I
ingemarlundgren: [citat] Tack för svar. Det är enskild firma.
2 svar · 830 läst
E
Ekand: [citat] Det är oroande, takbytet gjordes med en genomtramsäker papp som drogs över vårt sticketak. Ingen ny spont eller plywood. Det var bästa lösningen enl dem. Firman som gjorde bytet har funnits sen jag var barn så förhoppningsvis gjorde de ett korrekt arbete . Men visst tvättar man tak uppifrån. Man strutar väl inte framifrån. Återstår att vänta in försäkringsbolagen.
2 svar · 1,1k läst
Matte001
Matte001: [citat] Skulle kunna vara det. Det kan vara lurigt att skrubba på det om det bara är en gummimassa utan underliggande väv.
49 svar · 10,0k läst
·
Matte001
Matte001: [citat] Tror du redan fått de råd som användbara i din situation och denna tråd känns rätt urspårad vid detta laget. Kontakta tidningen och informera om att annonsören försöker sälja något som inte är hennes. Vilket per definition är bedrägligt. Be och få annonsen borttagen. Kanske kräver annonsplatsen att du visar en kopia på polisanmälan. Det får du vara beredd på. Du får
129 svar · 43,6k läst
galento
galento: Man kan ju hoppas det intresserar nån annan också som tittar på Lantmäteriets kartor.
72 svar · 31,1k läst
·
prototypen
prototypen: Elbolaget har väl ledningsnätet. TS kommer att gnälla lika mycket om elbolaget låter stolpen stå tills den ruttnar och faller. Protte
10 svar · 1,7k läst
·
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdstjejen: [citat] Tack för svar. Lär sig något nytt varje dag.
10 svar · 4,3k läst
T
thatkrille: Hej För att läsa en lite mer omfattande beskrivning: https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-tak-laecker-om-och-om-igen.429848/ För att dra det lite kort bara: vi håller på att lägga nytt tak. Det har hela tiden varit problem med att det har läckt in, både när man rev det gamla taket, men även efteråt när allt ska vara tätt med underlagsduk. Takläggarna säger att dom åtgärdar
0 svar · 1,3k läst
M
matsro: [citat] Ja, efter att ha fått så många avrådande svar här så lutar det nog åt att göra något sådant.
16 svar · 3,9k läst
D
Daniel 109: Inte utan bra anledning. Det är starkt besittningsskydd. Göran Persson försökte väl, men jag tror inte att han lyckades.
1 svar · 1,1k läst
Rozze
Rozze: https://docplayer.se/20718914-Caveat-emptor-nja-2007-s-86-ur-ett-rattsekonomiskt-perspektiv.html Här kommer ett förmätet svar: Min examensuppsats vid Juridiska Fakulteten i Lund rörde detta fall.
4 svar · 2,1k läst
F
FGLIN: [citat] Begär ut förrättningskartorna för båda fastigheterna (ring Lantmäteriverket el ev kommunlantmäteri om kartorna är dåligt skannade får man kontakta Landsarkivet i Härnösand som har originalen). De ska i princip gälla, men i första hand gäller tomtmarkeringar om sådana finns och gamla förrättningskartor kan ha dålig kvalite. En fristående mättekniker är betydligt
13 svar · 5,1k läst
P
P-son83: Hittade lite klarhet i jordabalken kapitel 14. Hela kapitel 14 reglerar Servitut. Jag får börja med att försöka luska ut vilken sida av 1970 som den muntliga överenskommelsen skall ha tillkommit....
19 svar · 3,3k läst
P
Primusemma: [citat]
15 svar · 5,7k läst
T
tergo: om det är försäkringsbolaget som valt firma så klaga till FB
1 svar · 1,1k läst
B
Bror9: Man har all rätt att begära gode män när man har legitima skäl till att försvara egendom mot tjänstemanna aktivism som saknar lagstöd eller saknar förtroende mot okunniga och arroganta som enväldigt beslutar eller i protokoll skriver något helt annat än vad som beslutats. och innebär att man blir ofrivilligt i underläge mot överheten.
