65 346 läst ·
111 svar
65k läst
111 svar
Är min belysning "olaglig"?
Därav att de borde inte klä sig helsvart. Rätt många häromkring som kör så.P pmd skrev:Om de irriterar med sitt helljus så kan de knappast samtidigt inte synas bättre …
Reflexer på klädseln är klart bättre än helsvart klädsel, men det är väl bara individualister som klär sig i svart numera när de kör MC? Jag ser många MC-förare på vägarna som har kläder med signalfärg och reflexer.
Med sådan klädsel är det inte lika nödvändigt med helljus dagtid.
Det kan vara lite farligt att blända en mottrafikant på det viset …
Jo absolut, lika mycket som det är farligt för mig på cykel att inte se vart jag är och riskerar att köra in i något och ramla över i vägbanan. Har ingenstans riktigt att ta vägen nu i veckorna när det är mörkt när man kommer hem och måste cykla längs vägar på cykelbana =)
Faktiskt så fattar de flesta att de ska blända ner.
Att missta en MC för en moped kan nog också vara lite småfarligt.E EtherMan skrev:Är inte den största faran. Om du kör helljus och därmed bländar så gör du det svårt att göra avståndsbedömningar över huvud taget då du inte längre ser det faktiska fordonet, bara ett stort ljussken. Du ser inte heller saker som vägmarkeringar så du skapar nu dessutom att bilister som kör på motsatt sida kan komma över på din sida just för att de inte längre ser exakt var mitten är osv.
F.ö. rekommenderar jag att du läser inlägg #98 som var ett av mina första inlägg i det här sidospåret.
Det har faktiskt med tråden att göra om du läser. Du har rätt att MC att göra i sig utan det handlar om vad ett bländande ljus faktiskt har för konsekvenser, och tråden handlar ljust om huruvida TS ljusanläggning kan vara bländande och hur farligt det i så fall är och är anledningen att sådana ljusinstallationer faktiskt är olagliga.Ramnemark skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har gjort en snabb googling... Det fanns inget skrivet, utan det var en fråga att pröva vid det enskilda tillfället. Det var enligt PBL... Jag kan ha missuppfattat det hela. Det går säkert att hitta info om man anstränger sig.
Jag lägger nu ingen vikt i rätt eller fel.
Jag lägger nu ingen vikt i rätt eller fel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Billjus kan vara nog så störande. Jag misstänker dessutom att det inte finns något att göra.E EtherMan skrev:Det har faktiskt med tråden att göra om du läser. Du har rätt att MC att göra i sig utan det handlar om vad ett bländande ljus faktiskt har för konsekvenser, och tråden handlar ljust om huruvida TS ljusanläggning kan vara bländande och hur farligt det i så fall är och är anledningen att sådana ljusinstallationer faktiskt är olagliga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden