Hej,

Jag håller på att montera mitt kök och har nu kommit fram till ett litet men ändå ett problem.

Jag har ett val att göra gällande täcksidorna på högskåpen. Högskåpen står placerade intill bänkskåp, kant i kant. Ska man låta täcksidorna gå hela vägen ner till golvet (eller sockeln) eller ska man kapa dem vid bänkskåpen och sedan gå emot med bänskivan.

Vad är standard? Snyggast?

Om jag har täcksidan hela vägen ner kommer skruvarna som ska hålla ihop två skåp vara för korta. Dvs de skruvar som följer med och ska hålla ihop högskåpet med bänkskåpet.

Hoppas ni fattar?

Mvh erik
 
tjenare ! Täcksidor går oftast ner till golv där kyl o frys står,kan förekomma vid avslut på skåp .Va försiktig vid skruvningen,på den synliga ytan på täcksidorna,vill gärna skjuta ut ytan. Jag rek förborra med ett stopp,inte för långa skruv
 
Paul-Staffanstorp
eeekarlsson skrev:
Hej,

Jag håller på att montera mitt kök och har nu kommit fram till ett litet men ändå ett problem.

Jag har ett val att göra gällande täcksidorna på högskåpen. Högskåpen står placerade intill bänkskåp, kant i kant. Ska man låta täcksidorna gå hela vägen ner till golvet (eller sockeln) eller ska man kapa dem vid bänkskåpen och sedan gå emot med bänskivan.

Vad är standard? Snyggast?

Om jag har täcksidan hela vägen ner kommer skruvarna som ska hålla ihop två skåp vara för korta. Dvs de skruvar som följer med och ska hålla ihop högskåpet med bänkskåpet.

Hoppas ni fattar?

Mvh erik
Täcksidorna ska gå ner för att få snyggast resultat och så gör man i de allra flesta fall om ingenting gör att det är helt omöjligt.

Dock avråder jag dig från att använda de medföljande skruvarna som du nämner.

Kläm hellre ihop stommarna med tvingar så de ligger helt jämnt i framkant och ovankant, samt skruva fast dem i varandra med t.ex 3,5 x 30mm skruv.
Du får på så sätt ett mycket snyggare resultat och en smidigare montering.
Är man sen lite vass så sätter man skruvarna precis framför gångjärnsplattorna i skåpen och på så sätt döljs skruvarna av gångjärnen när luckorna hängs på plats.
Samtidigt tappar du inga hål för hyllplanen på detta viset heller.
 
Eftersom det är täcksidor på högskåp så bör du gå ned mot golvet, snyggast blir dock om du går till själva skåpets nederdel och inte mot själva golvet, Det är annat med stödsidor vid kyl/frys.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.