Hej,

Vi kikar på en Ilvespis i vårt kommande kök och vad bör man räkna med för en gasolinstallation ifall byggaren som kommer att göra köksombyggnaden står för allt?

Vad är det egentligen som gäller och hur mycket gasol får man ha i en privatbostad?

Passar på att lägga in en fråga till; hur sköter man smidigast bytet av anslutning mellan flaskor när den ena tar slut, måste man gå ut i regnrusket och koppla om?

Mvh

TMC

Jag hade spis med två gasolbrännare med flaska under altanen, tror att då var reglena att det var OK med 2x11l gasol om det var ventilerat utrymme.
Jag använde den ena brännaren dagligen och flaskan på 11l räckte ca 4 år.

Själva installationen är okomplicerad och var avklarad på en f.m. ca 4h. (då gjorde jag det själv). Jag hade ca 5m 8mm kopparrör från flaskan til spisen.

Mer än 1000-1500 för installation borde det inte kosta, flaskan kostar också ca 1000 första gången.

en bra länk
http://www.msbmyndigheten.se/upload/Publikationer/0057_09_Gasol_för_hem_och_fritidsmiljö.pdf

Redigerat:
Beror på hur du bor såklart men du kan ev behöva ha ett godkänt gasolskåp och sedan en godkänd instalation med provtryckning osv..
Springer iväg en hel del i pris spes om det är i tätort, typ radhus osv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.