Om du redan sålt och inte lovat nuvarande ägare något mer så skulle jag tagit de 1500kr och lämnat det bakom mig. Annars är ju den rimliga ersättningen summan det skulle kosta att åtgärda.

I princip tror jag att en domstol skulle köpa entreprenörens troliga påstående att de ersatt den trasiga stenen med en likvärdig. Men låt säga att man kan hitta exakt rätt stenar så är det nog inte mer än 1 dag i tid för en stensättare att ordna allt. Du skrev att det var lite andra småsaker också. Om vi antar att det kostar ca 400kr / timme så hamnar vi kring 4000kr för att åtgärda.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag kan inte låta bli att fundera lite, om nu Telia släcker fibern eftersom de inte får betalt, är det då ett dolt fel ( huset är ju sålt)

• Gilla
  • Haha
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Orkar inte läsa tråden, men att någon frivilligt anlitar eller använder Televerket är för mig helt obegripligt.

D Denaxe skrev:
Jag har sagt att problemet med stenarna skall åtgärdas för det är det jag blivit lovad av Telia/Transtema. Det är ju det som är problemet. att jag kontaktar och dom skall återkomma med besked när Transtema skall åtgärda problemet men dom återkommer aldrig. Fått svar att dom självklart skall pausa fakturan till felen är åtgärdade. Inte så att dom nekat till problemen tidigare, tvärtom. Men nu helt plötsligt så tvärvänder dom. När dom ljuger och säger att dom åtgärdat problemet så blir man lite sne.

Men jag hör vad ni säger och jag tackar för all input.
Står det i köpekontraktet att du ska ordna så att stenläggningen rättas till, eller är det ett muntligt löfte?
Tycker husets nya ägare att detta är ett problem?
Och till sist: om de nya ägarna får stenläggningen tillfixad enligt dina önskemål är det inget mer att orda om, men om det blir ekonomisk ersättning, ger du pengarna till nya ägarna eller behåller du pengarna själv?

(Men se till att betala den förgjordade fakturan nu, det är faktiskt installerat fiber i ditt fd hus och det ska du betala för!)

D Denaxe skrev:
Ja det skulle jag. Har väldigt god kontakt med köparna som inte bor långt bort ifrån oss. Jag har sagt att problemet med stenarna skall åtgärdas för det är det jag blivit lovad av Telia/Transtema. Det är ju det som är problemet. att jag kontaktar och dom skall återkomma med besked när Transtema skall åtgärda problemet men dom återkommer aldrig. Fått svar att dom självklart skall pausa fakturan till felen är åtgärdade. Inte så att dom nekat till problemen tidigare, tvärtom. Men nu helt plötsligt så tvärvänder dom. När dom ljuger och säger att dom åtgärdat problemet så blir man lite sne.

Men jag hör vad ni säger och jag tackar för all input.
Är stenarna viktigare än fungerande fiber för de nya ägarna?

B
D Denaxe skrev:
Alla uppgifter i denna process ligger hos Telia så dom har info om allt som hänt. Gå inte att maila och få ett ärendenummer för ingen svarar via mail och går det några väckor så läggs ärendet ner. Eftersom jag vill ha allt skriftligt så är det chatten som gäller.

Dom kan pausa fakturor, tog två år nu innan dom började skicka fakturor igen...

Chattade med Telia Öppen Fiber igår eftersom jag fått en ny faktura. Det var den tredje efter uppehållet på 2 år. Dom två tidigare har inte varit några problem att pausa i väntan på att någon skall kontakta mig och lösa det hela. Ingen har kontaktat mig som sagt. Igår blev det stopp. Dom kunde inte pausa fakturan för ärendet är löst enligt Telia!!!

Förutom att dom grävt på fel plats på min tomt så är det markstenar som bytts ut, som är i fel kulör. Ser ut som cement torkat in på stenarna där arbetet utförts. Det saknas en marksten där kabeln går in i huset.

"Med tanke på att vi har återställt det som gick fel och
även erbjudit goodwill på 1500kr så ser vi inte att vi
kommer förskjuta fakturan ännu en gång"

Fel! Ingen har återställt någonting...

"Enligt entreprenör har dom återställt allt förutom
cement som kommit på era plattor. dom har erbjudit sig
fixa detta också men då har ni valt att avvaktat"

Fel! Som sagt ingen har gjort någonting. Ja, dom kontaktade mig en gång 2019 och då sa jag att vi avvaktar vad Telia säger. Jag hade dialog med Telia ang. fakturan bla.

"Jag har kontaktat entreprenören för att kontrollera hur det ligger till med underlag för installation till din fastighet. När vi fått svar ifrån dem återkopplar vi till dig kring ditt ärende, därefter får du fatta beslutet över om hur du vill gå vidare med ärendet. Vi hoppas att vi gemensamt kan komma överens om en lösning där du känner dig nöjd."

Efter detta följer en del konversationer där jag mailar pga att ingen kontaktar mig och alla svar är typ "vi ber om ursäkt, någon kontaktar dig snart..."
Sista jag hör från Telia eller någon annan är 2019-09-26 tills jag kontaktar dom nu i augusti 2021 då fakturorna börjar trilla in igen.
Men nu är det stopp tydligen. Jag skall betala för dom har tydligen återställt allt, vilket dom inte gjort.
Jag får inte bestrida senaste fakturan heller enligt Telia...

Suck..
Men jösses, var glad du fick dra in fiber. Det är ju sånt här som gör att priset går upp för alla andra.. om ni undrar...

• Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
För 1500kr kan nya ägaren åka till krauta och köpa ett par stenar med mer korrekt patina.

I och med att du sålt huset tycker jag att du ska betala. Berätta för nya ägarna att det inte finns någon väg framåt. Ge dem 1500kr du får av Telia som kompensation.

Case closed.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sen dra av installation kostnad på deklaration försäljning så blir faktiska kostnaden endast typ 17.000 kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.