Vi har köpt en övervakningskamera för att kunna filma våra parkeringar, garage samt gångvägen upp till vårat hus. Nu funderar jag på om vi ens kan sätta upp den pga lagen som finns angående kameraövervakning.

Vi bor väldigt nära våra grannar. Rakt över våra parkeringar finns deras parkeringar. Dom har nämligen vägservitut fram till parkeringarna och sen har dom gångservitut på våran väg upp till sitt hus.

Vilket betyder att dom kommer hamna på övervakningskameran när dom väljer att gå på vägen (vilket dom inte alltid gör). Samt att deras parkering ligger så nära våran så den kommer tyvärr också med på kameran. Det går inte att rikta kameran så deras parkering inte kommer med.

Jag undrar därför om det är okej att deras parkering kommer med i kameran samt dom gångerna dom själva går upp på vägen? Eller bryter vi mot lagen isf?

Ingenting annat av deras fastighet kommer såklart med. Tänkte inte på dessa detaljerna när jag beställde kameran. Får skicka tillbaka den om det inte är okej annars. Tack på förhand
 
S Sassa4 skrev:
Vi har köpt en övervakningskamera för att kunna filma våra parkeringar, garage samt gångvägen upp till vårat hus. Nu funderar jag på om vi ens kan sätta upp den pga lagen som finns angående kameraövervakning.

Vi bor väldigt nära våra grannar. Rakt över våra parkeringar finns deras parkeringar. Dom har nämligen vägservitut fram till parkeringarna och sen har dom gångservitut på våran väg upp till sitt hus.

Vilket betyder att dom kommer hamna på övervakningskameran när dom väljer att gå på vägen (vilket dom inte alltid gör). Samt att deras parkering ligger så nära våran så den kommer tyvärr också med på kameran. Det går inte att rikta kameran så deras parkering inte kommer med.

Jag undrar därför om det är okej att deras parkering kommer med i kameran samt dom gångerna dom själva går upp på vägen? Eller bryter vi mot lagen isf?

Ingenting annat av deras fastighet kommer såklart med. Tänkte inte på dessa detaljerna när jag beställde kameran. Får skicka tillbaka den om det inte är okej annars. Tack på förhand
Svaret är ja, dvs du får inte filma utan för din tomt. Går det inte att zooma, ändra etc på bilden så att deras tomt/parkering inte är med? Jag har 7 kameror och tyvärr är en del utan för min tomt (bild), ej lagligt men det finns värre lagar att bryta ☺️
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Svaret är ja, dvs du får inte filma utan för din tomt. Går det inte att zooma, ändra etc på bilden så att deras tomt/parkering inte är med? Jag har 7 kameror och tyvärr är en del utan för min tomt (bild), ej lagligt men det finns värre lagar att bryta ☺️
Hmm jo det går kanske att zooma lite. Men det går inte att komma undan att grannarna kommer hamna på bild när dom går på vägen upp till huset. Men det är våran väg, som dom har gångservitut på
 
S Sassa4 skrev:
Hmm jo det går kanske att zooma lite. Men det går inte att komma undan att grannarna kommer hamna på bild när dom går på vägen upp till huset. Men det är våran väg, som dom har gångservitut på
Om det är er väg kanske det är lagligt enligt lagen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.