1 735 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
kakel kris
Jag hjälper min svärmor att renovera sitt kök.Hon har torskat på en luckbytesfirma som är otroligt dyr med tanke på att det inte rör sg om ett stort kök.
näväl, jag har slitigt bort tapeter och ger mig på kaklet.Bakom kaklet ovan spisen sitter masonit, en tunn skiva verkar det som. Kaklet har suttit ett bra tag, det är helt mättat med stekflott på sina ställen. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag vill bli klar relativt snabbt men inte fuska för mycket. Ersätt med gips förstår jag ju att man ska, men risken är att det bygger på för mycket, och skåphelvetena är ju fastspikade så jag kommer inte åt i skarvenbakom bänkskivan. Kan man fuktspärra skiten och kakla tro?
näväl, jag har slitigt bort tapeter och ger mig på kaklet.Bakom kaklet ovan spisen sitter masonit, en tunn skiva verkar det som. Kaklet har suttit ett bra tag, det är helt mättat med stekflott på sina ställen. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag vill bli klar relativt snabbt men inte fuska för mycket. Ersätt med gips förstår jag ju att man ska, men risken är att det bygger på för mycket, och skåphelvetena är ju fastspikade så jag kommer inte åt i skarvenbakom bänkskivan. Kan man fuktspärra skiten och kakla tro?
jajjemän! Det är en yttervägg. Jag har kallat in en "riktig" snickare så får vi se vad han säger. Tydligen har diskbänken bytts för 4 år sen och det ser torrt ut där det en gång läckt. Men det luktar lite som ett akvarium, inte bra. Jag försöker förklara att vi måste slita bort allt nu för att kolla hur det ser ut och åtgärda det som behövs. Svärmor tycker inte det ser så farligt ut...............
Jag undrar vad som händer om vi geggar över och låtsas som det regnar? Dels med själva huset och även med de komplikationer som kan uppstå vid en försäljning. Vad jag vet ska inte huset säljas men det kan ju ändras. Jag vet dock att min särmor har noll koll och för ett par år sen fick hela taket bytas för det helt plötsligt började välla in vatten. Personligen HATAR jag att fuska men det är inte mitt hus.
Jag undrar vad som händer om vi geggar över och låtsas som det regnar? Dels med själva huset och även med de komplikationer som kan uppstå vid en försäljning. Vad jag vet ska inte huset säljas men det kan ju ändras. Jag vet dock att min särmor har noll koll och för ett par år sen fick hela taket bytas för det helt plötsligt började välla in vatten. Personligen HATAR jag att fuska men det är inte mitt hus.
Redigerat:
Renoveringsgips är precis vad det blir. Skönt med en fackman som glider frörbi och sliter loss allt och vi kan konstatera att det inte är så farligt. Det är torrt och inte så mycket som är påverkat. Dessutom vill han inte ha betalt. Andas ut nu. Men jag hatar gips men det får väl gå på något sätt. Min svärmor pröjsar 52 papp för 16 luckor med handtag, två stommar och 3.3 meter bänkskiva. Och "arbetet" Härjedalskök utför då. Fy fan!!!
Klicka här för att svara