J
Jojje_63: Hej angående IKEAs vitvaror. Vi totalrenoverade vårat kök för 2 år sen. Jag kan inte säga att jag är direkt imponerad. Okej det var billigt med kvalite,, nja. Spisfläkten låter lite väl mycket, facken som sitter i kylen har spruckit. Hade jag haft mera tid på mig så hade jag köpt vitvarorna på annat ställe av annan fabrikat. Köket som sådant är kanon. Då vi beställde köket
31 svar · 23,5k läst
A
andersmc: Förutom att tala om vad du inte är nöjd med bör du även förklara vad du förväntar dig av hantverkaren. Vill du han ska åtgärda felen eller hade du tänkt dig prisavdrag? Tala också om när du vill ha svar och när du menar att han ska vara klar med sina åtgärder.
1 svar · 844 läst
C
cullberg: Tovenco Cottage...
1 svar · 808 läst
B
Bonan: Tegelvägg. Finns skurna massivtegelbitar 20mm tjocka att köpa och sedan kakla upp som vanligt och foga. Det känns lantligt om något. Går bra att impregnera så det inte suger åt sig stekflott.
4 svar · 5,2k läst
D
dukk: I vårt fall var det att diskmaskinen hade stått oanvänd mellan förra ägaren och vår inflytt och städfirman hade glömt att stänga av vattnet. Men självklart kan det vara andra fel. Om t.ex. själva diskmaskinen inte töms så flödar vattnet lätt ner till bottenplattan då måste man såklart undersöka vad det kan bero på, men om felet bara är tillfälligt så fungerar ovanstående
2 svar · 6,1k läst
S
stenkulla: "brickan" är en flottör som påverkar en switch som vanligtvis startar avloppspumen och bryter diskpump och spänning till element eller genomströmmare
6 svar · 1,7k läst
M
micke_o: Du får fuktig luft i kanalerna om du inte har en kupa på skorstenen. Över vintern kan du täcka skorstenen med en plåt. Lägg distanser t.ex. 4st tegelstenar (så att ventilationen funkar) på kronan. Plåten (större än kronan) på dem och toppa med något tungt. Detta minimerar rostangrepp på kaminer, spisar, luckor mm.
14 svar · 28,4k läst
H
Hertig: anledningen till att jag skrev siemens eller husqvarna (aeg,electrolux same same) och rekomenderar dom mer än mieles är pga priset ! Du får väldigt bra maskiner till hyfsat bra pengar! Miele gör också väldigt fina saker!
4 svar · 10,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ok... Då kommer ju "Eva" att sitta i sidan på vaskskåpet och inte i botten... Men oavsett blir det ju en snyggare genomföring än att bara borra ett hål och dra in dem genom... Kör med en hålsåg på 80mm så blir det perfekt att trycka ner den yttre delen och täta med silicon eller limtätmassa runt kransen. Sen för du genom slangar och kabel innan du trycker dit locket. Tänk på att
6 svar · 5,3k läst
·
hek
hek: Ugn och häll behöver ju inte vara av samma märke egentligen. Vi köpte den som uppfyllde våra behov (80 bred, passande design, grytläge på en zon, lättmanövrerad) och det råkade bli en Borsch. Om man bara skall ha en stor ångugn (60 hög) skall man tänka på att det försvinner lite volym i ugnen för vattentanken.
3 svar · 2,7k läst
P
potatoking: Jag hade naturligtvis tänkt silikona kanten runt för att just undvika detta fenomen ;)
6 svar · 3,7k läst
S
Skalman: Hej Alla. Visserligen kanske fel forum men hoppas på tips ändå. Var kan jag finna elschemat till tvättmaskinen Siemens Plus 7321. Har googglat men inte funnit något och kommit till korta med Siemens hemsidor. Hoppas nån har ett tips eller rent av ett schema. Troligt fel är antingen timern eller möjligen dörrkontakten som spärrar så maskinen är stendöd. Men lamporna lyser. Tackar och
0 svar · 1,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Antar också att det är en täcksida som då är tänkt att stå där emellan under kanten på bänkskivan, men problemet med Ikeas täcksidor är ju att de bara är 700mm höga. Detta gör ju att den inte får något stöd mot golvet. Har säljaren tänkt till så har ni fått en lång täcksida som ni kan såga ner så den passar mellan golv och bänkskiva. Lägg i så fall ett vattenpass
5 svar · 6,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Den sneda väggen borde du ju upptäckt redan när du monterade upp stommarna, att de inte linjerade med väggen... Känns som "pbengtsson" skriver...
