1 467 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Garantianspråk till bolag som köpt inkråmet av bolagskonkurs
Hej!
Köpte ny värmepump för ganska exakt 13 månader sedan som dessvärre gick i konkurs 9 månader senare.
Ett annat bolag köpte deras inkråm.
Min uppfattning säger att de bolag som köper ett annat konkurs-bolags inkråm tar därmed även över deras garantiansvar. Är det rätt uppfattat?
Har ett mindre problem med vår värmepump där en komponent troligtvis måste bytas ut. Ingen större sak i sig eftersom "jag" fortfarande har garantin kvar från tillverkaren för inte minst reservdelen.
Men jag önskar rådgiva med er innan jag tar kontakt med de "nya" bolag som köpt inkråmet från de bolag som gjorde min installation.
Köpte ny värmepump för ganska exakt 13 månader sedan som dessvärre gick i konkurs 9 månader senare.
Ett annat bolag köpte deras inkråm.
Min uppfattning säger att de bolag som köper ett annat konkurs-bolags inkråm tar därmed även över deras garantiansvar. Är det rätt uppfattat?
Har ett mindre problem med vår värmepump där en komponent troligtvis måste bytas ut. Ingen större sak i sig eftersom "jag" fortfarande har garantin kvar från tillverkaren för inte minst reservdelen.
Men jag önskar rådgiva med er innan jag tar kontakt med de "nya" bolag som köpt inkråmet från de bolag som gjorde min installation.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Tyvärr följer bara garanti åtaganden med om de köper hela konkursboet och driver vidare företaget under samma orgnummer eller skriftlig meddelar att de övertagit alla gamla bolagets åtaganden.
Att köpa inkromet är som att de köpt material och lager och lämnat allt ansvar kvar.
Ställ ditt krav mot konkursförvaltaren. Är inte företaget helt avvecklat med utförsäljningen så får de lägga till dig som fordringsägare. Chansen att du skulle få ut dina anspråk skulle jag tyvärr säga är väldigt små.
Glöm inte att kolla om det finns några fabriksgarantier. De kan vara större chans att gå igenom.
Att köpa inkromet är som att de köpt material och lager och lämnat allt ansvar kvar.
Ställ ditt krav mot konkursförvaltaren. Är inte företaget helt avvecklat med utförsäljningen så får de lägga till dig som fordringsägare. Chansen att du skulle få ut dina anspråk skulle jag tyvärr säga är väldigt små.
Glöm inte att kolla om det finns några fabriksgarantier. De kan vara större chans att gå igenom.
Det är även skillnad på om det är garanti från tillverkare, återförsäljare/installatör eller någon försäkring med vidhängande bolag inblandat. Läs i pappren som följde.
Jo, det var fabriksgarantin jag menade när jag skrev garanti från tillverkaren. Fabriksgaranti finns upp till 6 år om vi anlitar en certifierad servicepartner inom vissa intervaller.R Robert-san01 skrev:Tyvärr följer bara garanti åtaganden med om de köper hela konkursboet och driver vidare företaget under samma orgnummer eller skriftlig meddelar att de övertagit alla gamla bolagets åtaganden.
Avser inte fabriksgarantin just garantin på komponenter i maskinen? Sedan får vi själva betala installatören för bytet när vi just i vårt fall får anlita en ny installatör?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Beror på hur den är skriven.L leachim skrev:Jo, det var fabriksgarantin jag menade när jag skrev garanti från tillverkaren. Fabriksgaranti finns upp till 6 år om vi anlitar en certifierad servicepartner inom vissa intervaller.
Avser inte fabriksgarantin just garantin på komponenter i maskinen? Sedan får vi själva betala installatören för bytet när vi just i vårt fall får anlita en ny installatör?
Ring tillverkaren och kolla om du inte har något papper du kan läsa på ur.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det kan finnas en försäkring hos konkursboet som täcker reklamationer på jobb från när bolaget var aktivt, men sånt gäller nog främst lite mer omfattande verksamheter, som Gar-bos husförsäkringar. För allt sådant försäkrande kostar ju också.
Icke desto mindre kan det vara värt att kolla upp.
Icke desto mindre kan det vara värt att kolla upp.
Klicka här för att svara