T
tank77: Det finns en utmärkt PM-funktion som ni kan ta era infantila diskussioner genom. Så slipper ni göra er till åtlöje för forummedlemmarna!
19 svar · 5,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Sorry tanken, men när folk kör med personangrepp och kallar mig för pajas utan anledning och påstår att jag skryter när jag inte gör det och som grädde på moset påpekar för mig att jag inte är snickare när jag i själva verket utan att skryta är en väldigt efterfrågad köksmontör i hela min region... Då har man svårt att vara tyst och ta mer skit utan att försvara sig.
19 svar · 24,5k läst
·
estwing
estwing: [citat] instämmer. tok för mycket... har du då ej vägg mot kortsidorna så blir det springa mot vägg. för du måste vinkla ut bänkspåpen. för att täcka detta får du isf ta en djupare frisida å klyva dit. sen kan du få problem med att ej kalet+silikonet ej täcker springan till bänkskivan, ej innerhörnet utan längst ut alltså sista skåpet... mvh snickar estwing
5 svar · 5,4k läst
estwing
estwing: hanlr hon som ritade tänkte att du skulle haft en underlimmad bänkskiva då hade den fått plats.. i annat fall så sågar man bort en bit på stommen, inga problem. kul att du löste det... mvh snickar estwing
16 svar · 19,2k läst
M
Mig2006: Kolla också Härjadals kök De har ingen tillverkning i Götebrg men är duktiga på tillverka luckor och lådor till kök som saknar standardmått.
3 svar · 3,6k läst
C
continue: Har jag inte fel för mig så höjer du motsols på whirlpools diskar, tror även det passar med insexsnyckel, om du tycker deras "vev" är för krånglig.....
7 svar · 11,8k läst
Y
yps: Pratade även med Johans betong förra veckan angående en bänkskiva för köksön. Han kunde göra en större skiva, om man gjorde den tunnare i mitten pga av vikten. Skulle få en offert, men har ännu inte dykt upp någont :( Mvh Magnus
1 svar · 6,3k läst
M
mattiasj78: Jag vet att det finns ett antal gamla frågor som berör delar av denna frågeställning, men jag behöver hjälp att ta ett snabbt beslut (då order egentligen är lagd) och skapar därför en ny tråd. Vi skall installera en frihängande spiskåpa (Fjäråskupan Ikon) i ett nybygge och har hittills varit inställda på att ha en kanalfläkt/vindsfläkt efter att på detta forum läst varningar
0 svar · 6,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Nackdelen att ställa täcksidan ovanpå blir ju att inte väggskåp och bänkskåp linjerar lodrätt, men kan man leva med detta är det ju en lösning för att spara utrymme. Vad gäller ventilationen som tråden började med... Finns inte möjligheten att använda 700mm höga väggskåp just där och sedan Ikeas 920mm på resten...? Då kanske du ändå kan använda 920mm höga luckor på
6 svar · 8,1k läst
·
T
tjena: funderar på att lägga linoleummatta i köket.. går det att lägga den direkt på plastmattan som ligger där nu?
0 svar · 1,9k läst
M
Mig2006: Vi hade Härjedalens kök förbi igår och det var inga problem att fixa vårt problem med måttanpassade draglådor. Skönt.
1 svar · 1,6k läst
A
Agwan: Hejsan, Jag har precis köpt ett hus och monterade ner köksfläkten för att se hur allt ser ut. Jag var lite orolig att det var en kolfilterfläkt eftersom det fanns utblås i överkant på fläkten. Iaf, det jag fann var att fläkten sitter monterad över en kanal i skortstenen vilket var bra, ingen kolfiltervariant. Men, i hålet in i kanalen sitter det några bitar trä. Fråga 1. Är det
0 svar · 1,1k läst
P
poppo: köpte bänkskiva 13 mm kompaktlaminat och undderlimmad ho på kvik, tydligen halva priset på visa hoar ;-) nu ska jag bara hitta en vettig blandare
2 svar · 986 läst
G
gusalb: Garet: Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur det ser ut? Vore kul att se innan vi tar vårt beslut.
4 svar · 8,0k läst
v-g
v-g: Har du ringt och kollat med Miele, Siemens och IKEA och jämfört deras returprocent? Isf är det mest gissningar eller hur? Jag gissar då vidare att IKEA (som under lång tid har sålt prisvärda kök) är ett ställe där många köper sina vitvaror då de ändå byter kök, vitarorna passar osv. Min gissning är då alltså att många fler har IKEA vitvaror i sverige och därmed får man till
11 svar · 5,4k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: öööh..är lite trött idag.sorry glöm spishällen.
