22 406 läst ·
25 svar
22k läst
25 svar
induktionshäll i jämnhöjd med bänkskiva
Antar att det beror på hur mycket "patina" man accepterar med tiden
En kök idag är ju både arbetsplats och samtidigt en möbel i många fall
Om bänkytorna är stora är det snyggt att bryta av med ett alternativt material
vid våta och varma (vask och häll) ytor är sten praktiskt och snyggt
intilliggande avställningsytor i massivträ
En kök idag är ju både arbetsplats och samtidigt en möbel i många fall
Om bänkytorna är stora är det snyggt att bryta av med ett alternativt material
vid våta och varma (vask och häll) ytor är sten praktiskt och snyggt
intilliggande avställningsytor i massivträ
Trä intill häll är det väl många som harTessok skrev:
Hade jag haft massiv ek, valnöt eller liknande hade jag nog planmonterat den, nu har jag laminat så det fick bli enligt normalt förfarande. http://www.byggahus.se/attachments/forum/socialt-projekt/22212d1224483563-en-liten-bit-dsc_0670.jpg
Hur som helst så får man säkert hålla efter runt hällen och vara lite mer noggrann.
Kan meddela att vi köpte den billigaste bänkskivan (fråga mig inte vad det var för träslag) på Bauhaus som vi lutade för att få mörkare färg och sedan behandlade med olja. Den ligger dikt an mot vår spis och två år senare är den fortfarande lika fin. Vet ju inte vad som händer om 20år men så länge hade vi inte planerat att behålla varken hällen eller skivan...Tessok skrev:
Att det inte skulle innebära några som helst problem med att ha hällen intill massivträ kan jag inte förstå
Vad jag sett så blir det självklart förändringar i utseendet med tiden i ett material som är sugande
Värme från kokkärl o stekpannor måste också ge spår i ytan
Är ni lika entusiastiska när det gäller materialval vid vasken?
Vatten kan väl knappast vara några problem det heller?
Vad jag sett så blir det självklart förändringar i utseendet med tiden i ett material som är sugande
Värme från kokkärl o stekpannor måste också ge spår i ytan
Är ni lika entusiastiska när det gäller materialval vid vasken?
Vatten kan väl knappast vara några problem det heller?
Vi har bott på två ställen med träskiva i kök och i ett med dålig laminatskiva. Vi kommer aldrig mer att ha träskiva eller billigt laminat i köket. Vi är nog ganska normalt försiktiga, torkar av kladd och vatten, oljar in regelbundet. Men trots det har skivorna blivit mörka vid ho och häll. Det går inte att undvika, det ligger i materialets natur. Med en träbänk måste man hela tiden vara mycket försiktig, barnen får inte kladda mm. En billig laminat (typ Ikea) är inte mkt bättre den, Kanter och skarvar är mkt känsliga för fukt, ytan tål ingenting.
Trä är ett underbart material, men passar inte som köksbänkskiva.
Trä är ett underbart material, men passar inte som köksbänkskiva.
"Barnen får inte kladda"?? Vi har ek, behandlad med hårdvaxolja och kladd är inget problem. Bara att torka bort även om det har fått torka in först.
Ser inga problem runt hällen heller men det är klart, den har bara varit i bruk i åtta månader så vad vet man vad ständigt fettstänk gör med tiden även om det hittills bara har varit att torka bort det också. Men just fett brukar ju inte vara det mest skadliga för trä...
Värme är jag inte orolig för. En induktionshäll blir ju inte särskilt varm annat än just där kärlet står.
Det är nog medlet som man rengör hällen med som oroar mig mest....vem vet, kan det lösa upp fastbränd gucka kan det nog rå på hårdvaxoljan också. Så jag brukar vara försiktigt med vart det hamnar...
Hon har vi dock inte i träskiva eftersom jag är en sån där som vill ha hel rostfri diskbänk och inget annat.
Ser inga problem runt hällen heller men det är klart, den har bara varit i bruk i åtta månader så vad vet man vad ständigt fettstänk gör med tiden även om det hittills bara har varit att torka bort det också. Men just fett brukar ju inte vara det mest skadliga för trä...
