7 309 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
såga i ikealuckor?
Jag undrar om någon har erfarenhet av att såga i ikeas köksluckor? Tänker mig i så fall en vit lucka typ Härlig eller Applåd som är helt slät utan mönster, och så att man sågar av några cm i toppen. Med cirkelsåg eller liknande, och sen spraylackerar ytan efteråt. Eller spricker träet lätt, blir det flisor etc?
Skulle nämligen vilja byta ut mina köksluckor mot finare och funderar på att måttbeställa, men tänkte undersöka först om det går att hitta billigare alternativ. Men det förutsätter förstås att det blir ett ok resultat.
Skulle nämligen vilja byta ut mina köksluckor mot finare och funderar på att måttbeställa, men tänkte undersöka först om det går att hitta billigare alternativ. Men det förutsätter förstås att det blir ett ok resultat.
Vi har sågat IKEA's Applåd.
De är målad MDF. Inga problem. Man får välja att såga i kanter som inte syns så mycket, t.ex nederkanten på underskåpen. Det var inga problem med flisor. Kanterna är ju lite rundade, så när man har slipat till det finns inga flisor kvar.
Färgen finns som sagt inte färdig, men vi tog med en lucka till Alcro, så blandade de till en burk med rätt färg åt oss. Jag grundmålade, slipade och målade kanterna. Det är lite pilligt, men inte alls ogenomförbart.
Sedan kan man ju bli tvungen att borra nya hål för gångjärn också. Det behövs en speciell bred borr med väldigt kort spets till det.
De är målad MDF. Inga problem. Man får välja att såga i kanter som inte syns så mycket, t.ex nederkanten på underskåpen. Det var inga problem med flisor. Kanterna är ju lite rundade, så när man har slipat till det finns inga flisor kvar.
Färgen finns som sagt inte färdig, men vi tog med en lucka till Alcro, så blandade de till en burk med rätt färg åt oss. Jag grundmålade, slipade och målade kanterna. Det är lite pilligt, men inte alls ogenomförbart.
Sedan kan man ju bli tvungen att borra nya hål för gångjärn också. Det behövs en speciell bred borr med väldigt kort spets till det.
Bosch har en sådan borr för luckan. Kostade 100 SEK på K-Rauta.
Spetsen på borret är kort för att inte gå igenom luckan på framsidan.
Tyvärr är applåd precis på gränsen (tror den är 2mm tunnare än "standard") så var väldigt föriktig då du borrar så du inte går igenom med spetsen, spänn fast luckan mot ett stabilt underlag (ex baksidan av annan lucka). Då du borrar skall du inte trycka för hårt i slutet utan låt borret göra jobbet.
För de två extrahålen (styrningen) funkar vanligt 5mm borr.
Man får vara väldigt försiktig i slutet för att inte gå igenom och ett skjutmått är stor hjälp.
Men skall man göra många luckor kanske det finns bättre metoder, det är rätt pilligt.
Spetsen på borret är kort för att inte gå igenom luckan på framsidan.
Tyvärr är applåd precis på gränsen (tror den är 2mm tunnare än "standard") så var väldigt föriktig då du borrar så du inte går igenom med spetsen, spänn fast luckan mot ett stabilt underlag (ex baksidan av annan lucka). Då du borrar skall du inte trycka för hårt i slutet utan låt borret göra jobbet.
För de två extrahålen (styrningen) funkar vanligt 5mm borr.
Man får vara väldigt försiktig i slutet för att inte gå igenom och ett skjutmått är stor hjälp.
Men skall man göra många luckor kanske det finns bättre metoder, det är rätt pilligt.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ja, jag köpte min borr och en liten plastjigg på Hornbach.
Plastjiggen var väldigt smeckig när man skulle placera hålet på rätt ställe, men hade ett bra stopp så att man inte kunde borra för långt. Den kostade någon 100-lapp och jag tycker att det var värt det. Ska man borra väldigt många hål så bör man kanske hitta någon bättre.
Plastjiggen var väldigt smeckig när man skulle placera hålet på rätt ställe, men hade ett bra stopp så att man inte kunde borra för långt. Den kostade någon 100-lapp och jag tycker att det var värt det. Ska man borra väldigt många hål så bör man kanske hitta någon bättre.
Stabilaste borde borde väl vara att ta exempelvis en trä eller metallbit och använda som stopp. Säg att borren sticker ut 40mm från borren och du skall borra 10mm djupt med ett 5mm borr, då tar du bara en träbit på 30mm som du har borrat igenom och sätter den ovanför där du skall borra. På så sätt blir alltid hålen lika djupa. Borde fungera enligt min logik.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden