44 487 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Tanken är god men det är inte allt som går att betala via autogiro tyvärr.L LimaPer skrev:Inte läst allt då det blev så himla många inlägg men inte sett den gamla klassikern autogiro nämnas i tråden. Hjälp dina föräldrar att sätta upp det för alla vanliga fakturor så löses alla räkningar förutom de som bara kommer en gång.
Har själv haft det då jag pluggat utomlands i ett år utan en missad räkning så det rekommenderas.
Nej det är jag med på men de löpande fakturorna borde funka om de är kopplade mot större bolag så då blir ni iallafall av med el, sophämtning mm.H henke71 skrev:
Sen kanske det tillkommer någon ströfaktura att hantera på sidan om men en bra bit på vägen borde ni komma.
Ja jag har maximalt någon enstaka faktura per månad som jag hanterar manuellt. Alla regelbundna "pålitliga" leverantörer är antingen autogiro eller e-faktura med autobetalning. Har aldrig förstått varför jag ska utföra manuellt arbete när en datamaskin kan göra det år mig.L LimaPer skrev:
Intressant läsning apropå trådens diskussion. Det är inte alltid som framtidsfullmakter accepteras så som det var tänkt! Tack demensförbundet som belyser problematiken:
https://www.demensforbundet.se/deme...GbKY3CUuoIyxPOFLSA7oaXJuhylyMNXa6Y5lLBsPPHBcs
https://www.demensforbundet.se/deme...GbKY3CUuoIyxPOFLSA7oaXJuhylyMNXa6Y5lLBsPPHBcs
Mmmm. Ett generellt problem med fullmakter, som nog redan sagts några gånger här också.Sommartorparn skrev:
Hur skall mottagaren veta om fullmakten är återkallad eller inte?
Är inte förvånad med tanke på att utvecklingen går mot att alla kräver absolut torrt om fötterna.
Man får nog resonera som att det är bättre än ingenting.
Man gör fullmakten till ett NFT kontrakt i blockchain, där kan vem som helst se den men den kan bara ändras av ägaren.C cpalm skrev:Mmmm. Ett generellt problem med fullmakter, som nog redan sagts några gånger här också.
Hur skall mottagaren veta om fullmakten är återkallad eller inte?
Är inte förvånad med tanke på att utvecklingen går mot att alla kräver absolut torrt om fötterna.
Man får nog resonera som att det är bättre än ingenting.
Framtidsfullmakt och på den kan man precisera vad man får göraS Superrobban skrev:Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.
De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.
De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.
Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.
Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.
Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"
[länk]
Det har vi gjort nu, och på banken sa de att "Nu är det bara att logga in och betala räkningar"
Problemet är att jag inte själv har Swedbank och deras Internetbank.
Som jag förstår behöver jag köpa tjänsten Internetbank hos Swedbank och betala 300:- per år för att kunna använda den?
Men går den tjänsten att köpa om jag inte själv är kund hos Swedbank?
Nu får jag gå till bankontoret och köa upp till en timme för att betala några räkningar.
Problemet är att jag inte själv har Swedbank och deras Internetbank.
Som jag förstår behöver jag köpa tjänsten Internetbank hos Swedbank och betala 300:- per år för att kunna använda den?
Men går den tjänsten att köpa om jag inte själv är kund hos Swedbank?
Nu får jag gå till bankontoret och köa upp till en timme för att betala några räkningar.
Klicka här för att svara