Hej!
Jag har sökt efter info men har svårt att hitta något vettigt svar. Vi har precis köpt radhus. Utanför vår tomt på baksidan finns det en allmänning (ca 5 m fram och sen kommer nästa tomt). Vi hade pratat lite om att det vore kul att så småningom kanske röja för för att få lite mer gräsyta. Sen ändrat oss och insett att det var ganska härligt med lite buskage. Svärmor hörde dock bara det första och tog (på eget initiativ innan vi hunnit flytta in) bort buskar och annat på allmänningen. Buskarna närmast den andra tomten lämnade hon kvar men framför vår tomt är det helt kalt. Vi hade ju såklart tänkt kolla med kommun, grannar och samfällighet innan vi ens gjorde något. Men nu är skadan skedd. Är det någon som kan svara på vad som gäller? Får man rensa hur man vill? Är så orolig att vi kommer få bråk med grannar/samfälligheten/kommun innan vi ens hunnit flytta in. Övriga grannar har buskar kvar framför sina tomter.
 
Nej, naturligtvis får du inte röja runt som du vill utanför din fastighet.
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, naturligtvis får du inte röja runt som du vill utanför din fastighet.
Som jag trodde såklart. Vet du vad vi kan göra nu eller vad vi kan vänta oss? Vill såklart göra rätt för mig. Fick en chock när jag fick se det idag för första gången och kan inte sova för tänker bara på hur det bäst kan lösas.
 
Gör inget om du inte får en reaktion. Får du reaktioner från grannarna får du helt enkelt säga att du har en lite för impulsiv svärmor. Buskarna kommer säkerligen snart upp igen.

Jag tror inte att det blir några stora konsekvenser av det här.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gör inget om du inte får en reaktion. Får du reaktioner från grannarna får du helt enkelt säga att du har en lite för impulsiv svärmor. Buskarna kommer säkerligen snart upp igen.

Jag tror inte att det blir några stora konsekvenser av det här.
Tack för att du tog dig tid att svara, det lugnade mig lite. Man vill ju inte göra sig ovän med grannarna det första man gör.
 
Claes Sörmland
Det finns s a ingen "allmänning" kvar i den moderna lagstiftningen utan det är ett uttryck som hör till gamla tider.

I grund och botten måste man få tillstånd av markägaren för att röja på dennes mark. Det kan vara en privatperson, kommunen eller det som är vanligt i radhusområden, en marksamfällighet med en eller flera gemensamhetsanläggningar på. I det senare fallet så är det samfällighetsföreningens styrelse som förvaltar marken och är den man ska få tillstånd ifrån.

Om man ger sig på växtlighet annans mark utan tillstånd då? Ja gör man det med uppsåt eller av oaktsamhet så blir man skadeståndsskyldig, d v s man får ersätta värdet på skadan. I ert fall är det svärmor som möjligen är skadeståndsskyldig, det är hon som tog till sågen utan att undersöka ägogränserna. Inga skugga ska falla på er.

Men som sagt, buskarna är uppe igen i sin helhet om ett par tre säsonger, tätare än någonsin så ingen skada är skedd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns s a ingen "allmänning" kvar i den moderna lagstiftningen utan det är ett uttryck som hör till gamla tider.

I grund och botten måste man få tillstånd av markägaren för att röja på dennes mark. Det kan vara en privatperson, kommunen eller det som är vanligt i radhusområden, en marksamfällighet med en eller flera gemensamhetsanläggningar på. I det senare fallet så är det samfällighetsföreningens styrelse som förvaltar marken och är den man ska få tillstånd ifrån.

Om man ger sig på växtlighet annans mark utan tillstånd då? Ja gör man det med uppsåt eller av oaktsamhet så blir man skadeståndsskyldig, d v s man får ersätta värdet på skadan. I ert fall är det svärmor som möjligen är skadeståndsskyldig, det är hon som tog till sågen utan att undersöka ägogränserna. Inga skugga ska falla på er.

