hallå.

har beställt en bänkskiva från beijer i laminerad amerikansk valnöt.
vill såga ur för en induktionshäll från siemens (plano design) dvs inga kanter på hällen

någon som helt sänkt ner en liknande häll i bänkskivan ??

det innebär att jag förutom ursågning av hålet för hällen måste fräsa ur ca 6,5 mm runt om i laminatskivan
för att få hällen i samma nivå med bänken

går det att fräsa i laminat och få ett snyggt resultat ??

blir inte laminatkanten väldigt utsatt för skit ,fukt ,mm om den är synlig eller skall du ha silicon i urfräsningen

Vår köksförsäljare varnade för planodesign och menade på att köper du en infälld häll så är det måttet standadiserat vilket gör att går hällen sönder har du inga problem att byta till en annan modell/tillverkare. Däremot planodesign kan måtten skilja mellan modeller och tillverkare vilket kan innebära framtida problem.

Men ja, snyggt är det :)

Redigerat:
Helt rätt, planmontera inte om du räknar med att behålla skivan längre än hällen.

Förresten, plano från siemens betyder inte att du måste planmontera, du kan utgå från "standardmåttet" för håltagning så att hällen sänks ner och vilar på bänkskivan. Så gjorde jag och det blev mycket bra.

Men hur bra är det med en helt plan häll?
Rinner inte allt ut på golvet eller köksbänken då om man kokar över?

Jag skulle inte ha gjort en planmontering i en laminatskiva, Det är tyvärr att be om trubbel då du kommer att få mkt svårt att skydda spånet från fukt + att kanten är helt synlig när skadan skett. Gör du en vanlig infällnad så är du "home safe".

pinebar skrev:
Men hur bra är det med en helt plan häll?
Rinner inte allt ut på golvet eller köksbänken då om man kokar över?
Har planmonterat i en ekskiva med en tunn silikonskarv mellan. Har kokat över ganska så ordentligt och än så länge har det hållt sig på hällen. Det är en själv som har slabbat när man har flyttat kastrullen:D Beror ju dock knappast på hällens montering....

Skulle alla gånger planmontera OM materialer i skivan är ok, dock inte i en laminatskiva. Anser att det blir för känsligt för fukt osv.

Planmontering av hällar (Integrerad häll)är tänkt att göras i stenskivor och inget annat
För planlimning i sten utan ram är vad som skrivs hos tillverkaren
se: http://www.miele.se/se/hushall/Produkter/suche_kochfelder.asp

Att planmontera en häll i laminat eller massivträ är nog att be om bekymmer
I all välmening..........

Från Mieles bruksanvisning:
"Den nedsänkta och planmonterade hällen är endast lämpad för inbyggnad i bänkskivor av natursten (granit och marmor), massivt trä eller i kaklade bänkskivor. Andra material som t ex Corian och Askilan är inte lämpliga."

E&C skrev:
Från Mieles bruksanvisning:
"Den nedsänkta och planmonterade hällen är endast lämpad för inbyggnad i bänkskivor av natursten (granit och marmor), massivt trä eller i kaklade bänkskivor. Andra material som t ex Corian och Askilan är inte lämpliga."
Det var nog inte det att det inte GÅR att planmontera i andra material, utan att det är inte lämpligt
Massivträ eller kaklat intill en häll är att be om ett bekymmer i framtiden

Hänger inte riktigt med vad den stora skillnaden skulle vara med att planmontera en ramlös häll jmfrt med vanlig inbyggnad i massivt trä.

Någon som haft problem?

Antar att man får snygga till silikonskarven med jämna mellanrum

E&C skrev:
Hänger inte riktigt med vad den stora skillnaden skulle vara med att planmontera en ramlös häll jmfrt med vanlig inbyggnad i massivt trä.

Någon som haft problem?

Antar att man får snygga till silikonskarven med jämna mellanrum
Trä? intill häll? där man steker o stänker? värme?
Säkert snyggt efter ett tag.............

Själva planmonteringen är nog inga problem

Har idag en häll inbyggd på vanligt sätt i en ekskiva och efter snart sex års användande ser skivan fortfarande i stort sett ut som ny så det ser jag inte som några bekymmer (är till nästa kök dock sugen på att planmontera hällen, mest pga estetiska skäl).

E&C skrev:
Har idag en häll inbyggd på vanligt sätt i en ekskiva och efter snart sex års användande ser skivan fortfarande i stort sett ut som ny så det ser jag inte som några bekymmer (är till nästa kök dock sugen på att planmontera hällen, mest pga estetiska skäl).
Låter helt fantastiskt
Bryter mot de mest fundamentala naturlagar jag känner till
Dela med dig av dina kunskaper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.