Har aldrig haft en diskmaskin tidigare men skall skaffa en till mitt kök som skall renoveras. Jag har funderat en del på val av blandare och noterat att dom flesta inte har avstängningskran för diskmaskin ens som tillval. Dom som dock har en sådan funktion är i regel rätt fula. När man pratat runt lite så verkar många inte ha en avstängningsfunktion alls vilket låter lite "risky". Vad är praxis idag och hur gör ni själva med era diskmaskiner?

Har avstängning använder den aldrig. Tror att det är försäkringsbolagen som har ställt det som krav, i alla fall vid nyinstallation.

Har avstängning på kranen i köket och stänger alltid av den efter att diskmaskinen har körts.

Har kran under diskbänken, stänger aldrig av den.

Har en kran (krav) men använder den aldrig, dessutom har mnin Siemens.maskinen en magnetventil på tilloppsledningen.

/L

Jag såg i en annan tråd att någon hade en elektronisk avstängare som var kopplad till en timer. Han trycker på timern när han sätter på diskmaskinen och sedan stänger den sig själv efter en timme. Hade jag läst den tråden innan min köksrenovering hade jag varit sugen på den lösningen.

Jag har en avstängning under vasken och stänger aldrig av den.

Då är ju Bosch/Siemens lösning med en magnetventil som styrs av diskmaskinen bättre.

Minns jag inte rätt skall avstängaren sitta lätt åtkomligt och synligt....

/L

Vi har en på vår blandare och den används relativt regelbundet - lite beroende på minnet, eller brist på detsamma. Och absolut används den när man reser bort.

AXS
Slår av min när jag är borta mer än en dag. Glömmer sen alltid att slå på den så maskinen bara står och brummar.

L-Bror
Har avstängning på blandaren som alla utom dottern använder och dessutom en magnetventil på tilloppsledningen.
Har även skvallerskydd så man fort ser om det ändå går åt pipan,.

Jag tycker det finns många kranar med DM, i alla fall om man kollar på nätet bland de större märkena eller i butiker. Det är väl bara IKEA som har glömt bort detta, det fick jag bittert erfara när jag köpte mitt kök och glömde bort det.´Jag har i alla fall en avstängning som sitter i skåpet brevid diskmaskinen. Jag stänger alltid av/på den och det är väldigt lätt att komma ihåg eftersom diskmedlet står precis under vredet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.