Har försökt googla mig fram till vad som egentligen händer om man inte utför en slutbesiktning efter renovering (i detta fall takbyte och tillbyggnad av ny toalett och entre), men blir inte helt klok.

1. Om ett fel visar sig inom 10 år från att byggarna packat ihop och åkt, så gäller väl konsumenttjänstlagen och den "garanti" den ger. Vad har jag för ytterligare nytta av att göra en slutbesiktning egentligen?

2. Hur långt efter att renoveringen är klar kan man göra en slutbesiktning? Om jag efter 2 år misstänker att byggarna missat någonting, kan jag då bestämma mig för att göra en "slutbesiktning"? Eller måste den göras inom en viss tid från att bygget är klart?

3. Jag läste något om att man som beställare i efterhand bara får ta upp fel som besiktningsmannen har antecknat under slutbesiktningen. Det låter ju som att det är bättre att inte göra någon slutbesiktning isåfall? Då begränsas man ju inte av vad som finns med i besiktningsprotollet eller inte?

Åsa Lund
Som Beställare får du göra gällande fel viss tid efter slutbesiktning.
När det handlar om entreprenader som utförs med företag som kund är den tiden ett halvår, borde vara samma för konsument.
Jag hade absolut satsat på besiktning. Ser alldeles för mycket fusk bland entreprenörer i mitt arbete.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Men det är det här jag inte riktigt förstår.

Jag (kund) är privatperson och utför en ROT-renovering, så vad som gäller för företagskunder är ointressant. För mig gäller väl konsumentköplagen (om jag har förstått rätt) vilket gör att byggaren har en ansvarsperiod på 10 år från att arbetet slutförts. Om jag upptäcker ett fel inom dessa 10 år och kan visa att det beror på att hantverkaren gjort fel, så ska hantverkaren åtgärda felet på sin bekostnad.

Så vad har jag för egentlig nytt av slutbesiktningen? Tänker att en slutbesiktning kan ju inte säkerställa precis "allt", man kan ju bara inspektera det som syns efter arbetet är klart. Och om det är något riktigt allvarligt fel (t.ex. att taket läcker som ett såll) så bör det ju sannolikt visa sig inom 10 år?

2 delar i detta tror jag.
För tillbyggnaden kan det va ett krav från komunen att det görs en slutbesiktning för att bygglovet ska kunna stängas.
Sedan är det ju för din egna skull att veta att firman har gjort enligt beställning och inga synliga fel. Mycket lättare att OM det hittas fel längre fram att påvisa att felet är på grund av byggaren om man har en besiktning att luta sig mot.

snuttjulle snuttjulle skrev:
2 delar i detta tror jag.
För tillbyggnaden kan det va ett krav från komunen att det görs en slutbesiktning för att bygglovet ska kunna stängas.
Sedan är det ju för din egna skull att veta att firman har gjort enligt beställning och inga synliga fel. Mycket lättare att OM det hittas fel längre fram att påvisa att felet är på grund av byggaren om man har en besiktning att luta sig mot.
Tack!

Ska kolla upp detta med kommunen.

Håller såklart med om att det är lättare och bättre att åtgärda fel direkt, men jag blir lite fundersam kring om det finns någon nackdel med att göra en besiktning? T.ex. om man i efterhand upptäcker något fel som inte finns med i besiktningsprotokollet? Eller finns det bara fördelar?

Undrar fortfarande också hur långt efteråt man kan bestämma sig för att besikta eller ej? Går det att beställa en besiktning ett år senare om man helt plötsligt börjar misstänka att något inte är rätt i bygget?

Det som händer är att entreprenaden automatiskt blir godkänd, och då har beställaren inte längre rätt att innehålla någon summa för avhjälpande av fel eller rätt att ta in annan entreprenör för att åtgärda fel. Jag misstänker också att en eventuell 2-årsbesiktning blir lite meningslös, men det kan jag inte egentligen grunda på nått...

Detta enligt regelverket ABT, andra regelverk kan ha andra innebörder men de är nog likartade i alla fall.

Edit: Och jag tror inte heller du har något halvår eller så på dig. Det är kontraktsdagen, eller några dagar däromkring som gäller...

Ett skäl till att låta besikta relativt fort är att bevisbördan vänds efter sex månader. Innan dess är det leverantörens sak att bevisa att ett fel inte är ursprungligt, medan det efter sex månader blir konsumentens sak att bevisa att felet är ursprungligt.

Att man kan få rätt senare om man bevisar att det är ett ursprungligt fel är inte detsamma som att det är lika lätt att vinna en sådan tvist som en nära inpå leverans.

Hur ska man egentligen tolka texten som är citerad nedan? När man bara läser den för sig själv så får man ju lätt intrycket att man inte kan åberopa fel som man upptäcker efter slutbesiktningen? Men man har ju 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Så vad är det egentligen de menar?

http://www.markojobb.se/images/Konsumenttjanstlagen.pdf

60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet. Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som 1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel, 2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller 3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett skäl till att låta besikta relativt fort är att bevisbördan vänds efter sex månader.
Jag kan inte hitta något om vem som har bevisbördan före/efter 6 månader, varken i dokumentet som jag länkat till ovan eller i konsumenttjänstlagen. Är du säker på att det inte är konsumentköplagen du menar, vilken gäller då man köpt en vara?

N NightRider skrev:
Hur ska man egentligen tolka texten som är citerad nedan? När man bara läser den för sig själv så får man ju lätt intrycket att man inte kan åberopa fel som man upptäcker efter slutbesiktningen? Men man har ju 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Så vad är det egentligen de menar?

[länk]

Jag kan inte hitta något om vem som har bevisbördan före/efter 6 månader, varken i dokumentet som jag länkat till ovan eller i konsumenttjänstlagen. Är du säker på att det inte är konsumentköplagen du menar, vilken gäller då man köpt en vara?
Det finns i Konsumenttjänstlagen, 60 §.

Skärmdump av Konsumenttjänstlagen 60 § med markerad text om fel som kan åberopas efter slutbesiktning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det finns i Konsumenttjänstlagen, 60 §.

[bild]
Ok så om jag förstår dig rätt så är svaret på min fråga att

1. Byggaren har bevisbördan för att eventuella fel inte orsakats av honom de första 6 månaderna efter jobbet är klart.
2. Om fel upptäcks vid en slutbesiktning så kan konsumenten åberopa dem och då måste byggaren åtgärda dem och stå för kostnaden.
3. Konsumenten kan (med stöd av KTjL) göra en reklamation för fel som upptäckts inom 10 år, men efter de första 6 månaderna behöver byggaren inte åtgärda felen om han kan göra sannolikt att felet orsakats genom olyckshändelse, vanvård, eller onormalt användande från konsumentens sida.

Eller är jag ute och cyklar?

Typ så. Sen måste man ju vara ense om att det föreligger ett fel också. Det den ene ser som ett fel kan den andre se som inom felmarginalen, och då måste man ju tvista om definitionen av fel också.

Givetvis ska du besiktiga innan slutbetalning sker. Pengar äg enda påtryckningsmedlet du har. Även om du påtalar ett fel efter 5år är det inte säkert att byggaren bemödar sig att kolla på din reklamation.
Sen får man inte glömma att om företaget väljer att avveckla verksamheten faller alla åtaganden såsom garantier.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.