig ett propert och gediget pappersmaterial och går igenom både hus och ärende. Jag vet vad jag tänker göra. Ni kan ju fråga mig sen.

• Gilla
Saltis och 6 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående, det är dags att få mäklarna att förstå.

Sålde vårat hus med Hemverket, funkade kanon!

Jag tycker mer människor borde välja dom.

• Gilla
Saltis och 4 till
  • Laddar…
Är mäklare 1 trevligare så välj denna. Tänk dig själv vem du skulle vilja "köpa" av, tex du kommer in på Elgiganten och det är en otrevlig säljare då går du igen och köper tv:n på Mediamarkt stället! Eller vise versa

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Det man behöver hjälp med är ju pappersarbetet. Resten gör man ju bättre själv, man har ju själv bättre kännedom om huset och omgivningen.

Men visst har man för mycket pengar så är ju dyra mäklare och storbanken ett alternativ.

Man kan göra mer själv än man tror många gånger.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Det är tyvärr lätt hänt att man säger för mycket och fel saker om sin egen bostad. En bra mäklare vet vad som skall lyftas fram och vad man inte behöver berätta om.

Jag skulle ge ett motbud med sänkt fast provis upp till accept, hyfsat stor upp till ett "rekordpris" och rejält hög provis (typ 20%) över det. Då j-r kommer han att slita för att sälja din!

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag tror mäklaren har liten inverkan på försäljningspriset. Det är ju marknaden som budar dvs spekulanterna. Objektet i sig och läget samt lite tur (rätt folk på visningen) är det viktiga.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
K
Förts och främst har jag aldrig sålt ett hus men kommer absolut välja en mäklare med ekonomiska incitament att sälja till så högt pris som möjligt. Vi funderar på att sälja till våren och hade tänkt oss följande:

1. 2% om de säljer till "genomsnittsvärderingen" för de mäklare vi ska träffa. Detta baserat på att vilken mäklare som helst borde kunna göra det utan att behöva anstränga sig avsevärt.
2. 10% på allt över det. Tillräckligt mycket för att mäklaren ska anstränga sig lite extra men fortfarande billigt för oss.
Mäklare är säljare och säljare behöver ekonomiska incitament för att göra ett riktigt bra jobb :) (Ja - jag jobbar själv med försäljning...)

/Krille

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jag har gjort 7 fastighetsaffärer i mitt liv, dvs köpt 7 ggr och sålt 6 ggr. Alla med olika mäklarbolag.
Min erfarenhet är denna:
1. Mäklaren har ett (!!) övergripande intresse: Att sälja så fort som möjligt för att få in sin kommission så fort som möjligt. Tro inget annat....Därför har dom inte så stort intresse av att vänta tills den köparen som kanske kommer att betala mest kommer, utan vill ha ett snabbt avslut.

2. Det är inte mäklaren och upplägget som avgör slutpriset. Jag har i alla de fall vi sålt frågat köparen vad som fick dom att välja just vår bostad, och i alla de fallen var det objektet som man går på, inte broschyr, mäklarens "trevlighet", upplägg, dukning, etc. Visst är det lockande med fina broschyren och påkostade bilder, men det är alltid andra faktorer som är avgörande (skick, läge, storlek, etc etc)

3. Vänd på upplägget - tänkt dig in i köparens sist. Vad är viktigt för en potentiell köpare.

4. Glöm aldrig att en köpare är precis lika intresserad av att köpa som du är av att sälja. Tänk dig själv när du ser ett objekt och tänker "Det här vill jag ha!!, Här vill jag bo!!" Då är spelar det ingen roll vilken mäklare du har. Det är köparen/köparna som sätter prisnivån

5. Anlita en mäklare som inte bara verkar lokalt. Det finns så många som kommer "utombys" ifrån.

6. Internet är den överlägset bästa källan. Betala inte för dyra broschyrer,

7. Om du kan, ha is i magen så får du den prislapp du tycker din bostad är värd. Att vänta 6 månader på att få 10% mer kan i många fall betala sig

8. Konjukturen (dvs många nya jobb = många som flyttar) och räntenivån spelar störst roll till prisnivån. Inte vilken mäklare du anlitar.

Nästa gång jag säljer kommer jag välja den mäklare som accepterar att ta uppdraget till det pris JAG vill ha (oftast 10% högre än vad dom tycker..!!!) , till en fast kommission.
Det har jag lärt mig genom åren och de senaste bostadaffärerna har gått precis som jag önskat. Jag har alltid fått mer än vad mäklarna tror, till en fast kommission

Lycka till !!
och glöm inte att det är du som är kund (Kunden har alltid rätt - dom vill bara tjäna pengar på dig)

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Hej Krille.
Min bestämda uppfattning är att mäklarens arvoden INTE påverkar slutpriset. Igen, vänd på det -> om du är köpare, är det mäklaren eller objektet som avgör vilket pris du är beredd att betala...?
Vad får en mäklare att få dig som köpare att betala mer...? Just det, det är marknaden som styr, inte mäklaren!!!!
Det är väl egentligen bara en budgivning som driver priset, och det styr ju inte mäklaren över, det är köparna!!

Mäklaren har normalt 3 månaders "monopol" på att sälja din bostad. Han/Hon/Hen (?) :-) har större intresse av att få till ett avslut inom den perioden än du som säljare. Därför vill dom få ett snabbt avslut snarare än vänta på rätt köpare, i dina ögon.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.