Kutte Heitmann
Kutte Heitmann: Som jag nämnde tidigare så ta kontakt med villaägarna där kan du få tips och eventuel råd hur du skall gå vidare. Och efter en så kort tid som fyra månader så har felet varit där när köpet gjordes.Och det är först och främst säljaren som ni skall prata med.Och om jag inte har fel så har ni rätt till att häva köpet inom ett år. Detta sista är jag lite osäker på men det
7 svar · 1,9k läst
C
Cyphera: Ska bli intressant att se hur det går. Lycka till!
13 svar · 1,7k läst
T
Tuvalis: Hej! Vi skulle för några år sedan köpa ett hus från LB-hus. Vi skrev kontrakt och skulle precis betala in insatsen när vi ångrade oss och blåste av köpet. Säljaren blev inte glad men det blev inga efterräkningar för oss. Jag pratade med konsumentombudsmannen i stan som sa att säljaren kunde behålla insatsen om vi hunnit betala den, men att säljaren borde vara rädd om sitt rykte
8 svar · 1,3k läst
B
billy_baver: Vindkraftverk kommer att vålla många konflikter i en nära framtid. Intrång och ersättning har av populistiska skäl blivit andra rangens frågor, som alla påstått ansvariga politiker helst vill slippa ta i ens med tång. Den 1.000-metersgräns som beslutats på Gotland kommer sannolikt att avskaffas till förmån för regler som medger bygge av flera vindkraftverk. Mitt råd är att inte
3 svar · 1,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] För att det skall vara ett dolt fel så skall felet inte gå att upptäcka vid en besiktning (vet inte hur det är med fallet här - men där kan det kvala in) och sedan skall det inet "kunna förväntas av ålder och skick" Det du kan begära i ersättning är den skdad du lider, elelr den kostnad som det kräver för att rätta till felet tillräckligt bra. i det här fallet så funkar
26 svar · 7,4k läst
A
anweli: Hej Vi har haft Garantibesiktning på vårt 2 år gamla hus som ev visar på fuktskador i väggen, puts fasad STO med Elite fönster. Helt otroligt att företagen som konstruerar och säljer husen inte tar sitt ansvar! Vår utredning är inte ännu klar så jag vet inte omfattningen på skadorna, men så slöa som vår hus fabrikör har varit så blir det ev. den juridiska vägen i slutändan.
2 svar · 918 läst
M
maggan9: Vi hade platta på mark, och den borrades friskt i för att mäta fukthalt mm. Men väggarna hade tagit upp mest fukt för vår del... Vi var mycket noga med att berätta vad som hänt när vi 2005 sålde huset för de nya ägarna, men alla papper var ju i ordning och det fanns inga problem kvar....( huset var från 1999). Kan berätta att vi inte fick något vite, pga vårt hus var ett
9 svar · 2,4k läst
B
billy_baver: Swetrot skrev: "Utan tvekan torde det vara så att om en mer professionell fastighetsskötsel skall ske, kommer hyrorna att behöva höjas." Nja, hyran fastställs i jämförelse med likvärdiga bostäder hos närmaste allmännyttigt bostadsbolag. Nu har jag inte koll på vad tjaboo berättat i andra trådar. Men om fastighetsägaren inte levererar godtagbar standard kan man kontakta
7 svar · 2,6k läst
E
ErikL: [citat] Som folk redan svarat ovan måste ni i det längsta undvika att bryta kontraktet. Med största sannolikhet har säljaren rätt till ersättning för samtliga kostnader om ni gör det, så tänk dig själv in i situationen att de sätter ut huset till försäljning igen, och accepterar det bästa bud de kan få den närmaste veckan (eftersom det är nära till tillträdet). Som marknaden
17 svar · 17,4k läst
M
Modig: Ah, det kanske stämmer!
6 svar · 1,6k läst
L
Lello: [citat] Ok, ska kolla med bankmannen, han värkar ha god koll. Tack
11 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Ofta handlare det om störande röklukt som argument. Men i många fall så handlar det om att kommunen vill att alla handlar fjärrvärme av kommunen, de försöker då förbjuda alla andra uppvärmningsformer.
17 svar · 7,7k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker du skall börja med att kanske prata med grannar som har liknande lägenheter som dig, och höra om de har samma bekymmer med att de upplever att väggen är kall och att kondens lätt uppstår. Sedan kan man antingen själv eller tillsammans med grannar som har samma problem prata med styrelsen att det handlar om ett bekymmer som du/ni antar har med föreningens ansvar att göra.
1 svar · 3,5k läst
bumpaberra
bumpaberra: Den som byggt ansvarar ju för att det finns ett slutbevis. Helt klart byggherren som ska stå för det där även om det inte är en gigantiskt kostnad.
3 svar · 2,4k läst
Swetrot
Swetrot: Om vi lämnar de byggnadstekniska diskussionerna och försöker besvara trådskaparens fråga istället. Hur mycket kompensation är det rimligt att de får av husföretaget till följd av att de inte levererat enligt påskrivet avtal?
7 svar · 2,4k läst
B
Bambi: Då tackar jag för svaren och gör en reklamation. Trevlig helg!