7 svar · 8,9k läst
J
Jacob Westin: Ja, det var ju äntligen en sansad prisbild. Vad var det för stenfirma du använde?
10 svar · 4,4k läst
T
tsarraz: Inte har de den marginalen i allafall. Troligen kan man se detta som en marknadsföringskampanj.
14 svar · 4,1k läst
S
Secretsavage: Hej! Undrar om det finns en lista över vad alla symboler till köksredskapen betyder. Tex. ett glas och en gaffel om det får användas i samband med livsmedel osv. [bild] Det kanske inte finns någon standard på det liksom det gör för tvättsymbolerna? Kanske att jag ställer denna fråga i fel forumdel men jag hittade ingen direkt lämplig. Tacksam för svar /Ingemar
0 svar · 1,3k läst
nimhed
nimhed: Från-luften, men annars rätt.
8 svar · 4,2k läst
·
T
Tag_H: Köpte en Miele micro presic, det verkar vara plats till vänster.
1 svar · 1,2k läst
A
byggare henke: kolla så att allt är primat
5 svar · 1,6k läst
tobbe72
tobbe72: Du kan åxo klarlacka tapeten
3 svar · 2,2k läst
Suhagg
Suhagg: Man lär ju blir väldigt bra kompis med teknikern som får komma och serva skiten med jämna mellanrum. Det där är ju som att tigga om problem. Men vill man ha ny teknik så slå till direkt.
18 svar · 4,8k läst
F
Farzan: Ha, jag stod och förberedde varma mackor i fredags. Efter tio minuter under spottarna var osten så mjuk att den inte gick att hyvla. Det är 20-wattare och jag kör oftast neddimmat men det blev liksom inte av den här gången... Hustrun brukar sitta vid köksbänken och sminka sig för det är den starkaste belysningen i hela huset. (Killen som renoverade badrummen senast var inte så mycket
3 svar · 1,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Som sagt, 400V-spisar står inte direkt som spön i backen längre, så 230V är det som gäller om ni ska ha en modern sak (häll / ugn kombination antar jag). I lägenheter är det ganska vanligt med 1-fasmatning till spisen, men den är å andra sidan ganska kraftig då, så en ny 230V-spis borde funka där med, då den gamla också bevisligen har funkat. Och är det 3-fas finns det
5 svar · 5,0k läst
C
csu: Tackar för idéerna. Jag hade möjlighet att slå in en kil mellan den sidan som var låg och en del av skåpstommen (satte en tving som höll fast den höga delen). Det blev betydligt bättre. Jag ser dock en liten tendens till att det blir en liten springa mellan skivorna i överkant (pga av att det har blivit en liten förhöjning just vid skarven så att säga). Jag tror dock inte at detta
4 svar · 6,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag hade inte satt det, men det är ju en smaksak. Personligen tycker jag även att det blir för mycket fogar och fogarna är svåra att hålla rena och snygga...
1 svar · 1,1k läst
D
cheetah1: Vrid på lite värme och se om det blir varmt, då?
1 svar · 1,3k läst
·
G
garet: Fan va roligt det hade varit att jobba med dig några dagar bara för nöjet att få vara med och lära sig använda dessa grejer. Måste vara kul att riktigt kunna pula med trädetaljer så bra.
15 svar · 9,6k läst
7310070025302
7310070025302: Får leta lite bättre. Det finns fyrstjärniga: Siemens KF18LA50, http://www.siemens-home.se/produkter/kyla/kylsk%C3%A5p/KF18LA50.html Electrolux ERM15100, http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=18384
4 svar · 12,8k läst
Smelly
Smelly: Haha, jag fick vibbar från någon James Bond 70-talsfilm med ett hemligt skafferi som kommer upp ur golvet om man trycker på en hemlig knapp bakom en tavla. Nej det är tyvärr inte så djup krypgrund och jag behöver ett vanligt stort skåp till skafferi i vilket fall. Synd med frånluften till luftvärmepumpen men det är ju helt sant, det går nog inte så bra.
4 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.