Värme är jag inte orolig för. En induktionshäll blir ju inte särskilt varm annat än just där kärlet står.
Det är nog medlet som man rengör hällen med som oroar mig mest....vem vet, kan det lösa upp fastbränd gucka kan det nog rå på hårdvaxoljan också. Så jag brukar vara försiktigt med vart det hamnar...
Hon har vi dock inte i träskiva eftersom jag är en sån där som vill ha hel rostfri diskbänk och inget annat.
Var och en gör naturligtvis som den vill.
Jag bara redovisar mina erfarenheter av träbänkar som har legat där i flera år. I båda husen var träbänkarna ca 5 år gamla när vi flyttade in och de var då märkbart påverkade. Mycket troligt att bänkarna bara var oljade och inte hårdvaxade, möjligt att det gör en skillnad över åren.
I dag i vårt nybyggda hus har vi en hel rostfri bänk där ho och gasolhäll är inmonterade. I köksön har vi högkvalitativt laminat med en diskho i. Detär så vansinnigt mycket enklare att hålla dessa material rena än vad det var med träskivorna.
Sen kan jag också förstå att man ibland gör avkall på funktionaliteten för estetiken. Det har vi själva gjort i vårt hus på sina ställen, men inte i köket.
I dag i vårt nybyggda hus har vi en hel rostfri bänk där ho och gasolhäll är inmonterade. I köksön har vi högkvalitativt laminat med en diskho i. Detär så vansinnigt mycket enklare att hålla dessa material rena än vad det var med träskivorna.
Sen kan jag också förstå att man ibland gör avkall på funktionaliteten för estetiken. Det har vi själva gjort i vårt hus på sina ställen, men inte i köket.
Ja, vet du, jag tror faktiskt att hårdvaxoljan gör stor skillnad jämfört med vanlig olja. Vi hade laminat där vi bodde tidigare och jag upplever faktiskt vår hårdvaxoljade ekskiva lika lätt att torka av som laminatet var.
Lyfter tråden lite för jag funderar på detta också.
Har idag en häll i en 4cm ek-skiva. tycker det samlas så mycket skit under hällkanten och skulle man sänka ner hällen ca 5mm så kommer den bli helt plan. Täta med en ekfärgad silikon sedan. Hur gjorde ni. Fräste ni med en handfräs eller hur gick ni till väga. eftersom skivan sitter fast så kan jag nog bara fräsa tre sidorna.
Sedan så kan jag varmt rekommendera hårdvaxolja. Jag köpte osmos hårdvaxolja och ja på det för två år sedan. Det tål allt och det blir inga fläckar av vatten som torkar upp. Det ser fortfarande fin ut förutom där man arbetar mest. för där slits det en hel del men det är fortfarande helt okej där. Lite mattare bara. Annars så är den lite glansigare än vanlig oljad men inte mycket. Alla som har ek skiva hemma som jag känner har bytt när dom har sett hur våran skiva ser ut. Det är nästen så man funderar på att olja in köksbordet och stolarna i oljan.
Har idag en häll i en 4cm ek-skiva. tycker det samlas så mycket skit under hällkanten och skulle man sänka ner hällen ca 5mm så kommer den bli helt plan. Täta med en ekfärgad silikon sedan. Hur gjorde ni. Fräste ni med en handfräs eller hur gick ni till väga. eftersom skivan sitter fast så kan jag nog bara fräsa tre sidorna.
Sedan så kan jag varmt rekommendera hårdvaxolja. Jag köpte osmos hårdvaxolja och ja på det för två år sedan. Det tål allt och det blir inga fläckar av vatten som torkar upp. Det ser fortfarande fin ut förutom där man arbetar mest. för där slits det en hel del men det är fortfarande helt okej där. Lite mattare bara. Annars så är den lite glansigare än vanlig oljad men inte mycket. Alla som har ek skiva hemma som jag känner har bytt när dom har sett hur våran skiva ser ut. Det är nästen så man funderar på att olja in köksbordet och stolarna i oljan.
Klicka här för att svara