S
Jag äger sedan några år en industrifastighet som inte har varit i bruk för verksamhet sedan 1980-talet.
Bakom min fastighet finns en annan industrifastighet som är aktiv. I 60 års tid har de haft muntliga överenskommelser om att köra över min fastighet. Då och då har frågan om avtalsservitut aktualiserats men tidigare ägare, tillika mig har sagt nej till detta.
Saken är den att det även finns en annan väg att färdas på men den innehåller en 70 graders, alt. en 90 graders kurva beroende på från vilket håll man kommer. Företaget hävdar att kurvorna inte kan användas av 18, resp. 24 meters långtradare.

Företaget anser sig ha rätt att nyttja vägen genom hävd, medan jag hävdar att den uttryckta oviljan hos tidigare ägare att ge servitut talar för att nyttjandet inte ska ses som permanent. Nyttjandet i nuläget och framtiden överstiger vida vad det har varit tillbaka i tiden. Under en treårsperiod har jag återkommande informerat företagets representant om att de behöver hitta en annan väg, men de lyssnar inte på det örat.

Företagets tunga trafik har ökat och nu planerar de för tusentals transporter av lastbilar med 38 tons lastvikt. Vägen över min fastighet är inte konstruerad för sådan trafik och asfaltbeläggningen har för länge sen börjat spricka. Det är även så att företaget har invänt mot en ansökan om förhandsbesked avseende utbyggnad av min byggnad med anledning av att de anser att den kommer för nära deras fordon. De har personal som då och då stannar på vägen för att prata och efterlämnar cigarrettfimpar, tomburkar och annat skräp efter sig. För en tid sedan stals ett föremål som förvarades intill vägen.
Jag kommer att ha kunder med barn och djur och från ett längre perspektiv om 2-3 år vill jag kunna öppna en caféverksamhet i min utomhusmiljö. Där blir alla tunga fordon en betydande störning.

Jag har redan belastningar av servitut för väg, gång & cykelbana, vatten & avlopp och en elbyggnation. Mina möjligheter att själv nyttja min fastighet för egna behov begränsas av alla servitut och företagets växande framfart. Markförhållandena är allt annat än bra med lera som gör att det gungar i marken när större fordon kör förbi.

Alla grannar och de flesta fordon kan ta den alternativa vägen som ligger alldeles intill. De flesta gör det redan. Jag tycker det har gått överstyr och vill stänga av vägen för motorfordonstrafik.

Jag vill gärna höra vad ni har för kunskap och erfarenheter av liknande situationer och att stänga vägar. Även hur företag som inte kan ta emot 18 och 24 m långtradare kan hantera sådana leveranser. Det måste finnas mängder av företag på svåråtkomliga platser…

Claes Sörmland
Hade du inte en tråd om detta redan eller är ni två med liknande problem och industrifastighet till granne och deras leveranser?

Jag har ingen erfarenhet men enligt juridiken är det bara att stänga av trafiken. Det ska i teorin räcka med en skylt som du sätter upp, t ex denna får du sätta upp (kanske med tillägg, "Gäller ej behörig trafik."):

Förbudsskylt som visar ingen bil- eller motorcykeltrafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju dock fundera på om detta kommer att efterföljas av de som kommer med leveranser till företaget bakom din fastighet. Så bom är troligen effektivare.

Sen kommer ju det här med att när män hindras att framföra sina fordon så blir de lätt provocerade och då inte sällan är de beredda att begå olagligheter. Man kan ju tänka sig att de vandaliserar din bom t ex.

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade du inte en tråd om detta redan eller är ni två med liknande problem och industrifastighet till granne och deras leveranser?

Jag har ingen erfarenhet men enligt juridiken är det bara att stänga av trafiken. Det ska i teorin räcka med en skylt som du sätter upp, t ex denna får du sätta upp (kanske med tillägg, "Gäller ej behörig trafik."):

[bild]

Man kan ju dock fundera på om detta kommer att efterföljas av de som kommer med leveranser till företaget bakom din fastighet. Så bom är troligen effektivare.

Sen kommer ju det här med att när män hindras att framföra sina fordon så blir de lätt provocerade och då inte sällan är de beredda att begå olagligheter. Man kan ju tänka sig att de vandaliserar din bom t ex.

Bom och kanske framförallt skylt är mer som tjuvnyp.

Bättre att gå på knockout direkt. Be en advokat skriva en negativ fastställelsetalan, där ditt grannföretag alltså ska förklaras sakna rätt till väg över din fastighet. Det räcker nog att ni skickar stämningsansökan till företaget, och alltså inte till tingsrätten, så kommer dom komma med kaffe, bullar och olika förslag till ekonomiska uppgörelser.. ;)

• Gilla
Snurrpan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Maijckel skrev:
Bom och kanske framförallt skylt är mer som tjuvnyp.

