13 338 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Sambo och påskift av pantsättning av BR
Jag vill tillägga att jag bor i huset nu ensam och min sambo med sina vänner,men gör anspråk på huset då han tycker att han inte har någonstans att ta vägen,
Han har gjort så i periodvis men jag har bott i huset hela tiden.
Han har gjort så i periodvis men jag har bott i huset hela tiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kostnad för renoveringar etc. är en gemensam kostnad/tillgång, oavsett vem som gjort vad, eller betalat för det.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man sedan bortser från det formella litet, så tycker jag iofs att det är viktigt att man försöker hitta en lösning där även den finansiellt svagare parten (och det låter som det är din sambo), får möjlighet till ett anständigt boende. Ex. genom att få ut lite extra som kan ge utrymme till åtminstonde en kontantinsats.
Jo men min sambo bor hos sin fd flickvän på samma villkor som innan och dom bor också i hus.
Han vill bara skinna mig på det jag har och göra en bra affär av det,jag ville också lösa ut honom då jag har pengar i lägenheten och har möjlighet till det.
Han ville jag skulle skriva på ett kontrakt där jag skulle få så gott som ingenting av det jag sparat till i hela livet.
Han vill bara skinna mig på det jag har och göra en bra affär av det,jag ville också lösa ut honom då jag har pengar i lägenheten och har möjlighet till det.
Han ville jag skulle skriva på ett kontrakt där jag skulle få så gott som ingenting av det jag sparat till i hela livet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Dels skall man ju ta det jag skrev ovan med en nypa salt, man måste givetvis ha koll på den enskilda situationen, dels så fattar jag inte riktigt hur din fd. tänker. Bortsett från att han försöker sko sig.
Men som sagt du bör nog försöka få lite riktigt rådgivning så att han inte lyckas blåsa dig. Du är sårbar iom. att det är din lgh. som står som pant. En variant kan ju vara att du kontaktar villaägarförbundet. De ger gratis jur. rådgivning till medlemmar, och medlem kan du bli samtidigt som ber om råd. Nu är ju detta mer en familjerättslig fråga än en fastighetsfråga. Men du kan säkert få skapligt bra råd där ialla fall.
Men som sagt du bör nog försöka få lite riktigt rådgivning så att han inte lyckas blåsa dig. Du är sårbar iom. att det är din lgh. som står som pant. En variant kan ju vara att du kontaktar villaägarförbundet. De ger gratis jur. rådgivning till medlemmar, och medlem kan du bli samtidigt som ber om råd. Nu är ju detta mer en familjerättslig fråga än en fastighetsfråga. Men du kan säkert få skapligt bra råd där ialla fall.
Klicka här för att svara
