16 965 läst ·
13 svar
17k läst
13 svar
Täcksidor högskåp bredvid kyl + frys
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Helt riktigt att du inte behöver det där om du inte vill rama in luckorna på högskåpen.
Något jag personligen tycker är både snyggt och som fyller en vettig funktion är däremot en sida mellan kyl/frys och dess ovanskåp.
Ovanskåpen har nämligen en tendens att hänga i framkanten med tiden, men detta eliminerar man genom att ha en stödsida som går ner til golvet.
Något jag personligen tycker är både snyggt och som fyller en vettig funktion är däremot en sida mellan kyl/frys och dess ovanskåp.
Ovanskåpen har nämligen en tendens att hänga i framkanten med tiden, men detta eliminerar man genom att ha en stödsida som går ner til golvet.
En annan fråga... kikar på längden på täcksidorna på IKEA. För högskåp och bänkskåp är täcksidorna lika långa som skåpen minus sockeln (16 cm) men för väggskåpen är täcksidan 7 cm längre än stommen (99 cm för ett 92 skåp). Hur kommer det sig?
/Fredrik
/Fredrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Naturligtvis är det för att täcka sidan om man vill ha dekorlist under skåpen.
I annat fall sågar man av dem i ovankant.
Ett tips som jag tycker är snyggare om ni ska ha takanslutning är att ni offrar pengar och köper långa täckidor som ni sågar ner så att de täcker från nedankant och ända upp till taket istället för att bara täcka sidorna på skåpen.
I bästa fall kan ni använda en stor sida till två väggskåpssidor.
Ska ni ha dekorlist under skåpen låter ni naturligtvis dem även sticka nedåt den biten.
På detta vis slipper ni skarva takanslutningen i hörnorna på skåpen och det blir en snyggare lösning... tycker jag i alla fall...
I annat fall sågar man av dem i ovankant.
Ett tips som jag tycker är snyggare om ni ska ha takanslutning är att ni offrar pengar och köper långa täckidor som ni sågar ner så att de täcker från nedankant och ända upp till taket istället för att bara täcka sidorna på skåpen.
I bästa fall kan ni använda en stor sida till två väggskåpssidor.
Ska ni ha dekorlist under skåpen låter ni naturligtvis dem även sticka nedåt den biten.
På detta vis slipper ni skarva takanslutningen i hörnorna på skåpen och det blir en snyggare lösning... tycker jag i alla fall...
Absolut... pengar är bara pengar...
. Någon dekorlist blir det inte. Och skarvar är jag allergisk mot så det blir att köpa de täcksidor som behövs och blir det spill så blir det spill... Värre med avslutningen på högskåpet då jag gärna hade velat ha en täcksida som är 2500 mm. Antar att det går att beställa i bygghandeln... Skarvar vill man som sagt helst undvika... tack för tipset...
/Fredrik
/Fredrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår dig och tycker det är lika trist med skarvar, men det är tyvärr en av nackdelarna med Ikea.hfh75 skrev:Absolut... pengar är bara pengar.... Någon dekorlist blir det inte. Och skarvar är jag allergisk mot så det blir att köpa de täcksidor som behövs och blir det spill så blir det spill... Värre med avslutningen på högskåpet då jag gärna hade velat ha en täcksida som är 2500 mm. Antar att det går att beställa i bygghandeln... Skarvar vill man som sagt helst undvika... tack för tipset...
/Fredrik
Vet inte hur ditt högskåp är placerat, men antar att det kommer sidan om ett vanligt bänkskåp och då kan man ju lägga en skarv i höjd med bänkskåpets ovankant och den enda lilla bit synlig skarv blir ju då i framkanten strax under bänkskivan och det syns ju inte så mycket som en ful stor skarv däruppe.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I sådant fall blir det svårare för dig att lösa det som jag skrev för då får du ju synlig skarv rakt över hur som helst och eftersom Ikeas täcksidor bara är motsvarande höjden på skåpet så tvingas du ju ha skarv både uppe och nere...eller...hfh75 skrev:
...så lägger du en snygg skarv på mitten som döljs av något praktiskt.
Själv har vi t.ex en ordentligt fräsch anslagstavla som hänger på vår högskåpsavslutning.
Ett annat alternativ om du har ett snickeri i närheten, är ju att få dem att tillverka en sida så likvärdig Ikeas som möjligt, fast med ett längre mått så att du iaf kan nå med den från högskåpets botten och upp till taket.
Personligen så hade jag satt stödsidor även emellan kyl och högskåp...
Sen brukar man normalt sett göra så att täcksidor och stödsidor följer stommen... alltså om du har 2500 i takhöjd så går du med täcksida till skåpets överkant, sen kommer takanslutningen en bit in...
Sen brukar man normalt sett göra så att täcksidor och stödsidor följer stommen... alltså om du har 2500 i takhöjd så går du med täcksida till skåpets överkant, sen kommer takanslutningen en bit in...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen gillar inte jag den lösningen eftersom man då får en dammsamlande kant där.cullberg skrev:
Idén med skarven på mitten kanske inte är så dum, ju färre skarvar desto bättre. Fast det får bli ett snack med lokala snickeriet först.... dom skall ju också ha något att göra...
Tack för tipsen..
/Fredrik
Tack för tipsen..
/Fredrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg