Hej!

Tänkte höra om någon vet om de är någon kvalitets skillnad på franke och intra? Skiljer rätt mycket i pris iaf. Den bänken jag ska ha ska vara 1400x600x40 kostar 6000kr om den är från intra och 3500kr från franke, så är de någon skillnad som rättfärdigar prisskillnaden?

Vi sitter just och grunnar på detsamma, samma fabrikat och samma storlek. Den enda skillnaden vi hittar är lite design och en diskmedelspump som ingår i Intras, men 2500 är det inte riktigt värd....
Franke är ju ett välkänt märke vad gäller diskbänkar och vi tänker nog gå på deras.

Jag skulle kolla tjockleken på plåten och hur de är reglade/stöttade på undersidan. Tjock plåt och stadigt underrede är bra.
Jag har Franke och den har träreglar med en tunn spånskiva under de platta ytorna. Plåttjockleken har jag inte koll på.
Det kunde ha fått vara lite stadigare både vad gäller tjocklek på plåten och underredets konstruktion kan jag tycka.
Vi fick t.ex bygga en egen klots under alltihop för att få fast blandaren på ett stadigt sätt. Och de plana ytorna rör sig lite när man trycker på dem.
Om Intra är bättre eller sämre har jag ingen aning om.

Stala är ju också ett sådant bolag som gör lite billigare diskbänkar. Vi köpte en Stala -via K-rauta - till vårt gårdshus och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. På grund av konstiga mått har vi varit tvungna att köpa en betydligt dyrare till vårt eget kök och det märks så klart att den är mer välgjord, men jag tyckte att vi fick mycket för pengarna med den där Staladiskbänken. Vi kunde t.ex. fästa blandare utan några problem.

nela skrev:
Men hur som helst är Franke (den som du ska köper kallas DB?) och Intra´s oftas helpressade diskbänkar (då pressas diskbänken inkl disklådorna av ett stycke plåt!). Helpressade har inte särskild djupa disklådor. Och arbeta med en disklåda på endast 160mm djupt är inte roligt alls.
Jag har en Franke som har 200 mm djup disklåda, så det där är inte någon generell sanning.

Om jag får gissa är Frankes allra billigaste bänkar pressade i ett stycke.
Vår däremot har relativt djupa hoar som utan tvekan är svetsade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.