Juridik
mycke_nu: Tack för svaret! I första hand handlar det om ett fibernät för bredband till 100 hushåll, och i andra hand möjligen en vattenledning till vår fastighet.
Stenper: Tack för alla initierade svar! Jag kan väl lugnt säga att jag är övertygad, det blir ingen firma. Åtminstone inte för att bygga hus.
frjo7205: Sen är det problemet som vanligt att alla eventuella mutliga utfästelser före köpet som sedan inte står i köpekontraktet oftast är ogiltiga juridiskt sett. I alla fall har man en jobbig bevisbörda att bära. Som sagt, kolla köpehandlingarna.
frjo7205: Beror lite på vad som reglerar servitutet. Finns det avtal i kombination med inskrivning eller är det endast en inskrivning? I allmänhet så reglerar servitutet bara rättigheten, inte utförande eller vilka förutsättningar som skall råda på marken. Däremot kan så klart ett servitut medföra svårigheter att få marklov eller bygglov, om er åtgärd är pliktig.
v-g: Man får iaf en gratis konsultation på en kvart. Kanske är något att börja med.
Aniska: [citat] - Enligt Miljöbalken (som gäller för avlopp) är det inte så: 2 kap. 8 § Alla som bedriver eller har bedrivit en verksamhet eller vidtagit en åtgärd som medfört skada eller olägenhet för miljön ansvarar till dess skadan eller olägenheten har upphört för att denna avhjälps i den omfattning det kan anses skäligt enligt 10kap. I den mån det föreskrivs i denna balk kan i
Leffe: [citat] Om bostadsrättsföreningen inte haft något att anmärka på vid besiktningen finns väl ingen anledning att åtgärda badrummet. Det är ju inspekterat och godkänt?
HusByggarTomten: Jag blev riktigt förbannad nyligen då jag diskuterade detta med min hantverkare (tillika bekant). Jag säljer själv produkter som han fått handla av mig. Han får 10% rabatt på mina grejer. Jag har då ca 25% kvar i marginal på detta. Jag får 10% på hans grejer, som jag VET att han har allt mellan 30-70% rabatt på. Han tyckte med ett småleende att det var "fair", vi fick ju samma. Jag
Swetrot: Det finns gott om avloppsrör som håller i 100 år och mer än så. Om just de där avloppsrören är sådana kan jag inte svara på, men i min föreställningsvärld så tror jag att det blir svårt för dig att göra något åt det hela. Jag skulle skratta min granne rätt upp i ansiktet om denne kom och ville att jag skulle vara med och flytta på avloppsrör som jag har servitut, därför
Hemmakatten: Nej, jag menar officialservitut. Jag skrev ovan att det är Lantmäteriet som upprättar sådana. Vad jag menar är att även ett officialservitut går att ändra på om förutsättningarna ändras och att parterna är överens och att det inte är till men för fastigheten samt att lantmäteriet godtar detta. Ett exempel är ett officialservitut och en gemensamhetsanläggning vi hade avseende en
Swetrot: Sådant kan bli besvärligt om den femte inte kompenseras genom att så småningom kunna ärva annat med motsvarande värde. Vid en tvist efter att gåvogivaren avlidit är det troligt att den femte arvingen (om denne är bröstarvinge precis som de andra fyra) kan göra gällande för rätten att det skall betraktas som förskott på arv, och därmed ha en betydligt större lott av återstoden,
Immobil: Ni får själva skicka en räkning till säljaren och hoppas på att han betalar.
Åsa76: Då kan ni ju testa försäkringne tycker jag. Ring o prata med säljaren och lämna in det till dera sförsäkring...inget att förlora.
