Har några andra råkat ut för detta med C4 energi eller annat fiberbolag och fått rätt till slut ?
I deras avtal står det att de drar fram fiber till tomtgränsen ( i ett dokument står det 25 m in på tomten ) . Resterande sträcka kostar 100:-/m extra. Men jag bor på en lantbruksfastighet och de hävdar att tomtgränsen är samma som fastighetsgränsen ( Att tomgränsen är samma som fastighetsgränsen gäller för det mesta på vanliga villatomter men inte på lantbruksfastigheter ). Tomtgränsen har jag fått fastställd av länsstyrelsen för några år sedan.
Min fastighetsgräns är cirka 150 m från huset medan min tomtgräns är bara några få meter från huset.
De vill ha 13000:- för att gräva ner fibern denna sträcka . Det finns ju lantbruksfastigheter där sträckan till tomten kan vara flera kilometer och kan passera både vägar och vatten beroende på var de lägger anslutningspunkten . Inte rimligt.
Jag hävdar att de inte kan skriva tomtgräns men mena fastighetsgräns i ett avtal och komma undan med det men de ger sig inte.

Vi fick fiber med C4 energi förra året. Jag vet att detta problem stöttes och blöttes mycket i byn. Vi som bor i villakvarteren var ju inget problem. Jordbruksfastigheterna en helt annan sak, där steg summorna för varje meter efter de första 25 (som ingick). Nu lusläste jag inte avtalet för jordbruksfastigheterna utanför/runtomkring byn men det uppdagades snabbt att deras kostnad skulle bli en helt annan för dragningen av fibern. Varianten kan ju vara att du gräver rännan själv, det alternativet fanns när vi fick erbjudandet...

Som sidnot. Vi är nöjda med fibern, de alternativ som C4 har ang. TV/Internet har nästan halverat månadskostnaden för TV (sparar ca 5000/år) och speedat upp internethastigheten från ca 20/10 till 250/250 (till i princip samma kostnad som den tidigare ADSL-företaget). Lycka till med allt :-)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
B Bengt_Salmose skrev:
Jag hävdar att de inte kan skriva tomtgräns men mena fastighetsgräns i ett avtal och komma undan med det men de ger sig inte.
Onekligen har de formulerat sig slarvigt i avtalstexten, men det känns ändå ganska självklart vad de menar.
Tomtgränsen på en lantbruksfastighet är ju dessutom inte klart definierad.

Ännu tråkigare är att förläggningen utanför tomten vare sig berättigar till rot-avdrag eller får räknas som en kostnad i näringsverksamhet. Det är nog bara att slanta upp om man vill ha fiber, tyvärr. Tycker 13 000 kr ändå lät billigt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B
Näringsfastihgheten har också nytta av fiber borde därför kunna göra avdrag för

C
B nord123 skrev:
Näringsfastihgheten har också nytta av fiber borde därför kunna göra avdrag för
Det kan man tycka, men fiberdragning till bostadshuset räknas i sin helhet som en privat kostnad.

Vanligt att det finns en maxgräns i avtal, kan vara närmaste väg, 25m, etc, som gäller på fastighet. Sedan kanske entreprenörerna inte tillämpar utan enbart när det blir speciellt krångligt utifrån kundönskemål.
Så att det kan uppstå extra kostnader är inte helt ovanligt även på vanlig villafastighet.

Man kan ju alltid beställa grävning på en jordbruksfastighet, etc, och föra kostnad på näringsdelen.

C
A AndersS skrev:
Man kan ju alltid beställa grävning på en jordbruksfastighet, etc, och föra kostnad på näringsdelen.
Klart man kan, men det är som sagt inte tillåtet.
Se https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/341459.html?date=2015-08-25

4.4 Installation av bredband och telefoni i en privatbostad (fråga 4)
Utgifter för kabeldragning och installation av bredband och telefoni i en privatbostad är inte avdragsgilla i inkomstslaget näringsverksamhet eftersom de enligt Skatteverkets uppfattning hänför sig till privata levnadskostnader (9 kap. 2 § IL). Detta oavsett om näringsverksamheten har ett behov av denna typ av installationer eller var i bostaden som själva anslutningspunkten är placerad. Denna typ av installationer kan i stället komma att beaktas inom ramen för kapitalvinstberäkningen.

Avdrag medges däremot för tillkommande kabeldragning och installation inom bostaden under förutsättning att den tillkommande dragningen avser en särskilt inrättad del av bostaden där näringsidkaren bedriver verksamhet, se Skatteverkets ställningstagande 2005-04-20, ”Enskild näring – lokal i privatbostadsfastighet”, dnr 130 227116-05/111. Motsvarande gäller för bostadsrättslägenhet eller en ägarlägenhet som utgör en privatbostad.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag får väl gräva vad jag vill på fastigheten.;)
Sedan kan ju diket användas till vad som helst och jag kanske senare också lägger igen det.

Huvudsakliga frågeställningen var inte själva grävningen . Klart jag kan gräva själv eller svälja att de vill ha 13000 :- för att gräva de 150 meterna och ta betalt för 130 á 100:-/m.

Nej problemet är avtalet . De kan inte skriva ett avtal och sedan inte stå till det . Det är ju ingen skuttefirma så bättre koll på lagar och avtal borde de ha. Avtalet är samma för villor som för lantbruk .
Alla lantbruksfastighet med bostad har en tomt och tomtgräns . Det är bara att titta i fastighetstaxeringen. Sedan är det kanske inte så att fastighetsägaren vet var tomtgränsen går men man kan nog utgå från gränsen mellan bostadens trädgård och jordbruksmarken eller gårdsplanen som tillhör lantbruksbyggnaderna.

Jag har läst igenom villkoren för ett antal andra bolag . En del anger fastighetsgränsen , ibland med tillägg för lantbruksfastighet där det är fram till byggnaderna som gäller . Men de flesta anger att de drar fram till bostadshuset.
Så det är inte oskäligt att tro att C4 avtalet skall gälla.

Jag fick nergrävt 450m slang till värmepumpen . I och för sig 20 år sedan . Det tog en förmiddag och kostade 10000:-
Det är sandjord i hagmark och tre staket skall passeras så de borde kunna plöja ner slangen . Det har jag sett dem göra längs med vägen och det går fort . Långsam promenadtakt när väl slangen är utrullad . Sedan skall de ju blåsa fibern igenom . Så en halvdags jobb för två gubbar är max det borde gå åt. 13000:- är kanske inte oskäligt för detta men inte billigt.

C
B Bengt_Salmose skrev:
Så det är inte oskäligt att tro att C4 avtalet skall gälla.
Är detta ett avtal som redan är ingånget/påskrivet eller är det en diskussion som uppstått inför tecknande?
Kollade för skojs skull vårt avtal, och där används tomtgräns i skriftväxlingen, men i själva avtalstexten står det fastighet.

C cpalm skrev:
Är detta ett avtal som redan är ingånget/påskrivet eller är det en diskussion som uppstått inför tecknande?
Kollade för skojs skull vårt avtal, och där används tomtgräns i skriftväxlingen, men i själva avtalstexten står det fastighet.
Det är ett påskrivet avtal !

Kan ta det från början . Har hållit på med detta i sju år nu.

Hösten 2013 kom det upp en skylt där jag bor om att det skulle dras fiber i området . Telefon numret på skylten ringde jag .Beställde muntligt fiber och fick ett cirka pris på 2-3 tusen för extra kabelgrävning. Ett tag senare blev jag uppringd och fick besked om att jag skulle få fiber i februari 2014 . Jag förberedde och drog ett kabelrör in i huset . Det kom ingen fiber och jag började ringa för att få besked . Ingen som svarade / växeln lämnade meddelande för att bli uppringd . Till sist tröttnade jag .
Något år senare så var de igång igen och fortsatte fiber installation i området . Ringde igen och fick besked att jag skulle skriva ett avtal . priset för extragrävningen gällde inte . Jag ville ha ett pris på det innan jag skrev på ett avtal. Skulle bli uppringd igen angående detta. Ingen hörde av sig.
Var på det igen lite senare och kollade deras planer på hemsidan. Då visade det sig att jag måste göra en ny intresse anmälan .
I augusti 2016 kom ett mail om att jag skulle göra en beställning som jag gjorde . Tystnad lång tid tills det kom ett avtal som jag skulle skriva under och returnera. Ville ha ett pris för den extra grävningen innan jag skrev på avtalet. Inget hände.
Våren 2020 var de igång och grävde här igen. Fick i maj 2020 ett mail från Telarco där de på en karta ritat in var överlämningspunkten var och att jag skulle gräva resten själv. Jag protesterade mot detta eftersom jag hela tiden velat ha ett pris på grävningen likaså placeringen av överlämningpunkten. Det finns en fiberbrunn längs med fastighetsgränsen med lämpligare placering och kortare sträcka. ( i deras avtal står det att överlämningspunkt och sträckning görs i samråd med beställaren ) .
I juni 2020 så läste jag igenom avtalet lite noggrannare och upptäckte då det där med att det stod tomtgräns.
Då var det ju "riskfritt" att skriva under avtalet vilket jag gjorde.
I augusti 2020 fick jag anslutningspunktenfick flyttad och ett pris på grävningen.
Eftersom jag hävdar att de skall dra till tomtgränsen accepterade jag inte detta .
Efter det så lade de ner projektet för min del.

Har försökt få hjälp från LRF ( som ger mig rätt ) men utan resultat.

C
B Bengt_Salmose skrev:
Det är ett påskrivet avtal !
Aha, då förstår man irritationen.

Vi hade också vår beskärda del av strul. Ej C4, men kommunalt bolag i en annan kommun. Men vi ville ha fibern så det var bara att nöta sig igenom utmaningarna. Men då var vi redan från början inställda på att vi skulle behöva lägga en större summa pengar på grävning inom fastigheten.

Läs avtalet på vilka grunder som C4 Energi kan säga nej till leverans, i vissa avtal står det t.ex. att det inte blir bindande förrän bekräftelse har gjorts av leverans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.