Jag ska renovera mitt gamla kök som är från 70-talet.
Allt ska rivas ut.

Jag har ett litet problem i högra hörnet som jag hoppas någon kan svara på.
Det är en utbyggnad som är 51x14cm och bakom det är ett rör som är 4" gjutjärn som går ner under golvet i källaren. Vad kan det vara?. Kan man kapa det och dra om det?.

Huset är från 50-talet (brf). 2-våningar, 8st lägenheter.

2.6 x 4.1meter (2.6m takhöjd).

Nya köket:
Ikea Tidaholm Ek
Laminat golv: Skiffer klinker 30x30 från byggmax.
Vitt kakel mellan skåpen, resten väv och måla vitt eller en ljus färg.
 
  • Kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nmk_jimmy skrev:
...ett rör som är 4" gjutjärn...
Det är väl ett gammalt avloppsrör.
Om det används fortfarande vet bara du.

I övrigt är det lite svårt att förstå vad du vill.
Åtta lägenheter? Låter väl ok.

//KoW
 
Det kan inte vara ett avloppsrör.
Glömde nämna att röret går ända upp genom taket, måste vara nåt avluftningsrör kanske.

Kan jag förbättra ritningen på något sätt eller har jag tänkt på allt?
Jag vet inte om jag ska ha en rostfri spiskåpa eller om det blir bättre med ett fläktskåp.
 
AXS
Kylen stänger in köket lite, gillar "hålet" som blir in till köksbänken om man inte har heltäckande som avslut.

Ingen diskmaskin?

Varför olika bredd på skåpen, jag tycker det är snyggare om man linjerar över och underskåpen.

Ser annars ut att vara många arbetsytor vilket är bra.

Hur ser det ut idag?
 
zeus_axel skrev:
Varför olika bredd på skåpen, jag tycker det är snyggare om man linjerar över och underskåpen.
till vilken nytta då? Det ser bra och syns men bara på en liten skiss. Man märker det knappt i verkliga livet. Glöm linjering och planera efter behov....

ang röret så skall varje lödrätt avloppsstam ha en avluftning högst upp ....
gaia
 
AXS
gaia skrev:
till vilken nytta då? Det ser bra och syns men bara på en liten skiss. Man märker det knappt i verkliga livet. Glöm linjering och planera efter behov....

ang röret så skall varje lödrätt avloppsstam ha en avluftning högst upp ....
gaia
Ingen nytta alls, men som jag skrev; snyggare.

Det är såklart en smaksak men själv personligen skulle jag inte mixa hej vilt.
 
zeus_axel skrev:
Kylen stänger in köket lite, gillar "hålet" som blir in till köksbänken om man inte har heltäckande som avslut.

Ingen diskmaskin?

Varför olika bredd på skåpen, jag tycker det är snyggare om man linjerar över och underskåpen.

Ser annars ut att vara många arbetsytor vilket är bra.

Hur ser det ut idag?
Köket är U form framför fönstret, elementet sitter vid ingången. Jag ska vända på allt. Det finns ingen dörr sen flera år tillbaka så jag ska kapa bort dörrkarmen.
Jag ska ha ett Barbord på den andra väggen med ev. fyra stolar från Ikea.

Byggandet ska sättas igång om 1mån är det tänkt.
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.