Vi bor i ett område med villor byggda 1971 och har fått vår gata omasfalterad. Detta gjordes av PEAB på uppdrag av kommunen. Vi försäkrade oss hos PEAB före asfalteringen att nivåer till gångar och garageuppfarter skulle bli de samma som tidigare. Så blev det inte utan asfalten ligger ca 3 cm högre än ingången in till tomten. Likaså ligger asfalten högre upp längs hela vår dubbla garageuppfart. PEAB har hänvisat till tekniska förvaltningen i kommunen. Vi har påtalat att regnvatten stannar på vår plattläggning och inte rinner ut på gatan. Vi får då följande till svar från kommunen:
"Vi måste alltid säkerställa att vattnet från våra gator inte rinner in på annans fastighet. Samma sak gäller fastighetsägarna som inte får leda ut sitt vatten på våra gator. Detta vet vi inte följs men så är lagen om man helt ska följa bestämmelserna. I detta fall så är det en liten nivåskillnad vid gången upp till ert hus. Vi bedömer den inte som onormalt hög med tanke på ovanstående och utifrån asfaltering med stor maskin. Trots det skulle vi ändå vilja hjälpa er genom att justera några plattor in på er tomt för att minimera asfaltskanten."
Är det någon som vet var det står att fastighetsägare inte får leda ut regnvatten från typ gångar och garageuppfarter på kommunens gator? Att bara justera några plattor kommer inte att hjälpa oss utan vi hade behövt att gatans nivå sänks till den ursprungliga. Någon som vet vad vi har har för rättigheter och vem vi kan överklaga hos?

Det brukar vara kommunens bestämmelser som säger att man inte får leda ut sitt dagvatten på gatan, så var det står beror på var ni bor. Egentligen vill de ofta att man ska ha fall mot en egen brunn på uppfarten och egen infiltration på fastigheten.

Om man går runt i nybyggda småhusområden så kan jag inte se att man har fall mot egen brunn på uppfarten eller har en egen infiltration. Bryter alla mot någon bestämmelse som finns någonstans?
Kommunen verkar vilja komma undan billigt.

Ni ska ta hand om dagvattnet på er egen fastighet. Det är inte något konstigt.

• Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Beror som sagt på vilken kommun det är och vad deras bestämmelser säger. I min kommun (stockholm) så är det tydligt att jag inte får leda dagvattnet över fastighetsgränsen hur som helst. Trots detta så verkar få villor ha anpassat sig...själv fick jag hämta min grusgång ute på gatan efter sommarens stora skyfall.

Det kanske är du som kommer billigt undan som kan få kanten utjämnad samtidigt som du får fortsätta bryta mot reglerna? :)

Vi tar ju hand om dagvattnet från hustaken via hängrännor och stuprör till kommunens dagvattenledning. Dagvatten som hamnar på tomten rinner ner i jord och i gräsmattor. Det är den delen av dagvattnet som hamnar på garageuppfart och gångväg in till huset som hos oss och hos den stora majoriteten av hus rinner ut på gatan. Menar du att det inte är så?

S Staffan-N skrev:
Beror som sagt på vilken kommun det är och vad deras bestämmelser säger. I min kommun (stockholm) så är det tydligt att jag inte får leda dagvattnet över fastighetsgränsen hur som helst. Trots detta så verkar få villor ha anpassat sig...själv fick jag hämta min grusgång ute på gatan efter sommarens stora skyfall.

Det kanske är du som kommer billigt undan som kan få kanten utjämnad samtidigt som du får fortsätta bryta mot reglerna? :)
Att jag får kanten utjämnad kommer tyvärr bara att leda till att vattnet samlas i en stor pöl på gången in till huset.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen har rätt. Ni ska hantera dagvattnet inom fastigheten eller leda det till en viss anslutningspunkt för dagvattenavlopp.

Här går att läsa Boverkets fina sammanfattning:

[länk]
Tack för svar. Kan detta verkligen krävas på en fastighet som byggdes 1971? Gäller det inte bara nybyggda områden. Vi har ingen anvisad förbindelsepunkt för avvattning.

sara hanna sara hanna skrev:
Tack för svar. Kan detta verkligen krävas på en fastighet som byggdes 1971? Gäller det inte bara nybyggda områden. Vi har ingen anvisad förbindelsepunkt för avvattning.
Vart tar dagvattnet från stuprören vägen på er fastighet?

Principen är att man alltid skall ta hand om sitt eget dagvatten. Om det sedan leds till kommunens dagvattenledningar som du har avtal med är en annan sak. Vill man vara paragrafryttare så är du troligen skyldig att ha ett galler precis vid utfarten så inget vatten kan rinna över tomtgränsen.
I praktiken leder nog alla ut sitt vatten från infarter, ut på gatan. Men det är inget du kan kräva.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi tar ju hand om dagvattnet från hustaken via hängrännor och stuprör till kommunens dagvattenledning. Dagvatten som hamnar på tomten rinner ner i jord och i gräsmattor. Det är den delen av dagvattnet som hamnar på garageuppfart och gångväg in till huset som hos oss och hos den stora majoriteten av hus rinner ut på gatan. Menar du att det inte är så?
Du kan - liksom jag - iaf skatta dig lycklig att fastigheten är såpass gammal att vatten från hustak får ledas till kommunens dagvattennät. Fastigheter som skapas idag brukar nästan alltid behöva magasinera även det vattnet på sin egen tomt.

Claes Sörmland
Det är samma reglering för en fastighet som bebyggdes 1971. Enda sättet att få leda dagvatten ut från fastigheten är och var via till kommunens dagvattennät via en anvisad förbindelsepunkt. Finns ingen sådan punkt upprättad eller ens ett dagvattennät i området så får man ta hand om sitt dagvatten på den egna fastigheten.

Men sen är det nog så att förr var de flesta rätt okunniga om regler och lagstiftning och på många håll har man gjort lite som man vill. På senare år har ju samhället juridifierats något enormt.

P-plats P-plats skrev:
Vart tar dagvattnet från stuprören vägen på er fastighet?
Det går ut i kommunens dagvattenledningar.

Det normala är att en kommun aldrig kontrollerar regelefterlevandet på privata fastigheter för än problem uppstår.
(Eller om anmälan inkommer)

Då gör en investering och alla med avvikelser beordrad att åtgärda dessa.

Kan vara bra att ha i åtanke.

Om möjligt bör du vända på argumentationen. Gatan bör inte vara så konstruerad att regnvatten från den rinner in på er tomt. Vi hade ett sådant fall i vår kommun där ena trottoaren användes som snöupplägg vid plogning och där den trottoaren hade felaktig lutning och en tomtägare fick in allt smältvatten via sin infart in i garaget år efter år. Där har kommunen pudlat och gjort om trottoaren en kort sträcka.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.