11 387 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Frys med ismaskin, anslutning
Hej,
Jag och sambon går i tankarna på att köpa en side-by-side kyl/frys med ismaskin, men kruxet är att den isåfall kommer att bli stående ganska långt ifrån vattenledningen. Med en köksdörr i vägen också.. Har några frågor, skulle väldigt mycket uppskatta några svar.
Funkar det bra att dra en lång vattenslang, vi snackar 6+ meter?
Hur tjocka brukar slangarna vara?
Skulle det gå att dra den innanför golvlisterna/dörrtröskeln?
Kan man annars dra upp slangen i taket (hörnet) och dra den på det viset, för att sen sätta en taklist som täcker?
Är det okej att ha avstängningen till slangen vid vattenledningen?
/Stefan
Jag och sambon går i tankarna på att köpa en side-by-side kyl/frys med ismaskin, men kruxet är att den isåfall kommer att bli stående ganska långt ifrån vattenledningen. Med en köksdörr i vägen också.. Har några frågor, skulle väldigt mycket uppskatta några svar.
Funkar det bra att dra en lång vattenslang, vi snackar 6+ meter?
Hur tjocka brukar slangarna vara?
Skulle det gå att dra den innanför golvlisterna/dörrtröskeln?
Kan man annars dra upp slangen i taket (hörnet) och dra den på det viset, för att sen sätta en taklist som täcker?
Är det okej att ha avstängningen till slangen vid vattenledningen?
/Stefan
Ingen som har koll? 
Bor du i hus eller lägenhet? Har du hus kanske du har möjlighet att dra om vattenledningarna i våningen under. Vi har gjort så, har ett fd pannrum under köket, där vi dragit ledningarna. Har bara hål i golvet/taket, upp precis lagom till kylen och frysen.
Jag skulle nog inte vilja dra vattenledningar i trösklar osv. Det känns som om att det rör på sig för mycket, att risk finns för dragningar i slangen och därmed läckage.
Jag skulle nog inte vilja dra vattenledningar i trösklar osv. Det känns som om att det rör på sig för mycket, att risk finns för dragningar i slangen och därmed läckage.
Har en Samsung... aldrig mer, dom har ett servicebolag i Sverige som får köpa reservdelar, bor lite för långt ifrån storstad vilket gjorde servicen vid ett skitfel väldigt dyr så jag reparerade själv.... nu till slangen den som var med till vår kyl var en vit slang på ca 6 meter och en ytterdiameter på ca 6-8mm koppling för standard gänga 1/2"??? var med så monteringen var tämligen enkel, drog den under bänskivor och bakom lådor osv, känns safe då den inte kapas eller ligger i kläm någonstans, ska bygga nyttnu och kommer att välja side by side igen dock av annat märke, lutar åt Whirpool eller Bosch!
Lycka till!
Lycka till!
Tack för svaren!
malinahlen
Vi har köpt en bostadsrätt som vi ska börja renovera om någon månad eller två. Kruxet just nu är hur vi ska lösa problemet med vattenslangen till side-by-siden.. Rör sig verkligen ett lägenhetskomplex så mycket så att det skulle vara några problem tror du?
ljonse
Ah.. Vi har bl.a. kikat på en Samsung, men också en Bosch.. Det känns lite som att det inte är någon idé att gå på den allra billigaste, så Samsungen väljer vi nog bort. Tack!
Någon som kan svara på hur pass böjbara slangarna som följer med brukar vara?
malinahlen
Vi har köpt en bostadsrätt som vi ska börja renovera om någon månad eller två. Kruxet just nu är hur vi ska lösa problemet med vattenslangen till side-by-siden.. Rör sig verkligen ett lägenhetskomplex så mycket så att det skulle vara några problem tror du?
ljonse
Ah.. Vi har bl.a. kikat på en Samsung, men också en Bosch.. Det känns lite som att det inte är någon idé att gå på den allra billigaste, så Samsungen väljer vi nog bort. Tack!
Någon som kan svara på hur pass böjbara slangarna som följer med brukar vara?
"Rör sig verkligen ett lägenhetskomplex så mycket så att det skulle vara några problem tror du?"
Nä, antagligen inte. Betongstommar borde vara rätt stabila, du har nog rätt.
Nä, antagligen inte. Betongstommar borde vara rätt stabila, du har nog rätt.
En granne fräste spår på undersidan av sina bänksivor när han renoverade köket, då försvinner slangen helt.
Angående böjbarheten skulle jag säga att du kommer ner till en diameter på 10-15cm om du gör en ögla så att säga!
Angående böjbarheten skulle jag säga att du kommer ner till en diameter på 10-15cm om du gör en ögla så att säga!
Klicka här för att svara