3 156 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
hyra svartbygge
Mitt barnbarn har hyrt en tvåa i 5 månader. Det står i hyresavtalet att det är lokal som upplåtes som bostad. Ligger i källaren i 5-bostadshus. Hyresvärden sa vid kontrakts skrivning att det inte går att skriva sig där pga att det är en lokal. Nu har vi precis förstått att det är olagligt att inte vara skriven där man bor så vi säger upp och vill inte betala för 3 mån. till eftersom att jag anser att man inte får bo där. Hyresvärd accepterar inte för att det är en lokal. Nu har jag även kollat bygglov och det finns inte för ändring till bostad. Är det tillåtet att hyra ut svartbyggen och kan man hävda ogiltigt kontrakt.Ser fram emot lite input från alla eminenta medlemmar.
Jag kan inte se varför det skulle finnas bygglov. Du skriver att det enligt avtalet är en lokal ditt barnbarn hyrt. Att hyresvärden tillåter att någon bor i lokalen och att lokalen är fullt utrustad med kök och badrum gör det inte till mindre av en lokal.
Vore självklart annorlunda om det var en lokal uthyrd på bostadsavtal och värden mörkade att det var en lokal...
Vid hyra av lokal råder till skillnad från vid hyra av bostadslägenhet avtalsfrihet och det som är skrivet i avtalet gäller för det mesta.
Använd uppsägningstiden till att hjälpa ditt barnbarn skaffa en annan lägenhet som inte är en lokal. Tror inte någon bryr sig om att ditt barnbarn begår ytterligare tre månaders folkbokföringsbrott
Vill du hjälpa till kan du alltid låta barnbarnet stå skrivet hos dig tills ni hittat en egen bostadslägenhet åt barnbarnet.
Vore självklart annorlunda om det var en lokal uthyrd på bostadsavtal och värden mörkade att det var en lokal...
Vid hyra av lokal råder till skillnad från vid hyra av bostadslägenhet avtalsfrihet och det som är skrivet i avtalet gäller för det mesta.
Använd uppsägningstiden till att hjälpa ditt barnbarn skaffa en annan lägenhet som inte är en lokal. Tror inte någon bryr sig om att ditt barnbarn begår ytterligare tre månaders folkbokföringsbrott
Det är ju en lokal som upplåtes som bostad .och ändring till bostad kräver bygglov. det är alltså svartbygge.Galt skrev:
Jag kan inte se varför det skulle finnas bygglov. Du skriver att det enligt avtalet är en lokal ditt barnbarn hyrt. Att hyresvärden tillåter att någon bor i lokalen och att lokalen är fullt utrustad med kök och badrum gör det inte till mindre av en lokal.
Använd uppsägningstiden till att hjälpa ditt barnbarn skaffa en annan lägenhet som inte är en lokal. Tror inte någon bryr sig om att ditt barnbarn begår ytterligare tre månaders folkbokföringsbrottVill du hjälpa till kan du alltid låta barnbarnet stå skrivet hos dig tills ni hittat en egen bostadslägenhet åt barnbarnet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Knepigt. Generellt får man inte bo i en lokal, men om den håller bostadsstandard och båda parter är ense om det är det ok. Eftersom att lokalen hyrts ut som bostad får man väl anta att värden tycker att den håller bostadsstandard, och då får man ju fråga sig vari avtalsbrottet skulle bestå.
Jag vet flera som i sin ungdom bott i lokaler och fått smussla med det då man inte fick bo i dem. De ansåg det vara värt det ändå.
Här verkar det ju mer vara hyresgästen som fått för sig att bryta avtalet utan skäl, och då gäller det ju att hitta ett skäl för att slippa uppsägningstiden.
Finns det bristande ventilation, är för lågt i tak, för dåliga nödutgångsmöjligheter eller något annat hittepåskäl att anföra? Annars är det nog bara att pynta. Och kanske rent av bo kvar.
Jag vet flera som i sin ungdom bott i lokaler och fått smussla med det då man inte fick bo i dem. De ansåg det vara värt det ändå.
Här verkar det ju mer vara hyresgästen som fått för sig att bryta avtalet utan skäl, och då gäller det ju att hitta ett skäl för att slippa uppsägningstiden.
Finns det bristande ventilation, är för lågt i tak, för dåliga nödutgångsmöjligheter eller något annat hittepåskäl att anföra? Annars är det nog bara att pynta. Och kanske rent av bo kvar.
