A AndersS skrev:
Nja, det är en privat fastighetsägare som hyr ut till en förening, vilket kan vara ett stor fastighetsbolag enligt första inlägget.
Helt rätt, jag läste för fort.:oops:

nizzehult nizzehult skrev:
Att den som slarvar bort en nyckel bär ansvar för samtliga nycklar och ev. nytt låsbyte vid slarv är underförstått av alla nyckelbärare så det är redan förankrat.

Elektronisk nyckel har jag redan föreslagit och kan bli verklighet om dörrkonstruktionen medger detta. Alla företag och institutioner med fler än 3 anställda har stått inför eller har haft problem med fysiska nycklar på vift. Nu när i princip alla använder taggar eller kort så är inte detta längre ett lika stort problem men i många fall sitter dom mekaniska låsen ändå kvar som en slags backup om elektroniken skulle haverera.

Värden måste ha tillgång till lokalen då det finns vatten/avloppsrör och andra faciliteter i lokalerna som servar huvudbyggnaden så det är inget konstigt i det. I teorin skulle han kunna ha nyckel #33 och inte en huvudnyckel men då det finns flera facilitetsaktörer som också kan behöva tillträde dit är detta ingen bra idé.

Jag tolkar iaf svaren som att vi får stå detta även om det kan verka lite märkligt, särskilt om det händer upprepade gånger. Skulle vara intressant om det finns något slags prejudikat på ett liknande fall.
Jag hade ju definitivt provat föra diskussion med fastighetsägaren om att åtminstone dela på kostnaden för extranycklarna. Men någon skyldighet borde inte finnas, så länge som huvudnyckeln inte lämnades i en olåst bil, eller liknande.

nizzehult nizzehult skrev:
Jag har hört med några olika individer och några säger att hyresvärden bör stå för detta men dom flesta säger tvärtom och som ni alla verkar vara överens om: att detta är något som inte ingår i hyresavtalet och får bekostas av hyrestagaren.

Nåväl. Så gör man det och sen inträffar samma sak igen. Och igen. Utan att fastighetsägaren varit vårdslös, det rör sig om regelrätta inbrott där man försökt försvåra stölden men som bekant så går det mesta att forcera med våld.

Ska man som hyrestagare acceptera detta i all evighet då, att man får göra en uppsättning nycklar lite då och då och stå för det själv?
Är det repetativt så skulle jag säga att man är vårdslös. Dessutom hade jag nog som hyresvärd cashat nycklarna själv för goodwill.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.