17 svar · 3,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Nåja, det finns allmänna hänsynsregler i jordabalken som din granne ska följa. Men det finns ingen jordabalkspolis så det handlar om att du har en öppen kommunikation med din granne. För fram din farhåga och fråga om de kan väta plattan innan de bilar den. Du kan ju också fundera på att sätta upp byggplast på fasaden mot bygget om du är övertygad om att det kommer att damma och
2 svar · 2,3k läst
P
Pippi Viktualia: [citat] Egen grävmaakin kanske?
136 svar · 30,9k läst
Olle7888
Olle7888: Tack alla som försökt råda. Vi har kommit fram till en lösning med hantverkaren. Riva först runt vattenskadan, sen räknas ett mer rättvisande cirkapris ut.
40 svar · 14,2k läst
skoge
skoge: [citat] det hamnar tyvärr på skogsägaren... varför tror du folk är förbannade på allemansrätten?
25 svar · 15,2k läst
M
merbanan: En bekant till mig fick också faktura från en markfirma. Totalentreprenören gick i KK så markfirman försökte få betalt från slutkunden. Så var noga med vem man betalar till.
23 svar · 4,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: En samfällighets styrelse där ändamålet är VA som börjar spendera pengar på juridisk hjälp att försöka förbjuda utreda delägarnas andrahandsuthyrning. Det låter som att det är ren vårdslöshet. Troligen finns det grund för att begära skadestånd av styrelseledamöterna om beloppet som har spenderats inte är så litet av det är oväsentligt.
33 svar · 4,0k läst
·
P
polaris78: Ska man förenkla rejält och vända på det hela så får allmänheten röra sig och gå och cykla på all mark som inte är inom hemfridzon. Hemfridzon är som sagt ett luddigt begrepp utan solklara gränser Att marken ägs av en privatperson eller en kommun kvittar egentligen.. Att du har dispens mot strandskydd betyder inte det är mer "privat" utan bara att du fått bygga närmare vatten än
42 svar · 72,9k läst
S
Sigge1960: [citat] Man kan inte få bygglov för en komplementbyggnad om det inte redan finns en byggnad på fastigheten. Och en sjöbod kan inte räknas som huvudbyggnad.
227 svar · 99,4k läst
K
KarroZoo: [citat] Lösa kablar i isoleringen är ju mumma för möss... dom kan tom gnaga hål på vp-rör som ligger i isolering. Hoppas det finns jordfelsbrytare. En aspekt är att det är enklare att fixa saker i lugn och ro, innan dom är trasiga.
26 svar · 8,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Bra att veta att man kan gå via betalningsföreläggande för dessa utgifter. Det gäller då att kunna visa att det finns något man inte är överens om. I domen var det ju enkelt eftersom att en byggnad hade ställts på den klagandes fastighet. Men om två grannar t ex bara inte är överens om gränsen men ingen av dem har byggt något på grannens fastighet så är det ju mest en
58 svar · 6,7k läst
M
merbanan: [citat] Oavsett om de tar en till tinget eller inte så är vägra betala delvis eller hela avgiften det enda påtryckningsmedel som finns kvar i en liknande situation. Föreningen har ju i detta fall bevisligen agerat oaktsamt varvid man som boende kan vara berättigad till nedsatt avgift. Jag skulle även ha låtit föreningen drunkna i formalia samt kontinuerligt kallat till extrastämma via
10 svar · 2,0k läst
L
Linnéa49: Hej igen! Nu har det kommit in så många bra och utförliga svar på hur man kan gå tillväga med hela problematiken så nu är det bara resten kvar. Tack Alla
14 svar · 3,2k läst
B
Brendhain: [citat] [citat] Yes, your suggestion would also create equal advantages/disadvantages. A great deal will depend upon the dynamic of your relationship and your former partners personality. Meaning, will there be a debate about the quality of apartment that she finds “acceptable” ; or will you have a freehand to choose any apartment that you find reasonable and she will be more than willing to
15 svar · 12,3k läst
P
pmd: Knappast underhåll, mao.
107 svar · 51,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.