Det finns inte bygglov, alltså svartbygge.. Ändrat användningssätt från lokal kräver bygglov. Du måste vara skriven där du bor annars riskerar man böter. nu verkar det som dom går med på att skippa uppsägning mot att dom får behålla depositionen på 1 hyra. Alternativet för oss är att gå till tingrätten och hävda olagligt/ogiltigt avtal..Bostads standarden tveksam 2m i takhöjd i köksdelen t.ex. tack för respons iallafall.
Jag har roddat i detta tidigare och man får bo i en lokal om den uppfyller boendestandard. Men man får inte bo där permanent utan bara tillfälligt. Frågan blir då vad som är tillfälligt och det kunde jag inte hitta något domslut på. Min tolkning blir då att minimum är att kontraktet är tidsbestämt.
Gällande att skriva sig på adressen så kan man nog göra det men i detta fall så vill nog hyresvärden inte hamna i trubbel.
Gällande att skriva sig på adressen så kan man nog göra det men i detta fall så vill nog hyresvärden inte hamna i trubbel.
Iaf du nämner bygglov och bostad, här spelar det stor roll exakt vad som står i kontraktet. Min tolkning utan att ha sett det är att det är ett lokalhyreskontrakt med rätt till tillfällig vistelse. I Sverige har vi avtalsfrihet så det är mycket möjligt att kontraktet är giltigt men jag tror det skulle falla på några punkter om det fick en rättslig prövning. Bäst är att förhandla med hyresvärden och flytta därifrån så fort det går. Om man spelar på att man är rädd för att få böter för att man inte är skriven där man bor så tror hyresvärden kommer gå med på att släppa kontraktet tidigare om man indikerar att man tänker skriva sig där annars.
Det är inte, för den boende, olagligt att bo i Sverige. Du kan bo var du vill så länge som fastighetsägaren eller motsvarande tillåter detta.
Ägaren kan dock få problem om hen låter någon bo där det inte är tillåtet att låta någon bo. Ägaren kan också få problem om hen själv bor på en fastighet utan bygglov. Men detta är såsom ägare av byggnad eller motsvarande där någon tillåts bo, inte som boende.
Alla som bor i Sverige ska folkbokföras på en fastighet och om det är en flerbostadsfastighet i en lägenhet. Skyldigheten att folkbokföra någon åligger skatteverket, inte den boende.
Den boendes skyldighet är att anmäla flytt till skatteverket. Har inte bostaden lägenhetsnummer är detta skatteverkets och fastighetsägarens problem så länge du sanningsenligt anmäler boendet till skatteverket. Om skatteverket säger att de inte kan folkbokföra dig på den address du flyttat till för de saknas lägenhetsnummer kan du svara, "okej, ha en bra dag" så länge du är nöjd med att du inte är korrekt folkbokförd (kan ge problem med viss post mm.)
Om ett myndighetsbeslut hindrar värden från att hyra ut lägenheten så har den som hyr rätt till nedsättning av hyra.
Leta bostad med lägre risk för vräkning orsakat av myndighetsbeslut och fråga värden om denne vill att barnbarnet flyttar utan uppsägningstid när sådan hittats eller hellre enligt lagen anmäler nuvarande bostad till skatteverket.
Ägaren kan dock få problem om hen låter någon bo där det inte är tillåtet att låta någon bo. Ägaren kan också få problem om hen själv bor på en fastighet utan bygglov. Men detta är såsom ägare av byggnad eller motsvarande där någon tillåts bo, inte som boende.
Alla som bor i Sverige ska folkbokföras på en fastighet och om det är en flerbostadsfastighet i en lägenhet. Skyldigheten att folkbokföra någon åligger skatteverket, inte den boende.
Den boendes skyldighet är att anmäla flytt till skatteverket. Har inte bostaden lägenhetsnummer är detta skatteverkets och fastighetsägarens problem så länge du sanningsenligt anmäler boendet till skatteverket. Om skatteverket säger att de inte kan folkbokföra dig på den address du flyttat till för de saknas lägenhetsnummer kan du svara, "okej, ha en bra dag" så länge du är nöjd med att du inte är korrekt folkbokförd (kan ge problem med viss post mm.)
Om ett myndighetsbeslut hindrar värden från att hyra ut lägenheten så har den som hyr rätt till nedsättning av hyra.
Leta bostad med lägre risk för vräkning orsakat av myndighetsbeslut och fråga värden om denne vill att barnbarnet flyttar utan uppsägningstid när sådan hittats eller hellre enligt lagen anmäler nuvarande bostad till skatteverket.
Klicka här för att svara