5 svar · 2,3k läst
B
Bambi: Hej! Väldigt tråkigt att läsa sånt här. Intyg med avseende på injustering värme?, ställer man inte bara in det, varför krävs intyg eller egenkontroll på de? Mvh Bambi
12 svar · 3,9k läst
Åsa76
Åsa76: Nej, men tingsrätten sade på vår muntliga förhandling att måtet kundt tas upp innan jul Sen vick våra advokater lite tid på sig att leverera in ytterligare material som den andre krävde ut....nu har vår advokat fått upskov med detta ett antal månader så ja gmisstänket att pga att vår advokat har för mycket att göra. Det handlar i detta fallet inte om att tingsrätten inte har
8 svar · 1,7k läst
M
Modig: Tack för tipset – det är en helt ny värld som öppnar sig :-D
1 svar · 832 läst
T
tjaboo: [citat] Har inte pratat med hyresnämnden utan tänkte först försöka ta reda på vad som gäller och vilka alternativ det finns, vill även veta vad som gäller innan jag pratar med fastighetskötaren då han har en "ovana" att komma med lösa påståenden och direkta felaktigheter. [citat] Har skickat ett mail till dom och de svarade att det är helt upp till mig att bestämma hur mycket som
3 svar · 1,7k läst
Bananya
Bananya: Asså, är dom helt pippi dessa kajor ;) Jag kan säga att jag nu själv vågar bestiga berget, förut såg jag folk klättra på våra rostiga stegar och undrade hur de vågar. Det känns bra att ha gott samvete, liksom. Men det var surt att behöva betala grejerna själv, trots att kontraktet garanterade att huset var fritt från förelägganden.
29 svar · 7,7k läst
AstaS
AstaS: Jag har en arbetskamrat som fick ersättning för att skåpet stod på deras tomt. Och det stod där redan när de flyttade in. Det visade sig att det saknades ledningsrätt och det fick bolaget fixa till samtidigt som min arbetskamrat fick ekonomisk ersättning för att skåpet stod på deras tomt. Jag tror inte att man skall vara alltför rädd för att strida lite i de här fallen, det är
30 svar · 13,3k läst
·
Swetrot
Swetrot: Jag har fått en hel del PM om att man är orolig för den här tråden. Därför är en massa inlägg raderade, ungefär från där trådskaparen fick rätt. Eftersom de alla syftar till varandra så är det en hel del inlägg som utan vidare hade kunnat passera som OK som också raderats eftersom de blir lite off topic när allt runt om raderats. Jag vill be er alla att ha en ton i era inlägg
13 svar · 3,2k läst
·
L
LindaTS: Det finns alltid vägar runt regler, ofta i alla fall. I detta fallet (jag vet att ni nu inte ska köpa lgh men det kan kanske bli ett annat köp) skulle man istället för att hyra ut lägenheten i andra hand hyra ut del av lgh. Om du hyr ut del av lgh så kan bostadsrättsföreningen INTE avvisa detta. Det räcker att du i praktiken har en garderob med grejer i, men det måste stå på
22 svar · 6,2k läst
D
Doldr: Var glad att stugan är färdig.
17 svar · 2,5k läst
D
B
billy_baver: Ta det lugnt, Ida. Det är nog ingen fara. Skriv för hand på räkningen ordet "bestrides". Kopiera och spara spara originalet. Skicka kopian med vändande post åter till avsändaren Sedan kan du lugnt invänta motpartens nästa steg. Om brodern vill ha betalt måste han redovisa rättslig grund för sin fordran. Han måste lämna in stämningsansökan och bevisa sin sak inför rätta. Att
1 svar · 1,2k läst
D
Anonymiserad 48587: Besiktningen är till för att grannarna inte ska kunna komma och påstå att sprickor och sättningar har uppstått men som i själva verket fanns redan innan sprängningen. Besiktning och mätningar görs för sprängarens skull och inte för grannarnas skull, det ska man vara medveten om..
3 svar · 3,1k läst
B
Bambi: Hej! Vår entreprenör och vi är överens om att vi har ett fel med vårt inkommande vattenrör som kommer upp i ytterväggen. De är skyldiga och bygga enligt säker vatten men de vill inte följa detta utan vill bara göra egna lättare, smidigare lösningar som troligtsvis gör så att vi inte har en gällande försäkring. Hur gör vi får att de ska åtgärda och bygga enligt gällande
0 svar · 858 läst
H
hempularen: Jag lutar nog åt person X. Men man kan se det som att han utförde ett updrag, ebordrat av säljaren. Antingen har han missuppfattat säljarens order eller så har säljaren givit en felaktig order. Ett ytterligare problem här är att det kanske är tveksamt vilket ansvar säljaren hade för bygget vid den här tidpunkten. Ev. kan det hävdas att han var byggledare på ditt uppdrag, i så fall
3 svar · 3,4k läst
heisiandiishe
heisiandiishe: Jag skulle ta tillfället i akt och köpa en cross, Lärde mig aldrig att hoppa ordentligt när jag körde lite på polarens 80 kubikare när jag var liten. Så det är bara att säga till frugan att du måste lägga "lite" pengar på din träning (cross är ju faktiskt grym motion)
10 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.