Annananna: Som Algens fru vill jag bara tillägga att grävningen blev mycket dyrare jämfört med om vi hade vetat om att den bara gick tre meter ut. Vi ville rädda ett äppelträd och grävde därför en ny ränna för vattnet, men hade sedan bara tänkt gräva en liten bit in ifrån tomtgränsen för att där möta upp avloppet. (Vi hörde med säljarna i somras att vattnet inte var utbytt - men han sa
hempularen: Det finns ingen automatik runt frågor som gäller underhåll av ledningar och brunn, eller konsekvenser om brunnen sinar. Dte får man göra upp via avtal, och det bör troligen till ett servitut också (visserligen troligen mest för den andra partens skull). När ni gör ett sådant avtal, så håll i tankarna att ni en dag kanske vill fixa eget avlopp och brunn, utan att ha med grannen. Det
billy_baver: Precis som "rolsie" redan svarat kan man exempelvis aldrig binda en ny fastighetsägare vid försäljningsförbud ovh hembudsskyldighet. Åtminstone inte juridiskt vattentätt. Men visst kan man avyttra mark och behålla hus! Man kombinerar isåfall gåvobrev med arrendeavtal. Av gåvobrevet ska framgå att fastigheten överförs till de nya ägarna, men att byggnaderna kvarstår i donators ägo.
Åsa76: [citat] PER heter numer BBV, PER finns inte. Vår hantverkar firma försökte blåsa oss genom att överlämna ett PER intyg men efter koll hos bkr och IF så krävde vi ut ett BBV då det skulle byggas med NU gällande branchregler.....vi vet inte om så blev fallet, men nu är det förhoppningsvis försäkringsbart! Viktigt kanske?
Swetrot: Man kan alltid göra ett arvsavstående, dvs avstå från att ta emot ett arv. Det öppnar däremot upp för konflikter om man tar emot något från t.ex. sina föräldrar och sedan helt avstår från arv den dagen det blir dags för arvskifte. Istället brukar man prata om förskott på arv. Det kan ju tänkas att en laglott är värd betydligt mer än det man har fått. Dock finns det regler
hempularen: En delägare kan alltid begära att fastigheten skall försäljas, om man inte kommer övverens om försäljningen så kan en delägare via tingsrätten (tror att det är tingsrätten man går till) begära att fastigheten skall säljas på auktion. På fråga 2 är jag inte riktigt med på hur du menar.
Swetrot: Jag tycker du skall förklara din ståndpunkt för säljaren, och öppna upp för att det förmodligen inte blir billigare för honom att du testar en annan fläkt, om den också krånglar. Därför är det bra om du får häva köpet. Ibland kan man ha svårt att få rätt mot vissa leverantörer, men ett snack med kommunens konsumentvägledare brukar då kunna få de flesta att ändra åsikt.
billy_baver: .... såvida dödsboet inte dödsboet dessförinnan avyttrat lantbruksfastigheten. Då borde dödsboet kunna fortsätta förvalta övriga fastigheter och annan egendom utan tidsgräns.
Lekkamraten: Jag angav bara att rätt väg är att gå till Miljöförvaltningen, Vare sig du eller jag vet vilka nivåer det är hos den som skapat tråden, men där kan Miljöförvaltningen bistå med att ta fram mätdata på ljudnivåerna.
carlssoni: Din entreprenör har fortfarande skyldighet (och rättighet) att åtgärda vid slutbesiktningen påtalade fel. Gör han inte det inom normalt två månader och efter påstötning har beställaren rätt att åtgärda felen på entreprenörens bekostnad. Du bör därför, om du inte tidigare gjort det, skriftligen påtala förhållandet för entreprenören och meddela att du nu åtgärdar på hans
hempa111: Man skall vara försiktig och inte sticka ut hakanför långt, har mycket erfarenhet på ämnet och man kan visst bygga blockhus i dåliga väder men det kräver det lilla extra jobbet av entreprenören. Den lilla mängd vatten som tar sig in i stomme/hus vid försiktighet ser man till att ha marginal för i uttorkningen. Men jag tycker i detta fall att entreprenören har gjort bort sig iom att
Sjöstugan: Tyvärr har nog inte företaget några pengar att hämta. De hade ett antal betalningsanmärkningar och något hos kronofogden...