36 257 läst ·
136 svar
36k läst
136 svar
Hantverkare som ska byta fönster är 4 veckor sena
Sida 1 av 10
Hej!
Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.
Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.
Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!
Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.
Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.
Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
- Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
- Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Du har inget skrivet kontrakt med förseningsvite inlagt med hantverkaren?
J JLM-A skrev:Hej!
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.
- Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
- Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Va e problemet med att vänta förutom att de e drygt? De e ju inte så att dina nuvarande fönster blivit demonterade. Har han inte tid så har han ju inte lol. Inget som hindrar er att bo i huset heller.
vänta eller avböj och ta in någon annan
Vad gör att en hantverkare lovar och inte kan hålla vad han lovar. Han förstör för sig själv ju.L Lechuza skrev:
Personligen hade jag sagt att ja det är okej att vänta en vecka. Sen letar vi upp en ny. Kunden ska ju inte känna av en form av irritation från snickaren.
problem på andra jobb kanske? Öppnat upp ett hus för en tillbyggnad och väl där märkt att delar av de gamla varit ruttet vilket medfört mycket mer tid på de. Är inte de mer viktigt då än att byta fönster? Bara ett grovt exempel såklart.Rkarlsson skrev:
när bokades jobbet in från början? De kan ju vara att hantverkaren haft 10-15 jobb innan och alla har dragit ut på tiden pga saker man inte kunnat förutse innan rivning tex eller pga extra beställning som varit väldigt relevant för renoveringen.
Tex, vid takbyte och kunden bestämmer sig helt plötsligt för att vela byta vindskivor. Inte fan gör hantverkaren färdigt taket först sen kommer dit i tur och ordning för att sätta nya vindskivor…
kontenten av de ja skrivit är att man måste ändå visa lite hänsyn gentemot hantverkaren. En annan sak om fönstren varit demonterade de hade ju varit katastrof för kunden men så är inte fallet.
sen väldigt tråkig attityd från hantverkaren att inte höra av sig och be om ursäkt att man inte hållit sig till tidsplanen och återkomma med en tid då dom faktiskt dyker upp, de hade ju gjort alla irriterade såklart
Hade själv ett takbyte som dröjde ca 2 månader längre än va de skulle göra igentligen, starta jag en tråd här och böla om vite ? Nej jag hade förståelse och väntade lugnt. Taket blev bytat. Nu är jag själv hantverkare som har förståelse för branschen och alla som jobbar där.
för att inte nämna all sjukskrivning och småbarnsföräldrar som vabbar pga covid, de gör att jobben verkligen drar ut på tiden.
hoppas några kanske kan visa lite mer förståelse för framtida jobb som kanske inte drar igång enligt planeringen efter att ha läst detta
Det får faktiskt företaget ta på sig fullständigt.L Lechuza skrev:problem på andra jobb kanske? Öppnat upp ett hus för en tillbyggnad och väl där märkt att delar av de gamla varit ruttet vilket medfört mycket mer tid på de. Är inte de mer viktigt då än att byta fönster? Bara ett grovt exempel såklart.
när bokades jobbet in från början? De kan ju vara att hantverkaren haft 10-15 jobb innan och alla har dragit ut på tiden pga saker man inte kunnat förutse innan rivning tex eller pga extra beställning som varit väldigt relevant för renoveringen.
Tex, vid takbyte och kunden bestämmer sig helt plötsligt för att vela byta vindskivor. Inte fan gör hantverkaren färdigt taket först sen kommer dit i tur och ordning för att sätta nya vindskivor…
kontenten av de ja skrivit är att man måste ändå visa lite hänsyn gentemot hantverkaren. En annan sak om fönstren varit demonterade de hade ju varit katastrof för kunden men så är inte fallet.
sen väldigt tråkig attityd från hantverkaren att inte höra av sig och be om ursäkt att man inte hållit sig till tidsplanen och återkomma med en tid då dom faktiskt dyker upp, de hade ju gjort alla irriterade såklart
Hade själv ett takbyte som dröjde ca 2 månader längre än va de skulle göra igentligen, starta jag en tråd här och böla om vite ? Nej jag hade förståelse och väntade lugnt. Taket blev bytat. Nu är jag själv hantverkare som har förståelse för branschen och alla som jobbar där.
för att inte nämna all sjukskrivning och småbarnsföräldrar som vabbar pga covid, de gör att jobben verkligen drar ut på tiden.
hoppas några kanske kan visa lite mer förståelse för framtida jobb som kanske inte drar igång enligt planeringen efter att ha läst detta
Har själv en rörmokare som får en chans till nästa vecka. Då kommer det bara 2 alternativ, fakturera det han gjort eller gör färdigt skiten. Sen ringer jag en hantverkare som får en chans att fixa det.
Om de inte kan planera eller det drar ut får de väl jobba lite övertid, men har man inte vite inbakat så kan man ju dra ut lite här och där.
4 veckor är vansinnigt länge när man har en bokad tid.
Rkarlsson skrev:Det får faktiskt företaget ta på sig fullständigt.
Har själv en rörmokare som får en chans till nästa vecka. Då kommer det bara 2 alternativ, fakturera det han gjort eller gör färdigt skiten. Sen ringer jag en hantverkare som får en chans att fixa det.
Om de inte kan planera eller det drar ut får de väl jobba lite övertid, men har man inte vite inbakat så kan man ju dra ut lite här och där.
4 veckor är vansinnigt länge när man har en bokad tid.
Antigen läste inte du ens hälften av min text eller så är du en av dom idioterna som säger ”kan du inte skicka hit någon gubbe nu?” Jo vänta, jag har några anställda som alltid står stand by i fika rummet. Va fan tror du igentligen? Ha lite överseende, man kan inte alltid hjälpa om de skulle råka dra ut på tiden pga anledningar som jag redan skrivit som du säkert inte tog dig tid att läsa.
står du utan vatten nu då i din bostad tack vare rörmockaren? Så förstår jag att du stressar på, om inte så sitt lugnt i båten, ring någon annan eller gör skiten själv.
Om jag avtalat en tid med någon förväntar jag mig att personen är där då. Om jag ordnar så att ungar duschar borta eller vad som nu kan förväntas om man gör något större rörjobb förväntar jag mig att det utförs den dag som avtalats. Om det nu inte går förväntar jag mig att detta meddelas i god tid med en snygg ursäkt skulle även nästa datum behöva flyttas förväntar jag mig ett prisavdrag. Det senare kommer säkert inte hända men då går jobbet på princip vidare till någon annan. Att många hantverkare jobbar för den som skriker högst har jag lärt mig o skulle aldrig igen ingå ett avtal för ett jobb som inte avslutas på en dag utan att slutdatum och vite är med i avtalet. De som vet att de kan hålla sina tider har nog inte något problem med det och de som inte gillar det hittar nog en enklare kund än mig.L Lechuza skrev:Antigen läste inte du ens hälften av min text eller så är du en av dom idioterna som säger ”kan du inte skicka hit någon gubbe nu?” Jo vänta, jag har några anställda som alltid står stand by i fika rummet. Va fan tror du igentligen? Ha lite överseende, man kan inte alltid hjälpa om de skulle råka dra ut på tiden pga anledningar som jag redan skrivit som du säkert inte tog dig tid att läsa.
står du utan vatten nu då i din bostad tack vare rörmockaren? Så förstår jag att du stressar på, om inte så sitt lugnt i båten, ring någon annan eller gör skiten själv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 289 inlägg
För att ta frågan tillbaka till det juridiska snarare än vad van tycker om sena hantverkare så är det inte mycket TS kan göra.
Det går ju inte att be polisen hämta hantverkaren och sen bevaka honom medan han gör sitt jobb. Andra tvångsåtgärder funkar inte heller så fort.
Rösta med fötterna kan man förstås göra, och byta hantverkare, men om det går fortare eller ej är ju svårt att veta. Iom. att det är en hantverkare ni anlitat tidigare gissar jag att det också finns någon form av förtroende för kvaliteten i dennes arbete.
I slutänden blir nog frågan om förseningen trumfar kvalitetsförtroendet, för juridiken kan inte bidra med mycket här mer än möjligen grund för att häva avtalet (om det inte finns en förseningsklausul som nämnts, då kan man ju ta fram den med).
Det går ju inte att be polisen hämta hantverkaren och sen bevaka honom medan han gör sitt jobb. Andra tvångsåtgärder funkar inte heller så fort.
Rösta med fötterna kan man förstås göra, och byta hantverkare, men om det går fortare eller ej är ju svårt att veta. Iom. att det är en hantverkare ni anlitat tidigare gissar jag att det också finns någon form av förtroende för kvaliteten i dennes arbete.
I slutänden blir nog frågan om förseningen trumfar kvalitetsförtroendet, för juridiken kan inte bidra med mycket här mer än möjligen grund för att häva avtalet (om det inte finns en förseningsklausul som nämnts, då kan man ju ta fram den med).
Så är de men mycket som kan hända på vägen, som för TS där jobbet bokades i våras och ska utfärdas nu 6 månader senare.T TypRätt skrev:Om jag avtalat en tid med någon förväntar jag mig att personen är där då. Om jag ordnar så att ungar duschar borta eller vad som nu kan förväntas om man gör något större rörjobb förväntar jag mig att det utförs den dag som avtalats. Om det nu inte går förväntar jag mig att detta meddelas i god tid med en snygg ursäkt skulle även nästa datum behöva flyttas förväntar jag mig ett prisavdrag. Det senare kommer säkert inte hända men då går jobbet på princip vidare till någon annan. Att många hantverkare jobbar för den som skriker högst har jag lärt mig o skulle aldrig igen ingå ett avtal för ett jobb som inte avslutas på en dag utan att slutdatum och vite är med i avtalet. De som vet att de kan hålla sina tider har nog inte något problem med det och de som inte gillar det hittar nog en enklare kund än mig.![]()
TS har kanske väntat 4-6 månader på sin hjälp. Att hantverkaren inte självmant ringer upp i god tid innan och förklarar gör den sämre.L Lechuza skrev:Antigen läste inte du ens hälften av min text eller så är du en av dom idioterna som säger ”kan du inte skicka hit någon gubbe nu?” Jo vänta, jag har några anställda som alltid står stand by i fika rummet. Va fan tror du igentligen? Ha lite överseende, man kan inte alltid hjälpa om de skulle råka dra ut på tiden pga anledningar som jag redan skrivit som du säkert inte tog dig tid att läsa.
Om du hade läst TS så står hans fönster utomhus, hantverkaren hade väl kunnat ha överseende och talat om nån vecka innan att han inte kan just vid avtalad tid.
TS hade en bokad tid under vecka 38 som snickaren skjutit upp till vecka 41. Alltså tre veckor.Rkarlsson skrev:
Inget att anmärka på då ruskigare saker har hänt inom hantverksyrken. Nästa gång är det du som behöver en tjänst som är oplanerad... Många saker kan hända på en dag som får konsekvenser flera veckor! Men alla tänker inte så tråkigt nog.
Hantverkaren har varit tydlig och kommunicerat tillbaka sanningen, "jag hinner inte". Dessutom bokades tiden i våras. Det har runnit mycket vatten under broarna sen dess. Så lite förståelse tycker jag du kan ha. Tänk om det hade varit du på det andra jobbet som drog ut på tiden? "Jag måste pysa och byta lite fönster nu..."
Byt hantverkare om det inte passar dig att hantverkaren vill göra korrekt på annat håll innan han startar upp hos dig, eller gör det själv.
I min bok är denna snickaren bra då han hör av sig till skillnad från många andra.
Redigerat:
Nja. Det fanns en mening som gjorde att han inte är riktigt bra. Som konsument förväntar jag ju mig att jobbet görs inom rimlig tid från bokad dag.Krilleman skrev:
TS hade en bokad tid under vecka 38 som snickaren skjutit upp till vecka 41. Alltså tre veckor.
Inget att anmärka på då ruskigare saker har hänt inom hantverksyrken. Nästa gång är det du som behöver en tjänst som är oplanerad... Många saker kan hända på en dag som får konsekvenser flera veckor! Men alla tänker inte så tråkigt nog.
Hantverkaren har varit tydlig och kommunicerat tillbaka sanningen, "jag hinner inte". Dessutom bokades tiden i våras. Det har runnit mycket vatten under broarna sen dess. Så lite förståelse tycker jag du kan ha. Tänk om det hade varit du på det andra jobbet som drog ut på tiden? "Jag måste pysa och byta lite fönster nu..."
Byt hantverkare om det inte passar dig att hantverkaren vill göra korrekt på annat håll innan han startar upp hos dig, eller gör det själv.
I min bok är denna snickaren bra då han hör av sig till skillnad från många andra.
En förskjutning på 4 veckor så hade jag ju bokat av jobbet och ringt runt till folk som kan snickra.
Hade man haft fler hantverkare inblandat så hade det varit en enorm katastrof
"Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer."
Ja, hans fönster står utomhus på pallar med full presenning, skulle de vara problem menar du? Ja såklart, jag tycker självklart att så tidigt som möjligt ska man meddela kund om eventuella förseningar för att visa att man bryr sig om sitt rykte och om kunden. Nu vet ju varken du eller jag varför. Jag tror inte de är pga hantverkaren varit på Mallis 4 veckor som fönsterbytet är försenat, han har säkert en legitim anledning och oavsett att veta den anledningen så är fönsterbytet 4 veckor försenat. Bara att acceptera eller avböja, att tro man kan försöka stressa hem hantverkaren hem till en genom hot om vite eller andra juridiska makeri är så dumt att jag gråter.Rkarlsson skrev:
Jag hade sett det som ett problem att ha fönster som har bokad tid. Men att de står på gården.L Lechuza skrev:Ja, hans fönster står utomhus på pallar med full presenning, skulle de vara problem menar du? Ja såklart, jag tycker självklart att så tidigt som möjligt ska man meddela kund om eventuella förseningar för att visa att man bryr sig om sitt rykte och om kunden. Nu vet ju varken du eller jag varför. Jag tror inte de är pga hantverkaren varit på Mallis 4 veckor som fönsterbytet är försenat, han har säkert en legitim anledning och oavsett att veta den anledningen så är fönsterbytet 4 veckor försenat. Bara att acceptera eller avböja, att tro man kan försöka stressa hem hantverkaren hem till en genom hot om vite eller andra juridiska makeri är så dumt att jag gråter.
Inte för att de kanske skadas, utan för att de är ivägen.
Viten funkar på lite större än enmansföretag. Man försenar inte sig så mycket för då svider det.