Hej,

Vi behöver tjockare bänkskivor än 40 mm i trä (helst ek) för vi måste kompensera för att vi lägger klinker där vi står men inte under stommarna och då räcker det inte med 40 mm utan gärna 60-80 mm. Det har funnits en hemsida på nätet som erbjöd detta men nu hittar jag inte någonting...

Någon?

Mvh

TMC

B
kan inte höja skåpen??
spackel eller skiva under stommen?

Paul-Staffanstorp
Förstår inte riktigt varför eftersom skåpens höjd sätts utifrån ditt färdiga klinkergolv och inte efter vad du har under skåpen.

Ska du ha 40mm bänkskiva så sätter man stommarnas ovankant på 860mm och ska man ha 30mm skiva sätter man dem på 870mm.
I normalfallen...

B
DFI har bänkskivor upp till 80mm.

N
Tänkte också på DFI, säljs bl annat via kvik. Och där är 60mm standard.
Har en bra dag!

Förstår att det behövs ett förtydligande av våra förutsättningar;

Stommar och luckor är befintliga och platsbyggda, inget av dessa skall flyttas och vi har från flera håll (även från köksbyggaren som byggt köket) fått rekommendationen att inte demontera loss hela köket för att få in klinker under stommarna. Då kommer ju arbetshöjden bli lika mycket "lägre" i förhållande till klinkergolvet vi skall lägga som det sistnämnda bygger. Vi skall ha Höganäsklinker och golvvärme och då blir det ett antal centimeter att ta hänsyn till. Det samma gäller där exempelvis spis och diskmaskin skall stå, där skall vi gå in med klinkern och då kommer dessa enheter styra höjderna för var bänkskivorna hamnar.

Så därför letar jag leverantör av bänkskivor i massiv trä som erbjuder 60-80 mm.

Mvh

TMC

Paul-Staffanstorp
Då förstår man lättare.
Jag trodde ni satte en ny inredning.
Ska ni gå in med golvet vid spis och diskmaskin får ni ju problem med höjderna mellan golvet och underkant bänkskiva oavsett om ni väljer en tjockare bänkskiva.
Ett alternativ är att ni bygger på stommarna uppåt med lister som målas i stommarnas färg och sen lägger vanlig bänkskiva på detta.
På så sätt behåller nu ju 870mm mellan golv och bänkskiva.
Tycker man att det ser "dumt" ut framifrån sett när det blir mycket "stomme" synlig mellan luckor/lådor och bänkskivan så kanske er snickare kan ordna fram täcklister i samma material som luckor/lådor som man kan montera i det utrymmet.

Det har du rätt i - tack för tipset!

Sedan har vi kollat på DFI - men det är en märklig hemsida, dom skriver inte någonting om dimensioner och när man skall kika på vart ÅF finns accepterar den inte något av alla de postnummer jag har provat?

Ciao

Är det inte stor risk att "tjocka" träskivor blir skeva med tiden? Såg något skräckexempel på New Kitchen i Kungens Kurva. Deras bänkskiva såg ut som banan, och var väl ca 10cm tjock från början.

/Magnus

Skulle också försöka höja stommarna lite istället. 60 mm skiva låter väl OK, men 80 låter lite mycket. Låter som att det inte skulle vara så snyggt.

Paul-Staffanstorp
Problemet kvarstår som sagt...
Tjockare skivor hjälper ju inte för att mellanrummet mellan golv och bänkskiva ska bli 870mm så att diskmaskinen får plats och de har oftast inte så stor justermån.
Att bygga på stommarna uppåt är den rätta vägen.

N
Gör en tjock skiva i rostfritt i stället - blir hur snyggt som helst! (Tycker jag i alla fall)

B
Om ni ska lägga så mycket pengar på golv och golvvärme samt nya fina dyra träskivor, ska ni inte fundera på att byta ut köket??
Då får ni ett kök som håller mycket längre. ( bara ni inte väljer IKEA)

Tja, vi vill ha ett ekkök och vi har till och med massiv ek i alla hyllplan så det känns inte så nödvändigt att lyfta ut det befintliga.

Tittar man på nya s k massiva kök så är det normalt på sin höjd luckorna som är massiva... det ligger troligen en del pengar i att få ett platsbyggt massivt ekkök misstänker jag, särskilt ifall allt verkligen skall vara massivt.

Mvh

TMC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.