Juridik
huggan: Nu när du har delad entreprenad är det fu som ska utse BAS-U. Denne person ska samordna arbetsmiljön mellan entreprenörerna, tex när ett riskfyllt arbete snickaren gör påverkar andra discipliner. I arbetsmiljöplanen ska det stå vem som är BAS-U.
ErikLtz: Har lovat mig själv att aldrig köpa nytt hus. Byggsvängen verkar vara en riktigt "svår" bransch. Är det inte direkt fuffens så uppstår regelmässigt förseningar, fördyringar och saker som inte blir som avtalat. Och tvingande dyra försäkringar som ändå inte täcker de saker som inträffar! Alltför många bygg-fuskar-program vittnar om det. Har man då lyckats köpa ett nytt hus med
Emil4321: Hej, Troligtvis inte den enklaste fråga och inte nödvändigtvis rätt forum, men ger det ett försök. Är som så att jag nyligen beställt en byggsats från en välkänd husleverantör. I och med att jag bygger i egen regi har jag vid flertalet tillfällen eftersökt typritning för grund med tillhörande anvisningar. Efter många om och men fick jag nu ett skriftligt svar om att dessa landar
Njingan: [citat] Hej! Faktiskt inte,, vi fick ingen kyla denna sommar heller. Vi slog på kyla, fungerade i 2h sedan la maskinerna av. Fick felkoder som inte installatören hade i sina felkodslistor och heller inte fanns i manualen. Vi har nu väntat i 8 veckor på reservdelar. Så detta är nog den sämsta luftvärmepump som gått att köpa för pengar…
lunnabo: [citat] [citat] Jag håller med om att min argumentation hade sina brister. Du misstolkade t ex mig. Av information från TS om pågående sättningar så är min övertygelse om att detta hade kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning. Mao inte något dolt fel.
Plutus: [citat] Är eran säljare samma som köpte den avstyckade tomten? Man kan ju gissa att när tomten styckades så kom frågan, vill ni ha lite mera mark även om vårt garage finns under? och då är frågan, om ni skulle köpa tomten när den styckades av, hade ni valt mera mark, fast med grannens garage under?
-AKS-: Kan återkomma med mer information när vi kommit till ett beslut och enats tillsammans med säljarna. Just nu är det än för känslig och tuff situation att dela. [citat]
fribygg: [citat] Nej, fastighetsskatt gäller obebyggda avstyckade tomter och det är det väl inte frågan om här
Andreas Ludde Lundell: Hejsan, Vi håller på och bygger nytt nyckelfärdigt hus och har ett ABS18 avtal med tillhörande projektbeskrivning. Om det är något arbete som behöver utföras i större skala än vad som är mägndat i projektbeskrivningen och för att projektet skall kunna fortlöppa har entreprenören då rätt att utföra detta arbetet utan att presentera en kostnad och få mitt godkännande först och
henkson: Hur har det gått?
harry73: TS har en mamma med en granne som, utan att tillfråga mamman, och i mammans frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammans tomt. Sedan har TS grovt överdrivet hur gammalt trädet var (100-150 år istället för 50 som årsringarna på stubben visar) I övrigt misstänker jag att inget har hänt, och inget kommer hända heller (förutom att det med
Joukko: De svarade inte på mail fast det stod att man skulle skicka mail ifall det var fel på fakturan. Så jag ringde och frågade hur det går med min faktura. De sa att de skulle kolla och återkomma. Efter tag så ringde en tillbaka, samma person som jag hade frågat om pris på spolning. Han sa bara oj det har visst blivit något fel. Inget specifikt vad som hade gått fel.
cpalm: [citat] Jo, fast det blir knepigare om det är tvärtom - om de två utomstående medlemmarna röstade nej till ansvarsfrihet. Om det då är okej för styrelseledamöterna att rösta för ansvarsfrihet för styrelsen som grupp så kan styrelseledamöterna köra över de två utomstående medlemmarna. Och därmed blir det inte heller aktuellt att rösta i frågan om individuell ansvarsfrihet.
Logad: Jag kan beskriva mitt senaste köp av ett hus. Jag tänkte använda SBAB som bolånebank. 1. Skaffa preliminärt lånelöfte först. 2. Leta hus. 3. Hittat hus. SBAB ville att jag kontaktar dem innan jag lägger bud. Skickar in kopia på prospektet. 4. Kommer överrens om maximalt bud på objektet. Detta är det slutliga lånelöftet. 5. Ger bud. 6. Vinner budgivningen och skriver kontrakt. 7.
TorpAnders: Hypotetiskt scenario. Samfällighet med +30 fastigheter har i egen regi muddrat en hamn och byggt en brygga samt föreningslokal för ca 50 år sedan, allt placerat utanför den egna marken men i full harmoni med dåvarande markägare. Vass och sly har genom åren skötts av samfälligheten då markägaren aldrig brytt sig. Byggnad och bryggor är väl underhållna. Nu är marken såld och en ny
TheGame: Vad jag vet kan man inte komma efteråt med "dolda fel". Så här ni fixat felen så är dom ju fixade
Mikael_Swe: [citat] Perfekt. Lyckades sälja på toppen. Håller på leta nytt just nu.
Dilato: Sitter väl en hyffsad hårdddisk i den som kan vara värd nåt ? https://www.blocket.se/annons/stockholm/digitalbox_comhem_tele2_inspelningsbar_hd/102192779
Byggahus48: [citat] • Intressant….slangvindan var alltså inte så ”dålig” att den inte går att sälja vidare. Hur mycket säljs den för? • Och du har fått full ersättning (efter lite dröjsmål) från Byggmax. • Då har du alltså tjänat på affären…. • Ja, ja detta förfaringssätt är inte ovanligt alls. • Själv får jag fantastisk service på ”min” Byggmax i NO Stockholm.
lunnabo: Maximalt kan din mor få knappt 7.000 kr i bostadstillägg. Man får bidrag för hyra på maximalt 7.500 kr.
skogstokig O_o: Att säljaren ska betala för åtgärder för ny brunn och bortforslande av kadaver är självklart. Även förlorad inkomst om det kan styrkas genom relevant dokumentation. Däremot är det inte olagligt att gräva ner kadaver på lantbruksfastighet, men eftersom det gjorts på en plats där vattenförsörjningen påverkats bör det kunna betraktas som ett dolt fel på fastigheten. [citat]
högakusten23: [citat] Det är bara på mina föräldrars mark! Och enda lösningen är att dra vägen enl förhandsbeskedet så det borde inte vara några problem..
bakterie: För att sväva ifrån juridiken lite så kanske nedanstående läsning kan lugna TS lite: Varför är hussvamp farligare i Sverige än i Norge? "Man måste komma i håg att äkta hussvamp inte är en supersvamp som är omöjlig att åtgärda. Kan man klarlägga var den finns och varför, kan man alltid hitta en lämplig åtgärd utan att huset behöver rivas eller man måste göra stora
sunqan: [citat] om du tittar på min screenshot så har du ett exempel precis till höger någon meter fram, sen finns det flera såna. du kan ta fram google maps och följa spångavägen mellan bällstavägen och täbylundsvägen så ser du att de gjort en kontinuerlig cykelbana/trottoar där anslutande vägar passerar en trottoarkant (dvs gör dem till "utfarter") nu är det en ganska onödig manöver
scooter: Tackar för svar! Vet du vilken dosimeter ni använde?