7 007 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Reavinst vid arv
hur fungerar det med reavinst vid arv ?
förutsättningar
mina föräldrar villa ca 1450 tkr idag köpt 1969 för 120 tkr
jag (enda barnet) bostadsrätt ca 500 tkr köpt 2001 160 tkr
kan jag vid föräldrars bortgång skjuta upp reavinsterna vid en ev försäljning av båda boendena för att köpa en annan fastighet eller hur fungerar det ?
förutsättningar
mina föräldrar villa ca 1450 tkr idag köpt 1969 för 120 tkr
jag (enda barnet) bostadsrätt ca 500 tkr köpt 2001 160 tkr
kan jag vid föräldrars bortgång skjuta upp reavinsterna vid en ev försäljning av båda boendena för att köpa en annan fastighet eller hur fungerar det ?
För att kunna skjuta upp reavinsten fordras att du ägt och varit skriven på fastigheten/bostaden i minst ett år. Du kan inte skjuta upp skatten från två bostäder samtidigt. Idag är det inte så attraktivt med uppskjuten reavinstskatt eftersom man numera får betala ränta på vinsten. Men beskattningsreglerna kan ändras så det är ingen större idé att spekulera i vad som kommer att gälla den dagen föräldrarna går bort.
Nej, både Yonna och Tjacko har rätt, reavinsten vid arv kan inte skjutas upp och man kan inte få uppskjuten reavinst på två bostäder. Dessutom ät det så att om arvsskiftet drar ut på tiden mer än två år såräknas fastigheten inte som privatbostad när den säljs utan som näringsfastighet, vilket innebär en högre reavinstskatt .
I likhet med andra som svarat ifrågasätter jag poängen med uppskov. Oftast är det lika bra att avskatta reavinsten och rätta sitt boende efter verkliga behov istället för att snegla på ett förvridet skattesystem. Men om du insisterar är det fullt möjligt. Om du har huld maka kan ni tillsammans utnyttja uppskovsreglerna maximalt exempelvis så här -
1. Makan förvärvar bostadsrätten för din självkostnad 160 Kkr (plus eventuella värdehöjande åtgärder).
2. Du själv köper av dödsboet villan för dess självkostnad 120 Kkr (plus eventuella värdehöjande åtgärder). Du mantalsskriver dig där.
3. Om ett år förvärvar ni tillsammans ny bostad med lägst ett pris som uppgår till marknadspris för både villan och bostadsrätten.
1. Makan förvärvar bostadsrätten för din självkostnad 160 Kkr (plus eventuella värdehöjande åtgärder).
2. Du själv köper av dödsboet villan för dess självkostnad 120 Kkr (plus eventuella värdehöjande åtgärder). Du mantalsskriver dig där.
3. Om ett år förvärvar ni tillsammans ny bostad med lägst ett pris som uppgår till marknadspris för både villan och bostadsrätten.
Klicka här för att svara