Någon som har erfarenhet ang rubrik?
Arbetet utfördes 2022-05
Anlitade företag via bra byggare och godkännda av villaägarna riksförbund. De hade certifikat våtrum.
Funnits sedan 2008. Ändå gick det helt åt skogen och jag fick avbryta arbetet.
Betalade första fakturan på det jobb som jag tyckte var ok fram tills vi avbröt. Anlitade besiktningsman som dömde ut flertalet av moment som firman gjort.
Dessutom gick det bara att kommunicera med arbetsledare, de som utförde arbete kunde varken svenska eller engelska.

Urklipp i Tekniskt utlåtande.
=====
Bedömning av entreprenörens kompetens
Baserat på de tre punkterna ovan bedömer besiktningsmannen att entreprenören inte är bekant med de svenska byggreglerna. Baserat på det experimentella utförandet med mellanflytspackling bedömer besiktningsmannen att entreprenören har mycket begränsad erfarenhet av denna typ av arbeten.

Baserat på dessa bedömningar avråder besiktningsmannen från att man använder denna entreprenör.
=====

Jag skickade detta till byggföretag samt att godkände första faktura och bestred resterande fakturor och kollade med deras leverantör att det var ok att skicka tillbaka resterande oanvänt matrl.
Det var ok.
Byggföretaget ordnade så att allt detta blev ivägskickat eller hämtat.
Jag trodde därmed att vi var klara med varandra.

2022-10
Nu har Byggföretaget Skickat in skuld till kronofogden på felaktigt arbete samt returnerat mtrl.
Jag bestrider detta igen.

Är någon som har erfarenhet och har gått igenom något liknande?
(Jag har dokumenterat och sparat all skriftlig kommunikation och bilder.)

• Installationsvy av en väggmonterad golvvärmefördelare med rör och anslutningar i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad skrev du i ditt bestridande? Du gör inget, invänta deras nästa drag som då blir stämning i tingsrätt eller att dom ger upp….

Det är lite oklart för mig med vad du menar med "förslag på hur man går vidare". Det är alltid jobbigt när man råkar få en riktig klåpare, vilket tyvärr kan ske även om man gör allt man kan för att kontrollera företaget innan.

Det känns som det finns flera aspekter i ditt ärende, så som du beskriver det. På frågan om vad nästa steg för dig är, så är svaret inget. Det är den som vill få till en förändring som behöver driva frågan, dvs i detta fall företaget som vill få pengar från dig. Du har gjort det du behöver göra, bestrida kravet hos KFM. Då är ärendet tvistigt och företaget får ta det till tingsrätten om de vill försöka föra ärendet framåt. Det räcker med att du meddelar KFM att du bestrider kravet, då de inte avgör ärendet. Det kan i flera fall vara rekommenderat att inte argumentera, för då ger man bara motparten en möjlighet att förbereda sig för att bemöta argumenten.

Sedan är det lite oklart om vilket belopp det är som det tvistas om. Generellt har företaget rätt att försöka åtgärda felaktigheter som finns i deras jobb. De har också rätt att få ersättning för utfört arbete, men du kan också ha rätt att innehålla en summa tills felen är åtgärdade. Skulle det visa sig att du otillbörligt nekat de tillträde att åtgärda felaktigheterna så skulle teoretiskt en domstol kunna anse att du ändå är ersättningsskyldig för det arbete de utfört.

Med det sagt, vill jag ändå framföra att jag tycker du gör helt rätt som håller inne betalningen. Då sitter du ändå på trumfkortet och de är företaget som tvingas driva frågan. Annars hade det varit du som tvingats driva en process att få tillbaka pengar, vilket skulle vara svårare för dig. Däremot är det nog viktigt att du har underlag och kan vid en ev tvist motivera den summa du håller inne.

Sedan finns det också frågan om du hade rätt att häva avtalet. Det är inte möjligt att riktigt avgöra från informationen tillgänglig för oss här på forumet. Utav informationen hade jag nog agerat på samma sätt, men man ska alltid komma ihåg ledorden "att ha rätt är inte samma sak som att få rätt". Men nu vet jag inte heller om det är detta som det tvistas om eller bara ersättning för utfört (om än felaktigt) arbete, eftersom det inte går att utläsa.

Annars känns det som du gör det du bör i detta läge. Dokumentera och spara så mycket underlag som möjligt till en eventuell rättstvist. Troligen har du ett rättsskydd i din hemförsäkring, så det kan vara värt att kolla upp villkoren kring detta också. Hur stor är summan som det tvistas om? Är det så att det passerar gränsen för ett förenklat tvist (alltså över ett halvt prisbasbelopp)? Känns som det torde vara det, då det rör sig om ett våtrum.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.