13 784 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Vilka banker kräver amortering på bottenlån (75 % av bostadens pris) ?
Sida 1 av 2
Hej.
Vi har just skrivit på köpekontrakt på en bostadsrätt.
Vi har fått lånelöfte från SEB och från Länsförsäkringar.
Vi har länsförsäkringar bank idag för lånen på vår nuvarande bostadsrätt.
Vi har sålt vår nuvarande bostadsrätt med vinst så vi kan sätta in så mycket kontantinsats
i den nya bostadsrätten att vi bara kommer ha lån på 75 % av bostadens inköpspris.
Nya bostadsrätten är dyrare och större så vi kommer ha 320 000 kr mer i lån än på förra.
Dvs totalt lån på 1 110 000 kr. Pris vi fick ge var 1 480 000 kr
I länsförsäkringars bolånekalkyl man kan fylla i på datorn så försvinner rutan för amortering
när man betalat in kontantinsats på 25 % (i vårt fall 370 000 kr).
men i SEB:s bolånekalkyl så står det att man normalt ska amortera HELA bostadslånet på
30- 50 år och där dyker en amorteringsruta upp på över 1 800 kr i månaden (när de räknar på 50 år)fast vi bara ska ha 75 % i lån (bottenlån).
Min man är 42 år så då blir han 92 år när lånet ska vara betalt så då kanske de kräver 30 års amorteringstid (pga ålder) och då blir det 3 100 kr månaden dvs en ansenlig summa och boendet blir alldeles för dyrt.
Har inte frågat de två bankerna rakt ut än.
Är rädd att ialllafall SEB ska säga att det måste vi väl ha räknat in i budget.
Kräver SEB höga amorteringar medans Länsförsäkringar inte gör det trots bara 75 % bottenlån ??
Är det så olika mellan olika banker?
Vi planerar barn och jag har inte tänkt mig att amortera flera tusen på bottenlånet nu per månad.
Det går inte ihop sig med lägre inkomst man har som föräldraledig eller ev sjukskriven under
graviditet.
Idag har vi ingen amortering alls på nuvarande bolån (på Länsförsäkringar). Och de har heller inte sagt nått om att vi måste amortera.
Tillträdet är om 2 månader dvs det är då vi ska skriva på lånen.
Tacksam för svar.
Helena
Vi har just skrivit på köpekontrakt på en bostadsrätt.
Vi har fått lånelöfte från SEB och från Länsförsäkringar.
Vi har länsförsäkringar bank idag för lånen på vår nuvarande bostadsrätt.
Vi har sålt vår nuvarande bostadsrätt med vinst så vi kan sätta in så mycket kontantinsats
i den nya bostadsrätten att vi bara kommer ha lån på 75 % av bostadens inköpspris.
Nya bostadsrätten är dyrare och större så vi kommer ha 320 000 kr mer i lån än på förra.
Dvs totalt lån på 1 110 000 kr. Pris vi fick ge var 1 480 000 kr
I länsförsäkringars bolånekalkyl man kan fylla i på datorn så försvinner rutan för amortering
när man betalat in kontantinsats på 25 % (i vårt fall 370 000 kr).
men i SEB:s bolånekalkyl så står det att man normalt ska amortera HELA bostadslånet på
30- 50 år och där dyker en amorteringsruta upp på över 1 800 kr i månaden (när de räknar på 50 år)fast vi bara ska ha 75 % i lån (bottenlån).
Min man är 42 år så då blir han 92 år när lånet ska vara betalt så då kanske de kräver 30 års amorteringstid (pga ålder) och då blir det 3 100 kr månaden dvs en ansenlig summa och boendet blir alldeles för dyrt.
Har inte frågat de två bankerna rakt ut än.
Är rädd att ialllafall SEB ska säga att det måste vi väl ha räknat in i budget.
Kräver SEB höga amorteringar medans Länsförsäkringar inte gör det trots bara 75 % bottenlån ??
Är det så olika mellan olika banker?
Vi planerar barn och jag har inte tänkt mig att amortera flera tusen på bottenlånet nu per månad.
Det går inte ihop sig med lägre inkomst man har som föräldraledig eller ev sjukskriven under
graviditet.
Idag har vi ingen amortering alls på nuvarande bolån (på Länsförsäkringar). Och de har heller inte sagt nått om att vi måste amortera.
Tillträdet är om 2 månader dvs det är då vi ska skriva på lånen.
Tacksam för svar.
Helena
Personligen ser jag amortering som en bra sparform nu när räntorna på sparkontot är väldigt lån. Du tjänar mer per år genom att månadskostnaden blir lägre pga att lånet minskar än att du sätter in pengarna på sparkonto.
Men nu kanske ni har sådan ekonomi att ni inte kan spara alls.
Bankerna har iaf blivit hårdare när det gäller amortering, hur länsförsäkringar är och om du får helt amorterings fritt, vet jag inte. SEB kräver det iaf. Men enklast är väl bara att ringa bankerna och fråga.
Men nu kanske ni har sådan ekonomi att ni inte kan spara alls.
Bankerna har iaf blivit hårdare när det gäller amortering, hur länsförsäkringar är och om du får helt amorterings fritt, vet jag inte. SEB kräver det iaf. Men enklast är väl bara att ringa bankerna och fråga.
Dthompa.
Är du helt säker på att SEB kräver amortering på lån under 75 %??
Är du helt säker på att SEB kräver amortering på lån under 75 %??
Jag har 210 000 kr på ett sparkonto med dålig ränta. Kommer ha kvar efter bostadsrättsköpet.
Till renovering av bostadsrätten, ny bil (om de gamla pajar) och buffert och andra oförutsedda utgifter.
Om jag använder dom till att amortera har jag ju ej pengarna kvar om jag behöver dom
Till renovering av bostadsrätten, ny bil (om de gamla pajar) och buffert och andra oförutsedda utgifter.
Om jag använder dom till att amortera har jag ju ej pengarna kvar om jag behöver dom
Värt att tänka på är att riksbanken skall komma med förslag på amorteringskrav för alla bolån (även befintliga) efter sommaren. Hur förslaget kommer återstår ju att se, men man kan ju hoppas att dom tar i ordentligt för en gångs skull.
Vad kan det förslaget innehålla då.
Gäller det krav på amortering av allt över 70 % som det gick att lösa om i tidningen?
Gäller det krav på amortering av allt över 70 % som det gick att lösa om i tidningen?
Jag ringde precis SEB.
De hade krav på amorteringsplan på 50 år. Skulle bli drygt 1 850 kr månaden. Fast då är vi 90 år.
Det går ju bra att betala om man jobbar.
Men man måste ansöka om amorteringsfritt om man vill slippa betala amortering under en period tex vid föräldraledighet
då man har lägre inkomst.
Saken är den att vi försöker bli med barn och tillträdet är först i sept. Dvs om jag tex blir sjukskriven under graviditet
kan det bli ganska snart efter inflytt som vi behöver ha den där amorteringsfriheten.
Är inte säker på att de beviljar det så fort.
Vill ha att man kan amortera frivilligt. Vi har ju ändå bara 75 % i lån.
Därav kankse SEB ryker och vi väljer en annan bank.
De hade krav på amorteringsplan på 50 år. Skulle bli drygt 1 850 kr månaden. Fast då är vi 90 år.
Det går ju bra att betala om man jobbar.
Men man måste ansöka om amorteringsfritt om man vill slippa betala amortering under en period tex vid föräldraledighet
då man har lägre inkomst.
Saken är den att vi försöker bli med barn och tillträdet är först i sept. Dvs om jag tex blir sjukskriven under graviditet
kan det bli ganska snart efter inflytt som vi behöver ha den där amorteringsfriheten.
Är inte säker på att de beviljar det så fort.
Vill ha att man kan amortera frivilligt. Vi har ju ändå bara 75 % i lån.
Därav kankse SEB ryker och vi väljer en annan bank.
Enklast är väl ändå att ringa SEB och fråga om er specifika situation? Om ni har länsförsäkringar idag och de har lägre krav förstår jag inte varför ni ska byta bank. Dessutom kan man ju tycka att lägenheten möjligtvis är för dyr om ni inte har råd att amortera något alls om någon av er skulle bli sjuk eller arbetslös. Har ni två inkomster borde det ju inte vara något problem så länge ni inte har typ 3 bilar eller liknande som kostar pengar.
Alternativet är ju att ni inte sätter in 25% utan endast 15, då kommer ni ju att ha en buffert som ni kan använda under tiden som ni är hemma. Räntekostnaden kommer ju inte att bli så mycket högre.
Alternativet är ju att ni inte sätter in 25% utan endast 15, då kommer ni ju att ha en buffert som ni kan använda under tiden som ni är hemma. Räntekostnaden kommer ju inte att bli så mycket högre.
Redigerat:
falkn
SEB har hittills gett oss besked om lägre ränta dvs mer rabatt än Länsförsäkringar.
Men Länsförsäkringar har tydligen amorteringsfrihet på bottenlån under 75 % så det blir nog dom ändå.