Bättre att gå på knockout direkt. Be en advokat skriva en negativ fastställelsetalan, där ditt grannföretag alltså ska förklaras sakna rätt till väg över din fastighet. Det räcker nog att ni skickar stämningsansökan till företaget, och alltså inte till tingsrätten, så kommer dom komma med kaffe, bullar och olika förslag till ekonomiska uppgörelser.. ;)
Sen beror det ju lite på hur galna företagarna är. Förhoppningsvis är de rädda för en rättsprocess och allt det jobb och de kostnader som en sådan innebär. Men är de t ex beredda att vandalisera bommar så har de säkert psykologin att ignorera kostnader associerade med tinget också.

• Gilla
Snurrpan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen beror det ju lite på hur galna företagarna är. Förhoppningsvis är de rädda för en rättsprocess och allt det jobb och de kostnader som en sådan innebär. Men är de t ex beredda att vandalisera bommar så har de säkert psykologin att ignorera kostnader associerade med tinget också.
Även en vunnen negativ fastställelsetalan blir, som du är inne på, ganska verkningslös i sig själv. Därför lägger man med ett vitesyrkande på, låt säga 20.000kr per lastbil. TS kommer vinna talan i domstolen, och kan sedan med hjälp av övervakningskamera kamma hem grova pengar från företaget om de väljer att överträda domen.

• Gilla
Snurrpan
  • Laddar…
Sätt upp en skylt om att trafik är förbjuden. Sen sätter du upp en skylt om vägarbete i den där bra kurvan sen är det bara att gå lös med en grävare. Nog måste du få underhålla din väg om du känner för det.

• Gilla
Snurrpan
  • Laddar…
S
Tack för goda idéer och tips! Jag hade även en fråga som handlar om företags rätt att kunna kräva tillgång till väg för 18 och 24 meters långtradare hela vägen fram till sin fastighet. Hur löser man det på andra ställen där dessa bilar inte kommer fram?
Även om de kan kräva att tusentals lastbilar med 38 ton last + fordonsvikt ska få köra över annan fastighet? Har de då automatiskt rätt att gräva upp marken för att anlägga väg med högre bärighet om så behövs? Jag är införstådd med vad officialservitut innebär och att de kan inleda en sådan process, men utfallet av en sådan vet man inget om förrän beslutet kommer. Jag tror det finns en osäkerhet hos företaget som annars borde ha ansökt om det redan för många år sedan. Lantmätaren tittar då på andra möjligheter som kan finnas.
Det finns ju ett gammalt talessätt att anpassa munnen efter matsäcken. Det är i den kontexten jag funderar över hur stor matsäck de kan kräva på andra fastigheters bekostnad?!

Claes Sörmland
S Snurrpan skrev:
Tack för goda idéer och tips! Jag hade även en fråga som handlar om företags rätt att kunna kräva tillgång till väg för 18 och 24 meters långtradare hela vägen fram till sin fastighet. Hur löser man det på andra ställen där dessa bilar inte kommer fram?
Även om de kan kräva att tusentals lastbilar med 38 ton last + fordonsvikt ska få köra över annan fastighet? Har de då automatiskt rätt att gräva upp marken för att anlägga väg med högre bärighet om så behövs? Jag är införstådd med vad officialservitut innebär och att de kan inleda en sådan process, men utfallet av en sådan vet man inget om förrän beslutet kommer. Jag tror det finns en osäkerhet hos företaget som annars borde ha ansökt om det redan för många år sedan. Lantmätaren tittar då på andra möjligheter som kan finnas.
Det finns ju ett gammalt talessätt att anpassa munnen efter matsäcken. Det är i den kontexten jag funderar över hur stor matsäck de kan kräva på andra fastigheters bekostnad?!
Företag få anpassa sin verksamhet efter de rättigheter som de har som möjliggör transport till verksamheten. Det finns ingen rätt att köra alla möjliga fordon till vilken fastighet som helst i landet. Tycker företaget inte att vägen fungerar med deras verksamhet så får de försöka säkra juridiska rättigheter att ändra på vägen så att den fungerar. Eller flytta på verksamheten till en annan mer lämplig fastighet.

Genom Lantmäteriets beslut enligt anläggningslagen så kan det inrättas en gemensamhetsanläggning där en samfällighet av flera fastigheter tar över din väg och förvaltar den, inklusive företaget. Det krävs minst två fastigheter för att bilda en ga. Ett annat alternativ är att företagets fastighet ges ett härskande servitut enligt anläggningslagen (det som du kallar för officialservitut). Om detta senare går att genomföra enligt anläggningslagen är tveksamt eftersom det redan finns väg till fastigheten.

Vill du säkra dig emot att detta sker så är kanske bäst att gräva bort den delen av vägen om leder till industrifastigheten. Det har också fördelen att du slipper fler tranporter över fastigheten, finns inte din väg längre så finns den inte.

• Gilla
Snurrpan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.