Mitt (förra) jobbs konkurs är klar och inser att jag kommer få 5% av mina fordringar dvs semester komp övertid och lön

Mår piss när allt är borta .. finns det någon väg ut ur detta så som hemförsäkring el dyl ..

Hjälp hjälp

Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Mitt (förra) jobbs konkurs är klar och inser att jag kommer få 5% av mina fordringar dvs semester komp övertid och lön

Mår piss när allt är borta .. finns det någon väg ut ur detta så som hemförsäkring el dyl ..

Hjälp hjälp
går inte statliga lönegarantin in?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
går inte statliga lönegarantin in?
Jo men det gäller din grundlön 3mån plus sista semestern .. allt annat HEJDÅ

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jo men det gäller din grundlön 3mån plus sista semestern .. allt annat HEJDÅ
Hur mycket utöver detta är det som du inte fått?

Vill inte spoila av flera anledningar men mer än 20k

Har du hittat ett nytt jobb?

G gbgustaf skrev:
Har du hittat ett nytt jobb?
Ja jag har vart där ett tag nu men fick delgivning idag om gammeljobbet

Lönegarantin ger max ~190000. Men den verkar lite svårtolkad. Går få för 8 månader plus semester, men handlar om från när konkursansökan gjordes.

Har du gått utan lön länge och väntat med att ansöka om konkurs är utsikterna för de första lönerna dåliga tyvärr.

Är du medlem i fackförbund bör de kunna ge råd. Hemförsäkring låter osannolikt, men fråga. Inte omöjligt att få lite om de är schyssta.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Lönegarantin ger max ~190000. Men den verkar lite svårtolkad. Går få för 8 månader plus semester, men handlar om från när konkursansökan gjordes.

Har du gått utan lön länge och väntat med att ansöka om konkurs är utsikterna för de första lönerna dåliga tyvärr.

Är du medlem i fackförbund bör de kunna ge råd. Hemförsäkring låter osannolikt, men fråga. Inte omöjligt att få lite om de är schyssta.
Jag har fått lönegaranti 2mån nytt jobb efter det .. mitt förbund har hjälp till mycke

När allt var klart och alla papper hemskickade så kom allt upp till ytan åter igen med krångel och alla slantar jag gick bet om

R Rampage2216 skrev:

Men man får bara grundlön och viss rörlig lön under en begränsad tid

Men man får bara grundlön och viss rörlig lön under en begränsad tid
Ja tyvärr är det väl en del som går förlorat i komp, ob, övertid. Sjukt sura pengar som man jobbat för. Har själv en massa sparat som jag inte velat gå bet om. Tur för mig att firman omöjligtvis går konkurs.

Tycker gott lönegsrantin kunde varit mer generös. Den psykiska ohälsan som orsakas för vanligt folk i din sits kostar säkert mer i det långa loppet.

Har tyvärr inga fler tips. Önskar dig lycka till och hoppas din nya arbetsplats blir en bra trygghet.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Lönegaranti vid konkurs är tyvärr en klassisk bedrägeriform. Att det allmänna skulle stå för mer än de gör nu är nog på många vis en dålig idé. Och att man inte kan få rörlig, prestationsbaserad ersättning från ett företag i konkurs är ju egentligen inget konstigt – inget överskott finns ju att dela på.

Tråkigt för TS, men en väckarklocka för andra som jobbar på skakiga bolag att inte ha för mycket ersättning innestående.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lönegaranti vid konkurs är tyvärr en klassisk bedrägeriform. Att det allmänna skulle stå för mer än de gör nu är nog på många vis en dålig idé. Och att man inte kan få rörlig, prestationsbaserad ersättning från ett företag i konkurs är ju egentligen inget konstigt – inget överskott finns ju att dela på.

Tråkigt för TS, men en väckarklocka för andra som jobbar på skakiga bolag att inte ha för mycket ersättning innestående.
Fattar ditt resonemang men man kan ju inte heller misstänka sin arbetsgivare och därmed iaktta försiktighetsprincipen år in och år ut .. :surprised:

Samtidigt så är ju några tusenlappar på sista raden lite inom felmarginalen efter flera års jobb. Totalt handlar det väl om miljoner som betalats ut.

Obs, jag vill inte på något sätt förringa din sits och jag förstår att det känns surt, men 'shit happens'. Ibland får man en vattenskada, krockar med bilen eller halkar på en isfläck. Det känns orättvist men kunde väl egentligen kunnat vara mycket värre.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Samtidigt så är ju några tusenlappar på sista raden lite inom felmarginalen efter flera års jobb. Totalt handlar det väl om miljoner som betalats ut.

Obs, jag vill inte på något sätt förringa din sits och jag förstår att det känns surt, men 'shit happens'. Ibland får man en vattenskada, krockar med bilen eller halkar på en isfläck. Det känns orättvist men kunde väl egentligen kunnat vara mycket värre.
Jo jag klarar mig och nytt jobb har jag .. känns bara så jävla surt att bli av med en ansenlig summa på XX.000

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.