Ja lägenheten blev ganska dyr. Vi har råd med amorteringar när vi jobbar och under sjukdom
men inte under föräldraledighet
då man vill dra ut på föräldradagarna så länge som möjligt dvs och man får drastiskt sänkt inkomst dvs mycket lägre
än under ev sjukskrivning.
Vi har buffertsparande nu på bankkontot
SEB har hittills gett oss besked om lägre ränta dvs mer rabatt än Länsförsäkringar.
Men Länsförsäkringar har tydligen amorteringsfrihet på bottenlån under 75 % så det blir nog dom ändå.
Ja lägenheten blev ganska dyr. Vi har råd med amorteringar när vi jobbar och under sjukdom
men inte under föräldraledighet
då man vill dra ut på föräldradagarna så länge som möjligt dvs och man får drastiskt sänkt inkomst dvs mycket lägre
än under ev sjukskrivning.
Vi har buffertsparande nu på bankkontot
För mig låter det inte jättelämpligt att ta ett lån som man inte ens i närtid, med dagens låga räntor, tror sig kunna amortera 1850 kr per månad på. Det låter som en risk för kommande ekonomisk stress (räntorna lär ju dock inte rusa i höjden i närtid).
Nu vet jag ju inte vilken er ränteskillnad blir mellan SEB och LF. Ifall den är irrelevant liten är det ju inget problem, men om skillnaden är signifikant så låter det olyckligt att välja ett lån med högre ränta bara för att slippa amortera (spara) 1850 kr per månad.
Amorteringen är ju inte någon kostnad utan bara en utgift, medan den högre räntan innebär en högre kostnad. Med tanke på dagens låga kostnad för likviditet känns det olyckligt att offra resultaträkningen för att få lite bättre kassaflöde.
Så, om ränteskillnaden inte är pytteliten skulle jag fundera över om ni inte kan se till att klara amorteringen ändå och välja den lägsta räntan.
Nu vet jag ju inte vilken er ränteskillnad blir mellan SEB och LF. Ifall den är irrelevant liten är det ju inget problem, men om skillnaden är signifikant så låter det olyckligt att välja ett lån med högre ränta bara för att slippa amortera (spara) 1850 kr per månad.
Amorteringen är ju inte någon kostnad utan bara en utgift, medan den högre räntan innebär en högre kostnad. Med tanke på dagens låga kostnad för likviditet känns det olyckligt att offra resultaträkningen för att få lite bättre kassaflöde.
Så, om ränteskillnaden inte är pytteliten skulle jag fundera över om ni inte kan se till att klara amorteringen ändå och välja den lägsta räntan.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
Inte riksbanken, dom kan inte kräva ett skit, du menar regeringen (som vi förhoppningsvis får bytt) och om dom kan kräva något på avtal som redan är uppgjorda har jag mkt svårt att se.ekblom skrev:
Står nog redan i i stort sett alla avtal att banken kan kräva amortering.MagicFingers skrev:
Finansinspektionen bör kunna göra det i alla fall.
Musikhell,
ansök om amorteringsfrihet i samband med låneansökan.
Kontrollera bara hur länge en amorteringsfrihet gäller.
Vet inte hur stort Ert buffertsparande är men som flera skriver här så är det väldigt viktigt
att man klarar av en amortering, speciellt när båda har jobb.
Kan Ni öka Ert buffertsparande med 1 850 kr per månad?
Skulle Ni kunna ta den diskussionen med banken att istället för att amortera så ökar vi
vårt buffertsparande så att Ni ser att vi klarar den amorteringen.
Det kan bli ert egna "stress test".
Har man ekonomi så har banken, i alla fall tidigare, inte varit allt för sugna på att kunderna
ska amortera allt för snabbt. I alla fall inte om kunden är solid och likvid det vill säga att det
är en låg risk för banken.
ansök om amorteringsfrihet i samband med låneansökan.
Kontrollera bara hur länge en amorteringsfrihet gäller.
Vet inte hur stort Ert buffertsparande är men som flera skriver här så är det väldigt viktigt
att man klarar av en amortering, speciellt när båda har jobb.
Kan Ni öka Ert buffertsparande med 1 850 kr per månad?
Skulle Ni kunna ta den diskussionen med banken att istället för att amortera så ökar vi
vårt buffertsparande så att Ni ser att vi klarar den amorteringen.
Det kan bli ert egna "stress test".
Har man ekonomi så har banken, i alla fall tidigare, inte varit allt för sugna på att kunderna
ska amortera allt för snabbt. I alla fall inte om kunden är solid och likvid det vill säga att det
är en låg risk för banken.