S
Stefan Andersson3: [citat] Ja , enskilda hantverksarbeten är nog svårt att få någon att göra, om man har vite krav. För våran del är det ett bygge av nytt hus från grunden. Vi har skrivit kontrakt för låsa prislistan , men inte gjort själva slutbeställningen. Så kan vara läge att prata om vite. Funderade på att lägga fram det att vi kommer förmodligen återgå till standar val från våra
7 svar · 2,4k läst
·
kisumisu
kisumisu: [citat] Jo jag håller med. Inom piratkretsar har man alltid hånat kortnasare dvs personer som säljer färdiga piratkort eller kortdelning. Men av någon anledning så har IP tv blivit accepterat. Är ju precis samma sak om inte än värre! Sedan blir det ju rätt enkelt spåra upp användare också. Inte alla som använder vpn och vpn är väl heller inte idiotsäkert som vissa påstår.
99 svar · 56,0k läst
Dannnnnnne
Dannnnnnne: [citat] Jag tog en kontakt med honom men han är inblandad i ett ventilationsföretag som våran byggare använder sig av så det kan bli en jäv situation. Jag får kika vidare!
2 svar · 1,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror att alternativa lösningar, som att ladan i sin helhet skulle höra till ens fastigheten eller att ni rent av omreglerar gränserna så att ladan helt ligger inom ens fastigheten är sämre, eller i alla fall mer olönsam. Nu är det väl i allt väsentligt inte konstigare än radhus som delar vägg eller två villor som har sammanbyggda garage. Sälj de två objekten separat och håll
5 svar · 1,3k läst
·
R
Renoveringsrookien: Update: Tillslut, efter sex års harvande med kommunen fick vi förhandsbesked beviljat, till viss del via informationen vi fått här. Tillslut fick vi också en handläggare som hjälpte till och förde arbetet framåt. Stort tack för all hjälp och bollning.
51 svar · 9,4k läst
·
M
-MH-: https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/riks/2020/02/ny-medlemsforman--juridisk-vagledning/ Vilken typ av frågor kan man ställa? – Juridiska frågor som rör företagandet. Exempelvis kan du ställa frågor om äganderättsintrång, arrende, fastighetsrätt och miljötillstånd.
7 svar · 2,2k läst
S
Sigge1960: [citat] Kommunen är inte det samma som den myndighet som har beviljat förhandsbesked. Förhandsbesked prövas med stöd av PBL. Att kunna lösa VA ingår även där men det kan lika gärna handla om enskilt vatten och avlopp.
33 svar · 9,6k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Var och en kan anse vad den vill, Svea Rikes Lag ser ut på detta vis. Barn har en absolut arvsrätt efter sina föräldrar. Även såna föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.
51 svar · 5,6k läst
B
Brainsplitter: [citat] Jag tror, av det jag kunde se av underlagen, att det är troligen olika program. Fakturan görs i Visma och kräver att man skriver in beloppen manuellt mot. Höll på att gå i taket när de ändrade detta på mitt tidigare jobb, då kunde man trycka på en knapp och fakturorna kom ut. Sedan tyckte någon att vi behövde Visma och då vart de manuellt arbete med beloppen,
64 svar · 18,1k läst
·
M
Anonymiserad 433451: [citat] :crysmile: Ja.. vore roligt att få se om det är lövvirke eller barr... vissa lövträd är ju värda en hel del..även som legat länge.. barrstockar blir ju dåliga fort.. Kan vara roligt att klyva själv för att se hur de är i skick... industrin kan man glömma..
12 svar · 1,8k läst
R
Räknenisse: [citat] Ansvaret för anläggningar som pump m.m. regleras vanligtvis på andra sätt än genom servitutet. En första fråga är ju vem som äger dem - härskande, tjänande eller gemensamt. Och därefter vilka civilrättsliga avtal som kan tänkas vara överenskomna rörande deras användning och finansiering. Som du uttrycker dig så låter det som du anser att servitutet skulle tala emot,
126 svar · 66,1k läst
useless
useless: Det är inte ett 'dolt fel' sett ur Jordabalkens synvinkel eftersom det är en riskkonstruktion med många år på nacken. Den möjliga framkomliga vägen i så fall är att stämma säljaren för någon form av bedrägligt beteende om vederbörande medvetet har dolt felet. Dock tror jag det är svårt att bevisa vem som har gjort vad och vilket uppsåt man har haft, så utsikten att vinna är
8 svar · 1,4k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Det här med materialbrist och sjuka prishöjningar är ett läge jag aldrig varit med om efter mina 20 år i branschen. Jag förstår verkligen din oro. Ingen vill att förseningar ska uppstå med de extrakostnader det evt. Innebär både för dig och evt. För företaget. Ingen är intresserad av förseningar vare sig det finns ett vite inblandat eller inte. Nästa projekt är högst
17 svar · 3,1k läst
M
-MH-: [citat] " [bild] 7 § En överlåtelse av ett föremål som hör till en fastighet gäller inte mot tredje man, förrän föremålet skiljs från fastigheten på ett sådant sätt att det inte längre kan anses höra till denna, eller ett beslut enligt fastighetsbildningslagen (1970:988), ledningsrättslagen (1973:1144) eller anläggningslagen (1973:1149) om att föremålet inte längre skall
1 svar · 1,9k läst
useless
useless: Det viktiga är hur gammalt huset och renoveringarna är och vilket skick det är i största allmänhet. Är det helt nyrenoverat av en firma så minskar kraven på undersökning. Bakfall t ex är inte förväntat om en firma med alla papper på plats har gjort jobbet. Dock är just det felet ganska lätt att upptäcka iallafall, så det är fortfarande tveksamt om det är ett dolt fel.
6 svar · 2,3k läst
F
fsn: [citat] nu skulle ju en bild hjälpa, men det låter som att en pip/krök på röret skulle lösa det. En genomföring genom yttervägg skall luta utåt så det låter inte direkt fel.
22 svar · 14,1k läst
Fiano1
Fiano1: Hej, vi är överens om vad som har ändrats och det är utöver offerten. Det som var aktuellt i min fråga är hur man får till rätt antal timmar som är utförda på bygget. Jag har efter att jag skrev mitt inlägg fått tag på företaget och bett om en utskrift från deras "timbokföring" för att kunna jämföra vad jag har för anteckningar. Jag är medveten om att x-antal timmar har
5 svar · 1,8k läst
M
mojjen: Om vi lägger reglerna åt sidan. Min gissning är att om du gör lite enkel teknikträning etc, och inte köyyar påp. Bygger regelrätt bana osv, så tror jag ingen kommer klaga på en el-cyckel. men drar du igång en bensindriven, så kommer grannarna tycka det är kul första gången, klaga andra och ringa kommunen 3e. Det den som sitter på och bara puttrar, är nog rätt enerverande, Det
28 svar · 7,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] En samfällighetsförening kan inte reglera er privata egendom, bara driften av de gemensamhetsanläggningen. Äger ni t ex tak eller fasad tillsammans så är det samfällighetens gemensamma problem.
5 svar · 1,9k läst
F
Fritte1970: Lite mer uppgifter: vår säljare köpte huset 2008 då dom fick ett mätprotokoll som gjordes strax innan av ett företag som heter Areakorrekt ornbydesign AB. Det var första bilden i tråden. I samband med att jag tog kontakt med olika försäkringsbolag så tar dom uppgifter från fastighetsregistret där det står boarea 169kvm bi 83kvm men jag sa att det är 207kvm i bo. Kollar man på t ex
8 svar · 3,4k läst
·
Matte001
Matte001: [citat] Du svarar själv på din fråga. Kommunen har gjort bedömningen att läget inte är illa nog. Bor du som rågranne med fastigheten?
77 svar · 11,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Bad luck, you would have better odds if there were only one contract with one builder. You have to do your research of the companies you´re suing of course. If you don't get any response later on, send the dogs (laywers) on them, no mercy!
3 svar · 631 läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Konstruktören är ju den person som berättar hur man gör detta riskfritt. Det enda skulle väl vara från Styrelsen sida att de tar in en konstruktör för att värdera det din konstruktör sagt. Annars så har jag svårt att se vad du ska göra mer. Men rent juridiskt så får de väl säga nej då det är ett ingrepp i bärande konstruktion. Känns som en förskjutning av röret
12 svar · 1,9k läst
·
F
fsn: [citat] oavsett vilket så är det säkert löst nu då detta var för 5 år sen.
13 svar · 7,5k läst
B
Beppo: [citat] Eftersom det vanligen spelar roll vart vattnet kommer ifrån och vem som har ansvar för det i sådana här lägen. Den betydelsen tänker jag på. Sen känns det som att eftersom det är ett rätt lurigt sätt att äga en del av en länga så borde någon från början ha tänkt på problematiken och att kanske sådana saker som tak, avvattning, avlopp på något vis finns något skrivet
6 svar · 6,7k läst
·
M
Manfreds: Avstyckning kan aldrig ske med tvång. Klyvning sker på ansökan av minst en delägare. De som ej framför yrkande blir tilldelade gemensam lott. För att genomföra en klyvning utan ÖK krävs att iaf en lott kan bildas enligt yrkande. Som andra nämnt ska lottens värde motsvara delägarens andel, eller inte avvika avsevärt. Detta går att avtala bort. Om inget annat avtalas ska avvikande
13 svar · 3,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Här finns ett avgörande i MÖD som är intressant (Mål: 9086-14): https://www.domstol.se/mark--och-miljooverdomstolen/mark--och-miljooverdomstolens-avgoranden/2015/74533/ I korthet så krävs bygglov för ändrad användning när hela eller del av byggnaden väsentligen byter användningsområde. Vad som är väsentligt annat område kan läsas ur detaljplanen. Så förråd i bostad till
4 svar · 1,3k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Du och alla andra på detta forum ska givetvis dela med sig av sin erfarenhet. Att alla inte har samma erfarenheter och åsikter är väl det ett forum är till för. Man utbyter erfarenheter och tjivas lite. Alla kommer inte alltid hålla med alla. Men när det kommer till folk som skriver påståenden som saknar substans så reagerar iaf jag. Bygga hus har ingen egen ”Svart lista”
18 svar · 8,0k läst
Catharina Åberg
Catharina Åberg: [citat] Det är den frågan som är viktigast, försäkringsbolagen har ju ingen skyldighet logiskt sett. De ska inte ta hand om dessa skojare…
50 svar · 26,9k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Hej och välkommen hit :D! Härmed får du utmärkelsen Dagens trådlyft av tredje storleken!
11 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.