I det planerade köket tänkte jag ha en spiskåpa i gammal stil. Under denna kåpa ska en kamin (eller öppen spis - men det tycker inte jag) samt svart ilve-spis på 100 cm stå samt dölja fläkten. Nu undrar jag vad för material som är lämpligt bak på väggen. Jag har sett putsat (men då blir det grisigt från matlagningen och svårt att hålla rent), kaklat (känns konstigt med kakel där det sas finns en värmehärd), tegel (ganska naturligt, men kanske inte så enkelt att hålla rent och ger kanske en murrig känsla), någon form av sten, tex granitskiva eller plåtskiva.
Vilken höjd ska den ha för att det ska bli praktiskt att arbeta där utan att det ser konstigt ut rent estetiskt? Vår takhöjd är 2900mm.
Köket kommer att vara vitt, platsbyggt med överfalsade luckor som har speglar. Golvet ska vara av mönstrat cementklinker och hög panel i form av pärlspont. Huset är en herrgård som är återuppbyggd 1895 efter en brand.
Berätta gärna också om ni tycker det hade varit snyggare med någon annan lösning istället för en uppmurad spiskåpa som inte funnits där från början!
Vilken höjd ska den ha för att det ska bli praktiskt att arbeta där utan att det ser konstigt ut rent estetiskt? Vår takhöjd är 2900mm.
Köket kommer att vara vitt, platsbyggt med överfalsade luckor som har speglar. Golvet ska vara av mönstrat cementklinker och hög panel i form av pärlspont. Huset är en herrgård som är återuppbyggd 1895 efter en brand.
Berätta gärna också om ni tycker det hade varit snyggare med någon annan lösning istället för en uppmurad spiskåpa som inte funnits där från början!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rent spontant tror jag att det blir för varmt med en öppen spis om ni ska ha en fläkt där. Nu ville ju inte du ha en öppen spis men som argument mot det kanske du kan använda just värmen. Jag vet inte hur stor ni tänkt er men det blir ju rejält varmt under kåpan och jag undrar om fläkten klarar det. Putsad vägg blir smutsigt om man ska ha den vanliga spisen där så jag tycker ändå kakel. Det är inte ovanligt att det sitter enkelt vitt antingen bara slätt kakel i storleken 15x15 eller kakel med avfasade kanterr som är rektangulärt eller kvadratiskt. tegel blir nog som du skriver svårt att hålla rent precis som putsen.
Angående höjden så vet jag inte hur högt den skasitta men vi kommer ha mer än de 50 cm som ofta är standard. Eftersom kåpan når ända fram till kanten av spisen ser man inte i grytorna annars så en bit högre bör det vara iallafall.
Angående höjden så vet jag inte hur högt den skasitta men vi kommer ha mer än de 50 cm som ofta är standard. Eftersom kåpan når ända fram till kanten av spisen ser man inte i grytorna annars så en bit högre bör det vara iallafall.
Bör man inte ha den nedre kanten ovanför ögonhöjd? Det ser kanske dumt ut och fungerar kanske inte med fläkten? Ska den vara lika djup som spisen, djupare eller mindre djup?Sophie skrev:
Eftersom ni har så högt i tak tror jag inte det ser dumt ut att ha den strax ovanför ögonhöjd. var precis ute och mätte på vår nuvarande(kåpa till den vanliga spisen) som sitter 50 cm över bänkskivan. Jag som är 170 cm skulle få ögonhöjd ca 10 cm högre än vad vår kåpas nederkant sitter idag. Vi kommer nog ta ytterligare lite högre så strax ovanför ögonhöjd låter vettigt.
Om man kollar på gamla kåpor finns både dem som sitter lika långt ut som underdelen och de som är något innanför. Vi kommer troligen ha vår lika långt ut. Det gör det ännu viktigare att den sitter högre så den inte skymmer. Men hur korrekt det är vet jag inte. Vi har heller inte helt bestämt oss. Kommer att titta på en massa bilder när det närmar sig och sen besluta då hur vi vill ha det.
Om man kollar på gamla kåpor finns både dem som sitter lika långt ut som underdelen och de som är något innanför. Vi kommer troligen ha vår lika långt ut. Det gör det ännu viktigare att den sitter högre så den inte skymmer. Men hur korrekt det är vet jag inte. Vi har heller inte helt bestämt oss. Kommer att titta på en massa bilder när det närmar sig och sen besluta då hur vi vill ha det.
Våran spiskåpa ser ut så här. Obs att köket är inte riktigt klart ännu på bilden.

Vi har kakel precis bakom spisen, men sedan är hela väggen en jättelik murstock så vi har inte så jättemycket annat väl än att ha putsad vägg. Men jag tycker inte det är något besvär, tack vare att kåpan även går över den vanliga spisen så hamnar liksom det äckliga där. Jag har i och för sig inte bott här så länge och har bara använt "nya" köket sedan i juli. Fast å andra sidan hade förra ägarna det så också och väggen bakom var inte äcklig när vi flyttade in. Det var nog en av de få sakerna som faktiskt var helt OK i det här huset.

Vi har kakel precis bakom spisen, men sedan är hela väggen en jättelik murstock så vi har inte så jättemycket annat väl än att ha putsad vägg. Men jag tycker inte det är något besvär, tack vare att kåpan även går över den vanliga spisen så hamnar liksom det äckliga där. Jag har i och för sig inte bott här så länge och har bara använt "nya" köket sedan i juli. Fast å andra sidan hade förra ägarna det så också och väggen bakom var inte äcklig när vi flyttade in. Det var nog en av de få sakerna som faktiskt var helt OK i det här huset.
Förresten apropå höjden. Testa så att ni kan hälla något från en kastrull till en annan under utan problem. Vår är faktiskt lite, lite låg när man vill göra något sådant. Tex om man stekt något och så vill man hälla från stekpannan ner i grytan. Det går, men man får se till att luta åt rätt håll om man säger.
Jag har dessutom för mig att man måste ha minst 60 cm mellan spis och fläkt om man har gas, vilket vi ska ha.
Lite mer bilder som visar antingen bra utseende eller bra höjd!
Lite mer bilder som visar antingen bra utseende eller bra höjd!
Asta s,
Mitt framtida renoverade kök kommer påminna mycket om din lösning. Blev väldigt nyfiken, vad har ni för fläkt? Det är ingen risk att den blir för varm när man eldar i kaminen? Själv kommer jag ha en liten smalspis brevid spisen under fläktkåpan och en större kamin på baksidan av murstocken så jag är lite orolig att det skall bli för varmt för eventuella elektriska fläktar.
Mitt framtida renoverade kök kommer påminna mycket om din lösning. Blev väldigt nyfiken, vad har ni för fläkt? Det är ingen risk att den blir för varm när man eldar i kaminen? Själv kommer jag ha en liten smalspis brevid spisen under fläktkåpan och en större kamin på baksidan av murstocken så jag är lite orolig att det skall bli för varmt för eventuella elektriska fläktar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden








