7 345 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Sprängning med Simplex i villaområde
Sida 1 av 2
Vårt villaområde ligger på ett berg och nu håller en av grannarna på att bygga pool och spränger med simplex. Vad jag kan förstå är det tillåtet att spränga med simplex men då jag och flera andra grannar upplever att det skakar rejält i våra hus vid sprängningarna är vi oroliga för sättningar och sprickor i grund. Min fråga till detta forum är vad man bör tänka på vad gäller dokumentation och vilka skadeståndsanspråk man kan göra om det visar sig att man fått sprickor en tid efter sprängning?
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Tillåtet kan det va beroende på mängden man använder
Bästa svaret
Det finns regler och gränsvärden som skall uppfyllas vid all typ av sprängning
antar att du ligger utanför det område som skall besiktigas och vibrationsmätas
Skulle du få skador så är det grannen som är byggherren du skall vända dig till så får han ta det med firman och deras försäkringsbolag
Men så länge allt går rätt till så kann du inte göra så mycket och skulle det bli en skada så måste den härledas till sprängningen för att det skall gå att ställa några krav på ersättning och det tror jag inte är så lätt om allt gått enligt regelboken.
Men som förebyggande åtgärd hadde jag filmat eller fotat alla känsliga delar på huset där skador kan tänkas uppstå gärna med en dagstidning etc som bevis på vilket datum det är gjort Sen hadde jag framfört mina synpukter och funderingar om vibrationer till grannen & Sprängaren. Då har du i alla fall gjort dom upmärksamma på din oro. Vem vet kanse dom kan sätta upp en vibrationsmätare hos dig också just in case ?
jag hadde också försökt att filma när dom spränger gärna på något där man ser hur det vibrerar eller skakar typ glas på ett bord en lampa eller liknande om det går
antar att du ligger utanför det område som skall besiktigas och vibrationsmätas
Skulle du få skador så är det grannen som är byggherren du skall vända dig till så får han ta det med firman och deras försäkringsbolag
Men så länge allt går rätt till så kann du inte göra så mycket och skulle det bli en skada så måste den härledas till sprängningen för att det skall gå att ställa några krav på ersättning och det tror jag inte är så lätt om allt gått enligt regelboken.
Men som förebyggande åtgärd hadde jag filmat eller fotat alla känsliga delar på huset där skador kan tänkas uppstå gärna med en dagstidning etc som bevis på vilket datum det är gjort Sen hadde jag framfört mina synpukter och funderingar om vibrationer till grannen & Sprängaren. Då har du i alla fall gjort dom upmärksamma på din oro. Vem vet kanse dom kan sätta upp en vibrationsmätare hos dig också just in case ?
jag hadde också försökt att filma när dom spränger gärna på något där man ser hur det vibrerar eller skakar typ glas på ett bord en lampa eller liknande om det går
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
wildeside skrev:
Det stämmer inte, det är precis samma regler som för vilket sprängarbete somhelst, däremot är sannolikheten att du orsakar vibrationsrelaterade skador mycket låg.wildeside skrev:
Ljuger Ptools då eller?L Lill-Jerka skrev:
Spräckning med Simplex
Sten och Bergspräckning vid schaktning av allt från villatomter till simbassänger!
Vid anläggning av villatomter, pooler i villaträdgårdar händer det ofta att man stöter på sten eller berg. Oftast ligger det tänkta huset eller poolen i nära anslutning till fastigheten och även till grannfastigheter. Då Simplex spräckpatroner skapar knappt mätbara vibrationer krävs det oftast till skillnad från sprängning inga dyra besiktningar av kringliggande fastigheter. En annan fördel med Simplex är att säkerhetsavståndet endast är 30 meter, inga större avspärrningar krävs vid arbete med sten och bergspräckning.
Detta gör att Simplex lämpar sig väldigt bra vid villabyggen, anläggning av en pool, dränering m.m. Idag finns det många entreprenadföretag som har utbildning på Simplex sten- & bergspräckning runt om i landet. Att anlita ett entreprenadföretag med utbildad personal på Simplexsystemet innebär att man endast behöver anlita ett företag för grävning och borttagning av sten och berg, vilket både är kostnads- och tidsbesparande.
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
står väl att det oftast inte krävs besiktning det innebär inte att man är helt fri från att besikta utan man måste se från fall till fall.wildeside skrev:
Ljuger Ptools då eller?
Spräckning med Simplex
Sten och Bergspräckning vid schaktning av allt från villatomter till simbassänger!
Vid anläggning av villatomter, pooler i villaträdgårdar händer det ofta att man stöter på sten eller berg. Oftast ligger det tänkta huset eller poolen i nära anslutning till fastigheten och även till grannfastigheter. Då Simplex spräckpatroner skapar knappt mätbara vibrationer krävs det oftast till skillnad från sprängning inga dyra besiktningar av kringliggande fastigheter. En annan fördel med Simplex är att säkerhetsavståndet endast är 30 meter, inga större avspärrningar krävs vid arbete med sten och bergspräckning.
Detta gör att Simplex lämpar sig väldigt bra vid villabyggen, anläggning av en pool, dränering m.m. Idag finns det många entreprenadföretag som har utbildning på Simplex sten- & bergspräckning runt om i landet. Att anlita ett entreprenadföretag med utbildad personal på Simplexsystemet innebär att man endast behöver anlita ett företag för grävning och borttagning av sten och berg, vilket både är kostnads- och tidsbesparande.
sen kan man ladda mer med simplex med om du är bergsprängare men då går du på andra regler än för spräck kort då det begränsar vad mycket du får ladda.
wildeside skrev:
Ljuger Ptools då eller?
Spräckning med Simplex
jajjemen, finns ett domslut i mot powertools där dom har förlorat när det tvistats om just detta.
sen är produkterna bra, absolut men jag tycker dom är lite oansvariga med att berätta hur det ligger till med lagar och regler.
Sedan 2020 kräver ALLA explosivarbeten sprängitbildning.
sen kan det vara så att du med powertools cert får skjuta lösa stenar med max 75g per laddning en laddning åt gången, UTANFÖR detaljplan… minns inte vart det slutade..
ring och kolla med polisen om ni inte tror mig
Jag vet inte vad din kunskap om tillstånd för spräckning med krut baserar sig på, men för mig som enkel lekman verkar dessa länkar ge en annan bild.
Domslut gällande marknadsföring av Ptools: https://www.domstol.se/globalassets...adsoverdomstolen/avgoranden/2020/11593-17.pdf
Ackreditering för Spräckkort: https://www.svenskasebo.se/yrkescertifiering-seqf/
Om det finns annan information är jag väldigt intresserad av att ta del av den då jag själv funderat på utbildningen hos Ptools.
Sen ska vi komma ihåg att besiktning av omkringliggande hus inte är för husägarnas skull, utan ett krav från sprängarens försäkringsbolag. Detta så att husägare runt ett sprängarbete inte ska kunna komma med odokumenterade gamla skador och hävda att de uppstått i samband med sprängning. Så fick jag det beskrivet för mig från besiktningsföretaget som anlitades när vi sprängde. Det är dock 12 år sen.
Domslut gällande marknadsföring av Ptools: https://www.domstol.se/globalassets...adsoverdomstolen/avgoranden/2020/11593-17.pdf
Ackreditering för Spräckkort: https://www.svenskasebo.se/yrkescertifiering-seqf/
Om det finns annan information är jag väldigt intresserad av att ta del av den då jag själv funderat på utbildningen hos Ptools.
Sen ska vi komma ihåg att besiktning av omkringliggande hus inte är för husägarnas skull, utan ett krav från sprängarens försäkringsbolag. Detta så att husägare runt ett sprängarbete inte ska kunna komma med odokumenterade gamla skador och hävda att de uppstått i samband med sprängning. Så fick jag det beskrivet för mig från besiktningsföretaget som anlitades när vi sprängde. Det är dock 12 år sen.
precis! Det är rörigt, inget snack om saken..Bart skrev:
Jag vet inte vad din kunskap om tillstånd för spräckning med krut baserar sig på, men för mig som enkel lekman verkar dessa länkar ge en annan bild.
Domslut gällande marknadsföring av Ptools: [länk]
Ackreditering för Spräckkort: [länk]
Jag vet inte mer än att det tillståndet powertools ger ut funkar eventuellt för att skjuta lösa stenar med max 75g åt gången, i endast en laddning, tror inte ens du får göra det inom detaljplanerat område..
Vet ej vart det landade i efter alla tvister…
mao kan man med ”spräckkort” inte göra sådär värst avancerade sprängarbeten.
Jag har utöver detta ”spräckkort” kompletterat med hela Explosivutbildningen, dvs Sprängkort, Sprängarbas, Sprängarbeteledare, Ovanjords utbildningen, förvarings och förvärvstillstånd samt generellt sprängtillstånd inom detaljplan för P2 och detta är ENDAST för att lagligt få skjuta bort något som är ivägen för mig när jag gräver..
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Det är krav på anmälan om man ska använda simplex inom detaljplanelagt område all info finns på deras hemsida under dokument