Men som sagt, buskarna är uppe igen i sin helhet om ett par tre säsonger, tätare än någonsin så ingen skada är skedd.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns s a ingen "allmänning" kvar i den moderna lagstiftningen utan det är ett uttryck som hör till gamla tider.

I grund och botten måste man få tillstånd av markägaren för att röja på dennes mark. Det kan vara en privatperson, kommunen eller det som är vanligt i radhusområden, en marksamfällighet med en eller flera gemensamhetsanläggningar på. I det senare fallet så är det samfällighetsföreningens styrelse som förvaltar marken och är den man ska få tillstånd ifrån.

Om man ger sig på växtlighet annans mark utan tillstånd då? Ja gör man det med uppsåt eller av oaktsamhet så blir man skadeståndsskyldig, d v s man får ersätta värdet på skadan. I ert fall är det svärmor som möjligen är skadeståndsskyldig, det är hon som tog till sågen utan att undersöka ägogränserna. Inga skugga ska falla på er.

Men som sagt, buskarna är uppe igen i sin helhet om ett par tre säsonger, tätare än någonsin så ingen skada är skedd.
Tack snälla för bra och utförligt svar! Så dumt att det skett. Kommer ta ett snack med grannarna och förklara och sen hoppas jag på nya, tätare buskar om några säsonger som du skriver.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi har en så kallad brandgata mellan vårat hus och nästa rad med hus. Kommunal mark med träd och tidigare snårig undervegetation.

Kommunen bryr sig inte vad vi gör där så länge ingen klagar. Tvärt om så är ju funktionen som brandgata bättre ju mindre brännbart material där är. Ser riktigt fint ut nu efter att kommunen själva varit där och glesat ut barrträden och en granne gick loss med röjsåg i de värsta snåren.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns s a ingen "allmänning" kvar i den moderna lagstiftningen utan det är ett uttryck som hör till gamla tider.

I grund och botten måste man få tillstånd av markägaren för att röja på dennes mark. Det kan vara en privatperson, kommunen eller det som är vanligt i radhusområden, en marksamfällighet med en eller flera gemensamhetsanläggningar på. I det senare fallet så är det samfällighetsföreningens styrelse som förvaltar marken och är den man ska få tillstånd ifrån.

Om man ger sig på växtlighet annans mark utan tillstånd då? Ja gör man det med uppsåt eller av oaktsamhet så blir man skadeståndsskyldig, d v s man får ersätta värdet på skadan. I ert fall är det svärmor som möjligen är skadeståndsskyldig, det är hon som tog till sågen utan att undersöka ägogränserna. Inga skugga ska falla på er.

Men som sagt, buskarna är uppe igen i sin helhet om ett par tre säsonger, tätare än någonsin så ingen skada är skedd.
Trots att det inte är i jurifikforumet så blev jag imponerad att du slentrianmässigt slängde svärmor under bussen...

Att TS är helt ansvarsfri tycker jag inte är självklart.

Men det kanske finns ett gäng målvakter som tar på sig lite röjningsuppdrag för rätt pengar.

För övrigt kommer det säkert gå bra med TS och dennes grannar och svärmor får lära sig veta hut...

/ATW
 
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Trots att det inte är i jurifikforumet så blev jag imponerad att du slentrianmässigt slängde svärmor under bussen...

Att TS är helt ansvarsfri tycker jag inte är självklart.

Men det kanske finns ett gäng målvakter som tar på sig lite röjningsuppdrag för rätt pengar.

För övrigt kommer det säkert gå bra med TS och dennes grannar och svärmor får lära sig veta hut...

/ATW
Ansvar kan ju betyda många olika saker. Skadeståndsrättsligt så är inte TS ansvarig som händelsekedjans detaljer har beskrivits. Svärmor är troligen/möjligen det.

Sen kan man ju ha moraliska synpunkter på ansvar också som går utöver skadeståndansvaret som jag skrev om. Och då står det var och en fritt att tycka att TS har ett moraliskt ansvar från att hålla sin svärmor borta från sågen i närheten av fastigheten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.