Hej!

Vi har har planer på att köpa en HSB bostadsrätts- lägenhet. Syns ägandet i deklarationen. Tex via fastighetsskatt eller dito. Registreras inköpet/ägandet hos någon annan part än HSB? Köpet sker kontant- inga banklån.

Blir det någon skatt, lagfart, etc...registrerad på köparen?

( som extra lägenhet utöver vårt hus i annan kommun- är alltså skriven i hus annan kommun)

(Moderatorn: Detta inlägg kanske skall ligga under fastighetsskatt?)

Redigerat:
Nu är det visserligen många år sedan jag bodde i brf (och var ordförande i föreningen), men jag vill minnas att det skickas ut kontrolluppgift på förmögenhetsvärdet av bostadsrätten. Det värdet har inget med marknadsvärdet att göra, principen för hur det räknas ut har ändrats genom åren. men ex. på den lägenhet jag hade så var värdet ca 25 000, när marknadsvärdet var 500 000. (detta är 20 år sedan). Iom. att förmögenhetsskatten är avskaffad så är jag inte säker på om kontrolluppgifterna skickas ut längre.

Det finns ingen myndighet som registrerar köp eller ägande av en Brf. Registeruppgifter motsvarande de som finns om fastigheter hålls av bostadsrättsföreningen, som dels håller reda på ägarskap men även pantsättning av lägenheten. Banken skickar alltså ett besked om att den är pantsatt för ett visst lån, föreningen är skyldig att hålla reda på vilka pantsättningar som finns.

Det innebär bla. att du som köpare utan lån bör undersöka att lägenheten inte är pantsatt av tidigare ägare. Det är enl. min erfarenhet MYCKET vanligt att mäklare slarvar på den punkten.

Det finns inget som motsvarar fastighetsskatt på en brf (däremot så har ju föreningen fått betala fastighetsskatt på värdet av fastigheten, precis som vilken annan fastighetsägare).

Det som är lite speciellt med att köpa en brf lgh, jämfört med att köpa en fastighet, är att det du köper är en "rätt att bo", därav namnet. Du köper alltså inte en lägenhet eller en del av en fastighet, du köper en nyttjanderätt. Med detta följer att du bilr medlem i bostadsrättsföreningen.

För att bli medlem måste du godkännas som medlem. OM du inte blir beviljad medlemskap så går affären tillbaka, en villkorspaaragraf om detta skall finnas i kontraktet (finns den inte så gäller det ändå). Föreningen är av lagen tvingad att bevilja dig som köpare medlemskap utom i vissa speciella fall.

Ett sådant fall är om föreningen kan göra sannolikt att du inte kommer att kunna betala månadsavgifterna till föreningen (tolka i många föreningar osm att om det finns kred. anmärkningar om obetalda hyror så nekas medlemsskap).

Ett annat sådant fall är om du inte tänker bo i lägenheten, utan köper den ex. i spekulationssyfte. Detta skulle kunna bli ett problem i ert fall. Vissa föreningar väljer att tolka reglerna så man inte får köpa en lägenhet som övernattningsbostad.

I föreningens stadgar skall det finnas en paragraf (lagstadgat) att föreningens syfte är att tillhandahålla bostäder åt sina medlemmar. Den paragrafen tolkas lite olika i olika föreningar, men det innebär att en föreninge som ex. tillåter ett företag eller annan juridisk person att köpa (dvs bli medlem) bryter mot den paragrafen, för en juridisk person kan inte använda lägenheten som bostad åt sig själv. På samma sätt bryter andrahandsuthyrning mot ändamålsparagrafen för föreningen.

Vissa föreningar väljer en tolkning som innebär att bara den som tänker använda bostaden som sin permanenta bostad kan beviljas medlemskap

När du väl beviljats medlemskap så kan inte föreningen utesluta dig ur föreningen annat än på "allvarliga grunder". Dvs de kan inte utesluta dig pga att du använder lägenheten som övernattningslägenhet, men om du låter någon annan utnyttja lägenheten så räknas det som otillåten andrahandsuthyrning, och det är skäl för att "förverka bostadsrätten" (= vräkning).

Det har varit ett antal utredningar under åren som har haft som syfte att införa skatt liknande den som finns (fanns) för villor. Min personliga gissning är att om fastighetsskatten återinförs efter nästa val så kommer den att bli ungefär lika för villor som för bostadsrätter.

Redigerat:
Det måste ju slutligen bli frågan om en realisationsvinst eller förlust vid försäljning.

ex. Köper för 300.000 kr och säljer 12 år senare för 860.000 kr. Vinst 560.000kr
Denna realisationsvinst måste ju deklareras- och skattemyndigheten känna till via deklarationen.?!

Hur är det med taxeringsvärde.. Har en bostadsrätt ett sådant?

En bostadsrätt har inget taxeringsvärde. Däremot fastställs ett förmögenhetsvärde, som är bostadsrättens andel i föreningen multiplicerat med föreningens nettoförmögenhet.

Skattemyndigheten informeras om varje överlåtelse. Föreningens styrelse är skyldig att underrätta sig om köpeskilling i samband med att man godkänner ny medlem.

HSB och Riksbyggen för register över medlemsföreningarnas pantförskrivningar av enskilda bostadsrätter. Hur detta funkar hos föreningar med annan förvaltning vet jag inte. Antagligen faller ansvaret formellt på föreningens styrelse.

Redigerat:
Tack för svaret, men jag har fortfarande svårt för att fatta hur det hänger ihop
Existerar sådant som realisationsvinst/ förlust?- som skall beskattas. Jämför med regler tex. vid fastighetsförsäljning eller aktieförsäljning.... Stoppar man vinsten i fickan bara...?

vinstskatten är inte borttagen så den får du pröjsa.Jag vet inte exakt vad den ligger på idag men räkna med ungefär 30 procent av värdeökningen.Därför är det viktigt att spara kvitto på inköp av material osv på förbättringar i lägenheten eftersom dessa är avdragsgilla i deklarationen.

Redigerat:
Reavinstskatten beskattas ungefär som för en villa. En liten "odditet" är att man till den beskattningsbara vinsten också skall lägga till nettot av föreningens förändring av skulder. Dvs om vi antar att du säljer med 0 i vinst, samma som du köpte för. Om då föreningen under tiden har lånat upp ex 100 000 (din andel) mer än när du köpte, då anses du ha gjort en vinst på 100 000. Du slipper så att säga ansvar för den nya skulden, det ses som en vinst.

Nu vet jag att just denna regel har det varit en del diskussioner om, jag har inte riktigt koll på om den fortfarande finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.