Kök
Farzan: [citat] Det hänger väl inte så mycket på plåttjockleken som på vad det finns därunder. Oftast är det väl en plywoodskiva med någor slags förstärkning kring kanterna men det kan skilja en del mellan olika fabrikat hur kraftigt det är.
hyperandreas: Sent svar men det kanske finns andra som kan ha nytta av det... Vi köpte ett komplett kök från Arrital via Rebolkök i Göteborg. Helt SUVERÄN service från alla på företaget. Dom var verkligen hjälpsamma även efter att köket var levererat (då vi monterade det själva så hade vi en hel del frågor). Jag kan varmt rekommendera dem. Vårat kök finns för övrigt med i Septembernumret
malinahlen: Hoppsan, jag missuppfattade och tolkade "vårt gamla kök" till att bilden föreställde ert befintliga som ni nu ville byta golv mm på :) Det var ett fint kök ni hade på gamla stället iallafall. För ljust? ..funderar.. Ni har ju iallafall köksmöblerna som har lite karaktär i färgen. Tar ni upp den med några fler gröna detaljer kan det nog bli jätteläckert till det ljusa gråvita.
yps: Jag har precis fått upp köket, och har förra modellen av Siemens ugnen, och antar att det fungerar lika. Luften sugs in i bakkant, och trycks ut i framkant, detta för att kyla ugnen, så du behöver ta upp något luftintag i golv eller taksockeln så luften kommer ner till ugnen.
yps: Blums längsta tandboxar är 650mm vad jag vet, så om inte någon annan leverantör gör längre lådskenor så blir det svårt att utnyttja de sista 20cm. Tänk på att ni tappar en del yta bakom diskmaskinen, diskhon ändå.
cullberg: Du skall ha en som är för centralventiallation lägenhet. Oftast bara med ett timersjäll. Finns en hel del som har detta som tillval till sina fläktar tex Franke eller Fjäråskupan. http://www.fjaraskupan.se/flaktsystem.html
TMC: Hej, Vi kikar på både SMEG och Ilves fristående gasolspisar i 120 cm bredd med dubbla ugnar och då inställer sig frågan hur mycket logik det egentligen är när SMEG begär 42.000 kr och Ilve 79 000 kr för i stora drag lika utrustade spisar....? Visst förstår vi att det finns anledningar till prisskillnaden, annars hade ingen köpt Ilve, men vad är egentligen skälen och anledningarna?
gadu^: Det är inte svårt att komma upp i 100kkr även med Ikea kök...
Paul-Staffanstorp: [citat] Då hade du tur att de hade kvar dem i sortimentet i ditt Ikea-varuhus för de bytas ut succesivt hela tiden här...
Tag_H: Har nyligen monterat ett Myresjökök hemma, och är riktigt nöjd. Det är väl samma som Marbodal i stort sett, iaf stommar, inredning och gångjärn mm
stenkulla: lätt fixat undertaket är öppet mot den väggen
gräsmattan: Är det någon som vet vad Eksjöhus har för standrad på köksluckor, de har ju HTH som kök, men vad har dom för standard på sina luckor?har dom olika färger att välja mellan? Tacksam för svar då jag inte hittar ngt på deras sidor.
Raceman: Har nu kollat, Lechner eller Deskform klarar inte av kombon. Däremot har jag hittat en tillverkare som herter Jored som verkar klara det. Någon som har erfarenhet av dem?
malinahlen: Då kanske det är en glasskiva du ska ha? Med svart baksida? Då tror jag du får den effekt du är ute efter.
Daniel W: Hej 220v spottar blir mycket varmare än när du har en 12v trafo. De betyder att de blir mycket mera jobb i taket. Beroende på hur vad du har för tak, om köket på under våningen så kan du behöva sänka takhöjden för att få tillräkligt med luft för att kyla. om du har vind ovan köket så behöver du plåthinkar som man sätter ovanför spotten för att isolering och annat inte ska
gryden: Jag vill bara tacka alla som hjälpte mig med min köksrenovering som nu är avslutad. Det var ett roligt projekt. Ni här på forumet bidrog med många kloka råd som helt klart gjorde köket bättre. Tack. [bild] Här kan ni se fler bilder på slutresultatet (några passbitar fattades bara när senaste korten togs, nu är även de på plats :-) http://www.styleroom.se/album/9725
Paul-Staffanstorp: [citat] Nix... brett... ;) Brätt som i fogbrätte som används vid fogning av kakel. Brett och smalt är motsatserna till varann...
cullberg: Kan bara flika in att Fjäråskupan gör grymt bra fläktar, Har själv en vertikal variant.
Paul-Staffanstorp: Snyggt... Att du har valt att ha två eluttag mitt i mosaiken ser jag ju tyvärr, men vad är det andra mörka ovanför spisen... :eek: Personligen hade jag flyttat upp uttagen strax över mosaiken, men det är ju jag. ;) Annars ser det mycket bra ut på bild iaf... :)
Bagaren: Köp en svart ek skiva från MT interiör istället, betsar du en skiva i dålig kvalitet så får du sbart problem. Färgen lägger sej bara på utan och kommer att bli ful direkt.
Hertig: Hej! Betong i kök är inget som jag rekommenderar, Jobbar med dom flesta bänkskivematerialen till kök, tyvärr även betong! Köp då en finslipad kompositsten som liknar betong istället! Betong tål definitivt inte vin eller andra vätskor så länge! Då är den lackad eller något liknande och då får du ej betongutseendet på den, tål inte starka syror och liknande! Räkna även med
mangala: ---> Pinebar: Ja, det är nog den lilla bardelen som gör´t :). Vi funderade också på Virrvarr som bänkskiva, men vi tror den blir lite väl virrvarr...ig för oss. Nu har vi iaf beslutat oss för vad vi ska ha. Det blir laminatbänkskivan som på Sigro heter Zeus antracit (http://www.myresjokok.se/zeus-antracit-535.aspx), på E-lux Home heter den kåda. 40 mm tjock med raka kanter blir det.
magnusj: En kompis son drog ut alla lådor på deras köks-ö. Hade inte fönsterbrädet suttit så fast som det gjorde, och stoppat ön från att välta, hade killen varit platt.
bygga_bo: Om det är IKEA-stommar du har så har de i min mening en idiotisk lösning på sina överskåp... de är i princip bara gjorda för att sitta ovanför kyl/frys. Anledningen till att skivan föres in i ett spår en bit in i skåpet är att det skall bli en liten luftspalt bakom det så att luften kan cirkulera (antar jag). I ditt fall är det inget problem eftersom du först skruvar upp skåpen,
Povel: Jag har antikbetsade köksluckor från IKEA. Jag skulle nu vilja vitbetsa dessa tunnt tunnt. Min färghandlare avrådde mig från det för att man måste noggrannt slipa varje springa och det är svårt att få det snyggt. Min fru såg något program på tv där man gned på någon pasta för att få en lite ljusare nyans. Någon som vet vad detta är eller som har något annat förslag på hur
mickelingon: Hej Vi har en AEG kyl/frys (side-by-side) som har börjat läcka från avfrostningsanordningen längst ner där det sitter ett galler. Det bildas is längst ner i frysen som sedan nästföljande vattenläckage rinner på och ut på golver Varför? Vad göra? Micke
mattiasj78: Jodå, visst var det med lådor med bl.a. spännbeslag och kex. Då frugan hittade dem är hon förlåten för att hon hade förpassat dem till skrähögen i första läget...