3 svar · 3,9k läst
G
grv39: Tack för tipset! Dom säljer inte via internet till privatpersoner, men jag har kvar det som backup om jag ska till stockholm framöver... hej från Jessika
4 svar · 3,4k läst
·
U
urk: Som sagt, det är svårt att ta fasta på någon speciell stil i huset eftersom det inte finns kvar något. Så även om det är byggt på 50-talet och tillbyggt 70-talet så finns inte mycket tidstypiskt kvar än själva skalet. Vad jag mest är inne på är att göra någon form av lantkök, vit pärlspont och spegeldörrar. Luckhandtag av typen "snäckskal". Exempelvis som här:
4 svar · 5,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Att hålbilden för gångjärnsplattorna kommer att stämma ser jag som osannolikt faktiskt. Räkna därför med att du får borra nya 5mm hål för systemskruvarna som håller gångjärnsplattan fast i skåpet. Är det bara enkla skåp överallt skulle det kanske fungera, men har du högskåp med dubbla luckor och kanske lådor kan det bli problem ju.
6 svar · 8,3k läst
Q
qw12: [citat] Vi har en köksbänk sedan 2002. (mörk grön). Diskho rostfri. Är mycket nöjd. Dock är priset mycket högt. Har aldrig haft problem med fläckar eller liknande. Kanske beror det på den rostfria diskhon.
8 svar · 13,6k läst
·
L
Anonymiserad 23608: All mosaik är pillrig att sätta. Det finns en mosaiktång som har trissor som käftar som funkar ok. Det blir en och annan spillbit när man klipper glas.. Spackla upp väggen med ett tunt lager av det vita fixet ett dygn innan sättning så finns det ingen risk att rillorna från fixkammen lyser igenom. Förskjut arken under sättningen för att minska risken för rutmönster på väggen, och
1 svar · 3,3k läst
P
Piddeli: Hej, jag ska påbörja renovering av mitt lilla kök och skulle behöva lite hjälp. Hur ska man börja, jag förstår ju att man ska riva ut allt det gamla, men hur fortsätter man sen. Det ska läggas nytt golv också. I vilken ordning ska man anlita hantverkarna efter golvet är lagt? Känns som det är dumma frågor men har aldrig renoverat ett kök tidigare. Tacksam om någon här kan
0 svar · 1,0k läst
T
Tessok: Är det inte en O-ring som tätar? Om jag inte minns fel skall det till en specialnyckel för att demontera kranen. Det är några år sedan jag bytte på FMM-kranen
3 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Fast den är väl stavlimmad, med nåt livsmedel och temperaturtåligt lim antagligen ... ;) :)
2 svar · 9,4k läst
T
tjena: kan man ha LED belysning under skåpen vid diskbänken eller blir det för dåligt med ljus? vilket tycker ni är bäst
0 svar · 1,5k läst
T
tobias71: hej! Jag ska renovera köket men har ett litet problem. Stamrenoveringen ligger ett par år fram i tiden och jag vill därför fästa stänkskydd och diskbänk på ett sådant sätt att jag underlättar den dagen stambytet sker. Stammarna går i ett ca 40 cm brett vertikalt schakt bakom blandaren och jag tänkte ha ett 60 cm rostfritt stänkskydd på detta ställe. Någon där ute som har bra
10 svar · 20,1k läst
·
P
pewa: Nä, diskmaskinen är bara 45 cm. Vi har gjort bedömningen att det var viktigare med förvaring än disk. Som planen för användandet av huset kommer det att räcka. Det byggs för att användas av en person (pensionär). Tanken är sedan att det kan bli ungdomsboende åt dottern. Men det ligger minst tio år bort i tiden. Vår förhoppning är att mormor/mor kommer leva längre än så.
7 svar · 2,4k läst
·
R
rln: IKEA har ofta (alltid?) en kampanj i maj, då de samtidigt säljer ut de luckor som ska utgå. Vi köpte vårt kök (Askome) i maj och kom ner ca 8000 i pris tack vare 50% rabatt på luckorna och 10% rabatt (nå, inte helt sant, det var en rabattcheck på 3000 kr, men det lär gå åt så småningom. Det finns fördelar med att vara obeslutsam ibland =)
11 svar · 2,3k läst
Å
åsaåsa: Graniten är helt otrolig som bänk, toppen att baka på, du kan ställa varma kärl, det som är nackdelen är om man tappar ett glas, då går det i bitar. Inte något speciellt underhåll heller. Har haft min granitskiva i 8 år och är bara så nöjd. Om du åker till ett stenhuggeri har dom granit i många olika färger och mönster, graniten passar även in om man vill ha det lantligt,
8 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.