hej jag har just blivit färdig med mitt avlopp. och nu ska vi skriva servitut då det inte ligger på min mark.
men jag undrar om det finns blanketter och ladda hem eller vart kan man få tag i dom? Man kan väl skriva det tillsammans med makägaren utan att blanda in fler parter?:confused:

Om du vill att det ska hålla även om grannfastighheten går på exekutiv auktion så måste du blanda in lantmäteriet för att få ett officialservitut. Om du struntar i den risken så skriver ni ett avtal och sedan går du till tingsrätten med avtalet för att få det registrerat som ett avtalsservitut.

okej det finns ingen speciell blankett man måste fylla i för alternativ 2?

Eld skrev:
Om du vill att det ska hålla även om grannfastighheten går på exekutiv auktion så måste du blanda in lantmäteriet för att få ett officialservitut. Om du struntar i den risken så skriver ni ett avtal och sedan går du till tingsrätten med avtalet för att få det registrerat som ett avtalsservitut.
Ska det inte vara ganska extremt läge om man blir av med ett servitut vid en exekutiv auktion? Förefaller inte vara någon större risk om det gäller ett avlopp enligt min tolkning, men jag är ju ingen jurist..

Utsökningsbalken 12 Kap.

33 § Tomträtt som har inskrivits är vid försäljningen skyddad utan särskilt förbehåll. Annan nyttjanderätt samt servitut och rätt till elektrisk kraft är skyddade utan särskilt förbehåll, om rättigheten har bättre rätt än exekutionsfordringen.

I andra fall än som avses i första stycket skall nyttjanderätt, servitut och rätt till elektrisk kraft särskilt förbehållas, om det saknas anledning antaga att rättigheten belastar fastigheten till beaktansvärd skada för innehavare av fordran med bättre rätt...

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19810774.htm#K12P33S1

Här har jag tydligen en kunskapslucka. Kan vederbörligen inskrivna servitut gå förlorade vid exekutiv autkion/utmätning?

mange 82 skrev:
hej jag har just blivit färdig med mitt avlopp. och nu ska vi skriva servitut då det inte ligger på min mark.
men jag undrar om det finns blanketter och ladda hem eller vart kan man få tag i dom? Man kan väl skriva det tillsammans med makägaren utan att blanda in fler parter?:confused:
Det finns, eller behövs, inte någon speciell blankett för att upprätta ett avtalsservitut.
Man kan på ett vanligt papper skriva följande:

1. Att handlingen är ett servitut.

2. Vilka fastigheter som avses (den fastighet på vilken anläggningen ligger kallas tjänande fastighet och den fastighet som får rätten till "intrånget" kallas härskande fastighet).

3. En text som förklarar att den härskande fastigheten för all framtid, utan särskild ersättning (eller ett belopp, om så överenskommits) skall ha rätt att på den tjänande fastigheten ha markanläggning för avlopp och infiltration samt äga tillträde till fastigheten för erforderligt underhåll av anläggningen. Uppgifterna bör kompletteras med en enkel skiss som visar var på fastigheten anläggningen finns.

Handlingen skall skrivas under av lagfaren ägare av den tjänande fastigheten. Namnteckningen bör bevittnas.

Denna handling sänds sedan i tre exemplar till inskrivningsmyndigheten (en avdelning på en tingsrätt) för det område där fastigheterna är belägna. Hör med närmaste tingsrätt vilken tingsrätt som är aktuell i detta fall.

Den aktuella rättigheten kommer därefter att skrivas in i fastighetsregistret för de aktuella fastigheterna till kännedom för alla som inhämtar uppgifter ur detta register.

-MH- skrev:
Här har jag tydligen en kunskapslucka. Kan vederbörligen inskrivna servitut gå förlorade vid exekutiv autkion/utmätning?
Blev lika förvånad själv..

Man kan ju tänka sig att det vid utmätning av en fastighet visar sig att den i princip är värdelös pga ett servitut.

Det kan ju då vara rimligt att servitutet får hävas för att fordringsägaren (exvis banken) ska kunna få tillbaka sina pengar. (Banken har bättre rätt till fastigheten än servitutsinnehavaren.)

Men så är det: Lantmäterimyndigheten underrättar alltid panträttshavarna när en fastighet omfattas av nytt officialservitut. Så blir inte fallet när ägaren "på bordduken" undertecknar ett avtalsservitut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.